3488
Sök

Huggern goes big block with 427 ZL-1!

Tanken är att låta Huggern gå från fjortis till riktig man genom att byta motor...från Chevrolet 355 SB till Chevrolet 427 BB! Den coolaste BB jag kan tänka mig i en Camaro från 1969 är ju då 427 aluminiummotorn ZL-1...så en sån... Visa mer

235 529 Visningar
Uppdaterades senast 19 oktober
1 039 Inlägg
18 augusti 2015
Trådstartare
#1
Under de lite drygt 10 år som Huggern vart i min ägo så har jag växt med bilen och haft en hel del tankar om utveckling av den i olika steg. Jag har tex haft fyra olika hjuluppsättningar varav två är kvar just nu....

Jag har även försökt hittat en linje med bilen och dess utseende som skall spegla mina tankar om hur just jag vill ha den samtidigt som den inte skall sticka ut för mycket utan se ut som om den kom från 1969....en svår och snårig väg att vandra men mycket spännande! cool

Visar här några bilder på saker som jag fixat med under de 10 åren hittills:

Så här såg den ut i USA när jag köpte den:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Huggern/Camaro%2014_zps2luyubf7.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Huggern/Bowling%20%20inlines%20och%20Chicago%20001_zpspihdiruy.jpg

Mycket var löst och snabbt i hopskruvat å fälgarna var hopplöst fel från Corvette...så det blev fälgbyte till 18" bling-bling och en massa annat fix:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Camaro-besiktdag002.jpg

Sedan vart de sänkning å nytt avgas:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/hakan-fixad.jpg

...motorrum före och efter lite uppfräschning:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/motor-2.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/sized_IMG_7421_zps8e48833a.jpg

Vart less på blinget så originalfälgar blev grejen:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/080606ccsgummiboda11.jpg

Byte till originalfärg på grillen:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Vren-2009016.jpg

Fixat lite mer originalstuk på inredningen....före:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/framste.jpg

...och efterbild:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/DSC00045_zpsigeeilkj.jpg

Dags för stötfångarhorn, breddning av bakfälgar och däckbyte,.....igen!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/v-slaumltt1_zpsf8ddb326.jpg

Senaste uppgraderingen av fälgar, tidsenliga American racing 200S, att skifta med vid humör! Plåtisarna finns alltid kvar!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/140826crusingafterwheels52_zps5723c760.jpg

Vi har nu kommit till nästa fas och det blir ett motorbyte!!
Har länge varit svag för den värsta Camaron som gick att köpa för pengar 1969, COPO 9560! Den modellen är även känd som ZL-1 och var utrustad med en 427 BB där både block, toppar och insug var i aluminium. Effekten har uppgetts blygsamt av Chevrolet till 430 hk men den riktiga siffran är 530+ hk! Betänk då att denna BB vägde som en sexa och ni förstår att Camaro COPO med ZL-1 motor var en best på vägarna och dragracingbanorna. Den var dessvärre extremt dyr att beställa så endast 69 stycken byggdes, vad som är känt till dags dato. De 69 bilarna är idag värda mångmiljonbelopp så att köpa en sådan finns inte ens i fantasin för oss....roll

Det närmaste vi kommer då blir alltså att bygga en egen ZL-1 till Huggern så att vi går från fjortis till riktig man! tongue
Projektet är inte tidsbestämt utan vi kommer att skriva här vartefter vi får in delar som behövs samt har tid och pengar att slutföra det hela, men riktningen är lagd!

Förutsättningarna vi har med Huggern är ganska intressanta med då det är denna modell, X44, som man utgick ifrån när man byggde de riktiga COPO-bilarna! Huggerns VIN-nummer ligger dessutom i närheten av den serie som de 69 som färdigställdes så vem vet.......! wink
Vi har dessutom redan rätt 12-bultade bakaxel, 4.10-utväxling, skivbromsar fram, fälgar och navkapslar som COPO-bilarna hade med.
Tanken är dock inte att göra en perfekt COPO-klon av Huggern utan bara byta motorn, resten får vara som det är....för stunden i alla fall! tongue

....fortsättning följer. Välkomna!
Senast redigerat av hugger69 (29 oktober 2023)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

Baronen
1 434 Inlägg
18 augusti 2015
#2
Spännande! Bigblock ska det va i en cheva. Jag följer smile

Elbilar kan dra åt helvete.

