3340
Sök

SUZUKI ALTO 3D -00 hur fixar jag bromsar fram

189 Inlägg
16 augusti 2015
Trådstartare
#1
Hallå!

Dålig bromsverkan säger dom på besiktningen.
Köpte de här brake pads.


https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200861/200861-f6aa64898d33d225d0875d4edd6126f0.jpg

Hur tar jag bort de gamla å sätter dit de nya?

5 089 Inlägg
16 augusti 2015
#2
Skruvar av hjulet. Skruvar av bromsoket. Tar ur de gamla klossarna. Pressar in bromskolven med en större polygrip. Du gör rent anläggningsytorna som beläggen ligger på och ev. lite kopparpasta. Sätter dit dom nya beläggen. Skruvar fast bromsoket och skruvar på hjulet igen.
Och sedan samma sak på andra sidan smile

\Lindgren

189 Inlägg
16 augusti 2015
Trådstartare
#3
Tack. Fan vad schysst. Jag provar

189 Inlägg
9 mars 2016
Trådstartare
#4
Hallå!

Tänkte göra som FLindgren säger och ta bort bromsoket.
Vilka bultar är det? 1 eller 2?
Sitter likadana under 1 och 2, de sitter i par.

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200861/200861-ce58992580a46baf252622d0b3263836.jpg

311 Inlägg
9 mars 2016
#5
Du måste lossa nr "2", sen ska du ha en likadan bult rakt under som du med måste lossa. Men jag ser att du borde byta bromsskiva med ( antagligen ser den lika illa ut på andra sidan)


1 777 Inlägg
9 mars 2016
#6
Det är ett glidok och nummer 2 är glidpinnarna som lossar ena delen av oket. Nummer 1 lossar andra delen, den som sitter fast i spindeln. Nummer 3 och 4 fäster fjäderbenet till spindeln. Byt skivorna också.

189 Inlägg
9 mars 2016
Trådstartare
#7
Tackar!
Måste jag bara lossa nr 2 bultarna?
Skulle vara bra för ettorna sitter som berg.

311 Inlägg
10 mars 2016
#8
För att byta skivorna måste du få loss 1:orna med. Ja, dom brukar sitta. Lite wd40 rostlösning på bultarna, låt det verka ett tag. Ta en stålborste och borsta rent runt bulten, så du får ordentligt tag.
Brukar ha ett långt rör o dra med eller en muttermaskin ( om den får plats)
När du lossar 2:orna, kolla att glidpinnarna glider som dom ska, lite fett på dom skadar inte när du sätter ihop det igen. Och skivorna skulle jag bytt.


189 Inlägg
10 mars 2016
Trådstartare
#9
Tackar! Om ettorna kärvar, kan jag ta bort 3 och 4 då för att komma åt 1 orna med mutter dragaren?

311 Inlägg
10 mars 2016
#10
Ja, fast du måste då lossa drivaxeln för att få ut fjäderbenet. Ena leder till det andra :-)
Jag skulle försöka lossa 1:orna först. Brukar inte vara omöjligt


1 777 Inlägg
10 mars 2016
#11
kajc skrev:
Ja, fast du måste då lossa drivaxeln för att få ut fjäderbenet. Ena leder till det andra :-)
Jag skulle försöka lossa 1:orna först. Brukar inte vara omöjligt

Helt fel. Fjäderbenet sitter fast med 3 och 4, drivaxel sitter i navet som sitter i spindeln som håller ihop fjäderben, nav, hjullager, bromsok, spindelled, styrled och länkarm.

311 Inlägg
10 mars 2016
#12
Ja, precis det jag menar. Räcker inte med att lossa 3 och 4


1 777 Inlägg
10 mars 2016
#13
kajc skrev:
Ja, precis det jag menar. Räcker inte med att lossa 3 och 4

Det räcker att lossa 3 och 4 för att få loss fjäderbenet från spindeln. Drvaxeln är den där "stången" med en sån där gummiliknade sak, som kallas damask på fackspråk.

Evildan
10 mars 2016
#14
Moderering: Då detta inte är motorteknik på något som helst vis flyttar jag tråden.
Läs gärna igenom anvisningarna för forumet.

189 Inlägg
10 mars 2016
Trådstartare
#15
Hallå! Fick bort en del av bromsoket nu, bultar nr 2. Men det räcker inte va?
Måste ha bort bultar nr ett också?

Är det bara att ta bort de gamla bromsklossarna och sätta dit nya?
Har inte råd med bromsskivor, annars förstår jag nu att de behöver bytas oxå.

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200861/200861-701fa8e367ceaf1adfcfa74674c5ce46.jpg

189 Inlägg
10 mars 2016
Trådstartare
#16
https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200861/200861-36a708da259842b5e5a7ab6b6ff0abbd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200861/200861-d3318bd2664ccd7ecc0367ebc9307bf8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200861/200861-7c7604106cc56271a51405d7dd5b3077.jpg

Bult nr 2 börjar bli rund. Lika med den nedre. Har prövat å värma å banka men den sitter.
Tror mutterdragaren kan funka, men då måste jag ta loss bromsskivan och allt för att komma åt.
Så det räcker med bultar 3 och 4 för att ta bort hela? Där är det bultskallar och muttrar så lättare att jobba med.

1 777 Inlägg
11 mars 2016
#17
Det du har gjort hittils räcker för att byta belägg, men ska du byta skiva också så måste du lossa nr 1.

3 och 4 ska du inte röra för de är till fjäderbenet och har ingenting med bromsarna att göra. Om du inte byter skiva kommer de nya beläggen att bli ojämnt slitna och då får du byta igen när du byter skiva samt göra om hela jobbet och du riskerar nedslag på besiktningen för ojämn bromsverkan. Så det är bara dumsnålt att inte byta skivor samtidigt. Tryck in kolven helt på oket (oket = den delen som slangen sitter fast i) med en stor polygrip. När du byter skiva, spraya på lite Biltema underredsmassa på insidan av skivan så rostar det inte mellan skiva och nav. http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Rostsk … 000019919/
Senast redigerat av Bassiehof (11 mars 2016)

189 Inlägg
11 mars 2016
Trådstartare
#18
Tackar! Då testar jag det. Ja, kanske är väl dumsnålt å inte köpa skiva. Tack för tipsen


Sök