3095
Sök

Gammal bil med motorvolym upp till 1200cc

3 Inlägg
19 augusti 2015
Trådstartare
#1
Jag är på jakt efter åsikter, förslag och råd angående att köpa en bil för en 17000-20000km lång resa, genom hela östeuropa och bort till Mongoliet.

Bilen får inte ha större motor än 1.2l och med en budget på 20.000:-
Den ska rymma tre personer samt packning för en månad.

Jag har själv massvis med idéer och åsikter men jag vill att ni kommer med egna så jag inte snöar in på ett galet spår.


Kom igen, HIT ME!
Senast redigerat av MongolRally (19 augusti 2015)

Look Pro Go Slow

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
20 augusti 2015
#2
Bubbla är det jag kommer att tänka på först. Kan lämpa sig bra för resan då den ör lättlagad och finns säkert gott om delar längs vägen. Projektet låter helt vansinnigt men kör hårt. Varför max 1200cc?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Yawn...
3 151 Inlägg
20 augusti 2015
#3
Varför just 1200 cc om man får fråga?

Denna måste ju vara perfekt då? Opel Kadett 1200S Caravan

Eller en Ford Escort Mk1 med 1100 cc.

Finns ju en del VW Bubblor med 1200 cc också.

Varför inte en Ford Transit?

Evildan
20 augusti 2015
#4
Enligt regelverket för The Mongol Rally får inte bilen ha större motor än 1200cc.

Mitt tips är att försöka hitta någon småbil som är vanlig i öst, alltså en asiatisk bil.

Yaris?
Swift?
Atos?
Micra?
Pride?
Rio?
Alto?

Finns även europeer såsom,
Corsa
Punto
Panda 4X4
mfl med motorer mindre än 1200cc.

7 454 Inlägg
23 augusti 2015
#5
Citroen 2CV rekommenderas.tongue
Flera har korsat Africa ner till Kapstaden med sådana.
Jan Myrdal körde under första delen av 50-talet flera gånger genom Gobiöknen m fl öknar med en 375 cc på 9 hk.yikes
En resa slutade, efter korsandet av Mongoliet, i Kina.
Läs gärna boken "Resa i Afganistan" av Jan Myrdal.
Teckningar av hans medföljande livskamrat Gerd Kern.

VW 1200 är ett annat alternativ;).

Första generationens Citroen GS är på 1150 cc är mera en "riktig bil" än de två första jag rekommenderade.cool
Teknikens Värld korsade Africa i en Citroen GS kallad "Africas Drottning".
Artikelserien väl värd att läsa.

Hur som helst anser jag att en bil med luftkyld motor är enda alternativet.

F ö och o t så var Citroen första bilarna som genomförde "strapatsrika" expeditioner genom Africa och Asien i de berömda "Gula färden" och "Svarta färden".
Dessa färder filmades till viss del.
Men motorerna de hade då var vätskekylda på långt över 1200 cc.

smile

1 861 Inlägg
23 augusti 2015
#6
Som många andra är inne på så luftkyld... Ta med lite remmar och el verktyg samt lite packningsmaterial och en verktygslåda så bör ni kunna fixa allt längs vägen... Kul grej du får uppdatera under väg sen! big_smile


Yawn...
3 151 Inlägg
23 augusti 2015
#7
Där har du en bra poäng Dr_struts, man kommer långt med en luftkyld bil med få verktyg och reservdelar till hands. Kan inte hända så mycket allvarliga grejer med en sån.

VW Bubbla är dessutom en väldigt mysig bil.

Evildan
24 augusti 2015
#8
Nästa "problem" i ekvationen. Hur mycket Bubbla eller 2CV köps för budgeten om 20000kr?
Inget objekt i ett pålitligt skick enligt min uppfattning gällande prisbilden på bägge bilarna.
Finns det lätthittade reservdelar österut till dessa?
Håller dessa minst 40 respektive 26 år gamla bilar av "antik" konstruktion att köra på detta vis i nutid?
Det var skillnad när bilarna var relativt nya och materialet i dom var likaså fräscht och opåverkat av tidens tand.

Låter kanske negativt detta men försöker bara att påvisa fler aspekter, förutom att det skulle vara förbaskat fränt att använda någon av dessa gamla folkbilar då dom har som nämnts andra fördelar.

552 Inlägg
24 augusti 2015
#9
Måste bilen köpas i Sverige? Utbudet utav bilar med sådan motorvolym ökar ju mer österut du kommer, tex. Ryssland,Estland osv. Och för 20k får du säkert en bil från 2000 talet.

Bara en idé

4 147 Inlägg
24 augusti 2015
#10
I europa finns ett brett utbud:
http://suchen.mobile.de/auto/search.htm … rGrossEuro

man kan söka på maxpris, cylindervolym etc.
Senast redigerat av spillolja (24 augusti 2015)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

1 861 Inlägg
24 augusti 2015
#11
Fast reservdelar gör man ju själv till dom där ;p Bubblorna får du säkert en brukbar för dom pengarna! ^^


4 147 Inlägg
24 augusti 2015
#12
Renault TL årsmodell tom. 1988 med 1108 cc-motor

renault clio 1,2 valfri årsmodell

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

7 454 Inlägg
24 augusti 2015
#13
Evildan skrev:
Nästa "problem" i ekvationen. Hur mycket Bubbla eller 2CV köps för budgeten om 20000kr?
Inget objekt i ett pålitligt skick enligt min uppfattning gällande prisbilden på bägge bilarna.
.