20 Inlägg
18 augusti 2015
#3
WOW vilket häftigt bygge. Jag gillar Camaro och särskilt generation 1. Jag som är en gammal gubbe tycker dock att bilen var snyggast med de fälgar som satt på då du köpte bilen. Men fälgar+däck är ju såna saker som är lätta att byta.¨

Det ska bli kul att följa hur det går för dig och din bil.

1 039 Inlägg
18 augusti 2015
Trådstartare
#4
vEight skrev:
Spännande! Bigblock ska det va i en cheva. Jag följer smile

Härligt! Jag lär behöva massor av stöd och glada tillrop under resans gång....! wink

Peter56 skrev:
WOW vilket häftigt bygge. Jag gillar Camaro och särskilt generation 1. Jag som är en gammal gubbe tycker dock att bilen var snyggast med de fälgar som satt på då du köpte bilen. Men fälgar+däck är ju såna saker som är lätta att byta.¨

Det ska bli kul att följa hur det går för dig och din bil.

Tackar! big_smile
Jag är gammal gubbe jag med och dödligt less på alla Rally Wheels och Torque Thrust II som finns på dessa bilar så därav mina fälgval, så dessvärre kommer de aldrig att åka på igen.....såldes till en riktig Korv-1! tongue
Senast redigerat av hugger69 (9 oktober 2023)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

405 Inlägg
18 augusti 2015
#5
följer! smile

Baronen
1 434 Inlägg
18 augusti 2015
#6
Absolut! Har du något block på gång eller handlar du färdigt? smile

Elbilar kan dra åt helvete.

1 049 Inlägg
18 augusti 2015
#7
Självklart kommer jag att följa med på även denna resa!!

Tack även för den utmärkta bildhistoriken.
Senast redigerat av tommyhjortasen (18 augusti 2015)

1 039 Inlägg
18 augusti 2015
Trådstartare
#8
vEight skrev:
Absolut! Har du något block på gång eller handlar du färdigt? smile

He, he, stay tuned....info kommer! wink

tommyhjortasen skrev:
Självklart kommer jag att följa med på även denna resa!!
Tack även för den utmärkta bildhistoriken.

Kul som fasen, Tommy!
Kom gärna med frågor och synpunkter under resans gång, jag har allt att lära! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

163 Inlägg
18 augusti 2015
#9
Riktigt läcker bil! det här måste följas. Kul me mycke bilder också så fortsätt med det.


1 039 Inlägg
18 augusti 2015
Trådstartare
#10
Turbo_ride skrev:
Riktigt läcker bil! det här måste följas. Kul me mycke bilder också så fortsätt med det.

Spank you!
...ska försöka att dokumentera så mycket som möjligt! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

584 Inlägg
19 augusti 2015
#11
Riktigt cool bil. Tycker att den är grymt snygg med originalplåtisarna. Lycka till med motorbygget smile
Senast redigerat av Maxat_1 (19 augusti 2015)


1 039 Inlägg
19 augusti 2015
Trådstartare
#12
Maxat_1 skrev:
Riktigt cool bil. Tycker att den är grymt snygg med originalplåtisarna. Lycka till med motorbygget smile

Mången tack, det blir en spännande resa detta....! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 811 Inlägg
19 augusti 2015
#13
Härligt, jag ska garanterat följa denna resa smile


1 039 Inlägg
19 augusti 2015
Trådstartare
#14
Carlén skrev:
Härligt, jag ska garanterat följa denna resa smile

