2677
Sök

Nya regler för besiktning! Besiktiga vartannat år.

349 Inlägg
24 augusti 2015
Trådstartare
#1
Läste på DI.se att nya regler för besiktning ligger på tapeten.

http://www.di.se/artiklar/2015/8/24/bil … tt-andras/

Tanken är att nya bilar ska besiktigas efter 4 år och därefter alltid med 2 års mellanrum.

Undrar hur det blir med veteranbilar som redan besiktigas vartannat år.

Vad tycker ni? Kommer det bli mer farliga bilar på vägarna eller är besiktning varje år overkill?

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
24 augusti 2015
#2
Genomsnittstrafikanten bryr sig inte om sin bil. Den är ett nödvändigt ont som inte ska kosta mer än nödvändigt. Folk skiter helt enkelt i att laga saker om det inte är pga tvång.

Visst skulle jag personligen gilla 2års besiktning men tycker ändå att det är skit iom att folk i allmänhet inte har vett nog att laga fel innan besiktningsteknikern anmärker

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

1 705 Inlägg
24 augusti 2015
#3
Med tanke på vilka jävla vrak som tar sig igenom besiktningen redan idag så tror jag inte det gör någon som helst skillnad.

Besikta bilen är alltid ett rent lotteri, bilar i kanonskick får tvåor på smådetaljer medans böttsänkta vrak rullar igenom utan anmärkning trots uppenbara brister.


En Medlem
405 Inlägg
24 augusti 2015
#4
Det skulle vara roligt att veta hur många olyckor som orsakas av fordonsrelaterade fel, troligtvis är det extremt få...

Evildan
24 augusti 2015
#5
-matte skrev:
Det skulle vara roligt att veta hur många olyckor som orsakas av fordonsrelaterade fel, troligtvis är det extremt få...

Dåligt översatt statistik utan direkta källhänvisningar:
http://www.motorfordon.com/bilar/drivin … 44845.html

Läser man vidare hos NHTSA förefaller detta stämma.

84 Inlägg
24 augusti 2015
#6
Man kan ju alltid genomföra någon form punkt som säger bilar efter år 19XX skall fortsätta besiktigas varje år medans bilar från kanske 20XX vartannat år tills det att dem nått en viss ålder och övergår då till att behöva besiktigas varje år. Inte för att jag personligen tror att bilar efter specifika år krånglar mer en andra jag har sätt bilar från år 20XX och upp vara i mycket sämre skick  en andra äldre bilar beror ju helt enkelt på om man kör dem i tjänsten eller inte.

Tjänstebilar har ju en tendens att slitas ut extremt mycket mer och folk är mer oförsiktiga med sådana en sina egna privata av någon anledning.

Själv skulle jag tycke det var skönt och slippa besiktiga min bil efter 3 år då jag inte tror den kommer ha nå märk värt mer problem då en om det blir om 4 år eller 5 år.

Eller kanske skapar för mycket krångel ?

Går ju alltid och spåna i alla fall.


5 119 Inlägg
24 augusti 2015
#7
Görde förslaget på radion. Tycker en kontroll varje år är lagom. Rullar för mycket skit på vägarna redan och det hinner hända mycket med en bil på 2år och många tusen mil.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

En Medlem
405 Inlägg
24 augusti 2015
#8
Danmark har tydligen besiktning vart annat år, och har väldigt jämförbara antal dödsolyckor med Sverige.

Tror det mest handlar om att bolagen vill tjäna pengar.

EDIT:

Tydligen har även Frankrike, Tyskland mfl detta, allmän EU-grej. Så ser inget problem med att vi också kör detta. Frankrike har även som regel att bilen måste ha minst 6 mån "kvar" på besiktningen INNAN den får säljas/byta ägare, bra där! smile
Senast redigerat av -matte (24 augusti 2015)

1 224 Inlägg
24 augusti 2015
#9
För oss fordonsentusiaster skulle det räcka gott och väl med 2års mellanrum.
De flesta av oss bryr sig om sina åk, känner man att något glappar eller är dåligt så ordnar man med det.
Man väntar inte tills en besiktning för att få reda på att ens bromsar är slut.

Men som även sagt ovan, folk skiter i att laga saker.
Och vilka saker man kan se i vardagen, allt från att köra upp hårt på trottoarkanter och ja vad som helst...
Dessa personer får gärna besiktiga sina fordon en gång i månaden, haha.

i-vtec Do you?

Evildan
24 augusti 2015
#10
Vartannat år eller 3000mil beroende på vad som inträffar först?

Vissa bilar körs väldigt långt medans vissa knappt används, då täcks bägge typerna in.

En taxi exempelvis måste besiktigas var år enligt gällande regelverk.

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
24 augusti 2015
#11
Jag kör ca 5k mil om året = besiktning var 10k mil med detta förslag. Min pappas frus nya bil hade rullat 1200 mil på första besiktningen = 400 mil / år.

Man servar och försäkrar sin bil med avseende på hur många mil man kör(t).
Vad sägs om besiktning vartannat år eller var 3000 mil?

/Mattias

En Medlem
405 Inlägg
24 augusti 2015
#12
Håller med ovan, en miltal/tidsgräns precis som vanlig service är det mest logiska att göra.