Du har helt rätt.
Dessa fossiler är ohemult värderade av ägarna, som jag räknas till.
Man får varken Bubbla eller Apgunga i pålitligt skick för under 60.000:-.
"Pärlor" kan kosta uppemot 120.000:- i Sverige.
I Frankrike såldes en 2CV 4x4 Sahara för över en halv miljon omräknat i svenska kronor.

Men GS då. En kombi - förlåt break på citroenspråk.
Finns ännu fina exemplar för nära trådskaparens budget.
En mycket driftsäker, men underskattad, bil vars akilleshäl är rosten.
Gashydrauliken är det sällan fel på(ägt 5 st utan problem med fjädringen - men med rosten.
En av dem hade jag i 7½ år.

hmm

29 Inlägg
25 augusti 2015
#14
Jag har för mig att det är två killar från häromkring som just nu är på väg i en gul atos. Ganska okomplicerad bil som är driftsäker..

7 454 Inlägg
25 augusti 2015
#15
Evildan skrev:
Faan, jag kikade på blocket och hittade en AMI8 Break i Eskilstuna för begärda 29995kr.
Nu blev jag intresserad.
big_smile

Har själv ägt både AMI 6 Break men tyvärr ingen Berline = bärplockaren samt AMI8 Berline och AMI
8 Break.cool
Mer bil än 2CV och Dyane, men inte så charmiga.tongue

AMI8 Break´en kanske lämpligaste bilen på Blocket för äventyrsresa i ökenlandskap.roll

wink

3 Inlägg
29 augusti 2015
Trådstartare
#16
Mervolic skrev:
Varför just 1200 cc om man får fråga?

Denna måste ju vara perfekt då? Opel Kadett 1200S Caravan

Eller en Ford Escort Mk1 med 1100 cc.

Finns ju en del VW Bubblor med 1200 cc också.

Varför inte en Ford Transit?

Spot On!

Opeln är exakt vad jag i nuläget är mest inne på! Härligt med folk som tänker som jag! wink


Ledsen att jag inte varit så delaktig i tråden...
Fick finna mig i att hänga med familjen på solsemester.

Gillar alla förslag egentligen, men sen är jag lite kinkig i vissa avseenden.
Vill inte åka i en extremt liten bil, vi snittar nog iaf närmare 90kg och vi är alla gifta med representanter av det täcka könet så för mycket hudgnidande är inte aktuellt!
Sen är jag kategoriskt avhållsam mot franska bilar, Kangoo Family vore annars ett klockrent val. (Gick förbi mina principer 2010 och köpte en ny Kangoo istället för Caddy. Kommer aldrig att hända igen, jag lovar.)
Vill heller inte bli stående pga något elektriskt skitfel så nyare än slutet av 80-tal känns fel.
Bakhjulsdrift var först på önskelistan men har nedprioriterats.
Vill gärna ha en 5-dörrars kombi, utrymmeskäl.

Men som sagt, kom gärna med argument mot mina fördommar! big_smile

Köpa i baltstaterna var ett grymt hett tips, ska absolut kollas upp!
Efter avslutad resa ska bilen få åka tåg tillbaka till Litauen, om affektionsvärdet då är tillräckligt högt får den följa med hem till Värmland annars blir det återvinning där.

Look Pro Go Slow

3 Inlägg
29 augusti 2015
Trådstartare
#17
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214780/214780-9c811a25e103e81dc8eb14afc50106a9.jpg

Look Pro Go Slow

7 454 Inlägg
30 augusti 2015
#18
Har funderat vidare på ditt problem/önskemål och tror att jag själv skulle satsa på en Citroen Acadiane.
De är svåra att får tag på nu för tiden, och därför så dyra att de inte ryms inom din budget.
Finns flera böcker som beskriver hur man förstärker chassiet och modifierar till expeditionsbil inför äventyrsresor genom öknar och närmast väglöst land.

Citroen tillverkade även en liten skåpbil som heter C15.
Baserad på Visa.
Även Citroens rumänska fabrik lär ha tillverkat en liten kombi baserad på Olcit.
Både C15 och Olcit Break lär ha funnits med lilla GS-motorn på 1015 cc - naturligtvis luftkyld boxer.

smile

Evildan
31 augusti 2015
#19
Opel Kadett i all ära, tänk på att dom inte fanns i Öst som nya då järnridån var lite så att säga i vägen för handelsvaror från oss dekadenta västmänniskor.

Du kommer förmodligen inte hitta begagnade delar till en sådan inte ens i östra europa och det blir etter värre desto längre österut du färdas.

En personbil nyare än -89 hade jag siktat på av den anledningen, en asiatisk då dom är vanliga just i Asien. wink

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
31 augusti 2015
#20
Evildan skrev:
Opel Kadett i all ära, tänk på att dom inte fanns i Öst som nya då järnridån var lite så att säga i vägen för handelsvaror från oss dekadenta västmänniskor.

Du kommer förmodligen inte hitta begagnade delar till en sådan inte ens i östra europa och det blir etter värre desto längre österut du färdas.

En personbil nyare än -89 hade jag siktat på av den anledningen, en asiatisk då dom är vanliga just i Asien. wink

Oavsett fråga är svaret Toyota? Hehe

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!


Sök