De hoppas jag verkligen, annars kommer vi ingen vart alls! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 039 Inlägg
20 augusti 2015
Trådstartare
#15
Om man skall försöka bygga en så här speciell motor så måste man börja någonstans och vad är mer lämpligt än att börja med grunden dvs ett motorblock! tongue

Äkta ZL-1 block från 1969 och fram till 70-talet kostar enorma summor, kan vara flera hundra tusen för ett tomt block, så det var aldrig aktuellt plus att de hade en del brister i utformning och material....då fick vi nys om att det fanns nytillverkade ZL-1 block från Chevrolet Performance/GM Racing med artikelnummer 12370850 att tillgå! Nu började det bli intressant helt plötsligt.....

Sagt och gjort, Ebay skannades av och till slut tog hittade vi vad vi sökte efter och fick hem detta till rätt kurs:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/_57_zpssgakailg.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/2_zpspylufs6h.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/5_zpsmbyd2qyu.jpg

Även ett serienummer från Chevrolet finns med, vet ej om det har något värde i dagsläget men kanske...
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/4_zps3q9uorzk.jpg

En kul detalj på de nytillverkade blocken:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/sucp_0109_06_zchevy_zl_1_engine_newengraved_cap1_zpsrvnfbiyj.jpg

Enligt uppgift skall även detta block ha samma gjutnummer som originalblocken från Winters Foundry, #3946053!
Det återstår att se om det stämmer då vi inte tagit blocket ur trälådan ännu! Det får vänta tills vi samlat på oss alla ingående delar...

Så här beskrivs blocket med Chevrolet egna ord:

The Chevrolet ZL1 Aluminum Big Block is back and better than ever. This block was first introduced in the 1969 Corvette and Camaro. It was one of the rarest production engines ever built. Now the improved version is available. This block is based on the original tooling. The new casting is made from 356-T6M aluminum alloy and has a 4.118" cast iron liner that can be bored to 4.300". The bottom end has also been improved with new four-bolt splayed steel main caps, with dowel pins to locate and hold the caps in place. This block includes screw-in freeze plugs with o-ring seals, and a two-piece rear seal. The new block has a provision for both dry sump or regular oil pump systems and mechanical fuel pump. All GM performance cylinder heads will fit this block and it only weighs 110 lbs. The maximum stroke is 4.375".


....så nu är det bara resten kvar! smile
Senast redigerat av hugger69 (20 augusti 2015)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

Baronen
1 434 Inlägg
20 augusti 2015
#16
Haha, underbart! smile

Elbilar kan dra åt helvete.

1 049 Inlägg
20 augusti 2015
#17
Väldigt vackert! Kommer du att bygga motorn efter original ZL1 spec eller bilr det annan borr, slaglängd. Förlåt min nyfikenhet.

1 039 Inlägg
20 augusti 2015
Trådstartare
#18
tommyhjortasen skrev:
Väldigt vackert! Kommer du att bygga motorn efter original ZL1 spec eller bilr det annan borr, slaglängd. Förlåt min nyfikenhet.

Tack, den ser onekligen bra ut i trälåda! lol
Motorn kommer att byggas så original ZL-1 som möjligt utan att bli någon exakt kopia eller matching-number historia....finns en del roliga ess i rockärmen att visa dock.....tongue

Allt det här vore dock helt omöjligt utan hjälpen och kunskapen från min Camaro-kompis Nikke (RSSS427), han får väl komplettera med detaljer vid tillfälle.....det han inte vet om dessa motorer och Camaro från 1969 är nog inte värt att veta! wink
Senast redigerat av hugger69 (21 augusti 2015)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 039 Inlägg
20 augusti 2015
Trådstartare
#19
Här är en intressant artikel om det nya blocket för övrigt:
http://www.superchevy.com/features/sucp … ngine-new/

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

341 Inlägg
21 augusti 2015
#20
Måste absolut följas! Otroligt vacker bil! Och helrätt motorval smile



Sök