Sedan kan vi ta lite av Australien som också säger att vid ägarbyte så skall bilen besiktigas + att man får "två chanser" vid ett besiktningstillfälle. Dvs du betalar 1 gång, får du nedslag har du 1 vecka på dig att laga och besikta igen, innan du betalar fullpris för nästa besiktning.

På så sätt så slipper folk (även okunniga) bli lurade på en gammal bil på Blocket som skulle vara i "nyskick".
Senast redigerat av -matte (24 augusti 2015)

294 Inlägg
24 augusti 2015
#13
Leasing och taxibilar, dom får ju regelbundet underhåll, dom är jag inte bekymrad över det är alla andra, som inte vill lägga en krona på sina bilar, dom som tillåts rosta bort.


1 705 Inlägg
24 augusti 2015
#14
Det där med miltal kan faktiskt slå väldigt fel.
Min gissning är att bilar som rullar dagligen oftast är i bättre skick än bilar som bara står och väntar på nästa besiktning. Bromsar, slangar, bussningar och dylikt brukar sällan tycka om att bara stå och förfalla.


Evildan
24 augusti 2015
#15
Bilnorden skrev:
Leasing och taxibilar, dom får ju regelbundet underhåll, dom är jag inte bekymrad över det är alla andra, som inte vill lägga en krona på sina bilar, dom som tillåts rosta bort.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as … el=5257860
Finns olika typer av aktörer där också. wink

Avstängd
10 388 Inlägg
24 augusti 2015
#16
Sett till idag så är det ju då i vissa fall bara en ökning med 7 månader (åtminstone varannan gång). Besiktigar du idag första dagen första månaden du får, så får du ju sedan köra 17 månader innan körförbud inträder. Nu blir ju då "nästa körperiod" kortare. Det ger ju ett förhållande i perioderna på 17 månader, 7 månader, 17 månader osv (så ja, jag är medveten om vad snittet blir wink  ).

Dock hörde jag precis (på radion) att om detta skulle bli verklighet, så tittade man på besiktningsperioder i stil med; fordonet ska besiktigas inom 24 månader. Vidare, som jag förstod det, handlade det om att höja säkerheten i hela Europa och det var tal om "minst vartannat år". Detta i sin tur skulle givetvis kunna innebära, om jag då uppfattade det rätt, att enskilda länder borde kunna ha "tätare" besiktningsperioder om de vill.

Sett till trådarna i stil med "var får man lättast igenom bilen vid besiktning" som trots allt dyker upp emellanåt här inne samt hur mycket, för blotta ögat, fullkomliga lik det rullar på vägarna, så är det väl då kanske inget jag välkomnar med öppna armar.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

294 Inlägg
24 augusti 2015
#17
Evildan skrev:
Bilnorden skrev:
Leasing och taxibilar, dom får ju regelbundet underhåll, dom är jag inte bekymrad över det är alla andra, som inte vill lägga en krona på sina bilar, dom som tillåts rosta bort.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as … el=5257860
Finns olika typer av aktörer där också. wink

Är säker på att dom allra flesta Taxi åkerier vill ha bilar som dom vet fungerar, dom ska ju tjäna pengar på verksamheten o inte  lägga massa onödiga pengar på följd fel som blev för att man struntade i det där andra.

Man kunde ju ha det så att det beror lite på föregående resultat, inga större konstigheter = 24 mån, lite större grejer = 12 mån.


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
24 augusti 2015
#18
Bilnorden skrev:
Evildan skrev:
Bilnorden skrev:
Leasing och taxibilar, dom får ju regelbundet underhåll, dom är jag inte bekymrad över det är alla andra, som inte vill lägga en krona på sina bilar, dom som tillåts rosta bort.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as … el=5257860
Finns olika typer av aktörer där också. wink

Är säker på att dom allra flesta Taxi åkerier vill ha bilar som dom vet fungerar, dom ska ju tjäna pengar på verksamheten o inte  lägga massa onödiga pengar på följd fel som blev för att man struntade i det där andra.

Man kunde ju ha det så att det beror lite på föregående resultat, inga större konstigheter = 24 mån, lite större grejer = 12 mån.

Nejdu... Alla åkare resonerar inte så... Noll underhåll tills det rasar och sedan akutlagning medans kollegor får köra häcken av sig för att täcka upp. Det förekommer, tro mig. Dock har jag en bra åkare som pysslar om bilarna personligen. Så det finns alla varianter

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

7 441 Inlägg
24 augusti 2015
#19
-matte skrev:
Sedan kan vi ta lite av Australien som också säger att man får "två chanser" vid ett besiktningstillfälle. Dvs du betalar 1 gång, får du nedslag har du 1 vecka på dig att laga och besikta igen, innan du betalar fullpris för nästa besiktning.

Fanns ett snarlikt informellt system hos ASB tidigare.
Om man hade ett bagatellfel fick man en "visning".
D v s man fick återkomma samma dag och visa upp bilen reparerad.
Då fick man ut protokollet.
Ett bra och smidigt system.
På den tiden besiktade jag alltid tidigt på morgonen.
Gissa varför.lol
Men alla besiktningsanstalter tillämpade inte detta.mad
Vissa ställde inte in ljuset och åsatte en två om spolarburken var tom.mad

7 441 Inlägg
24 augusti 2015
#20
Måste bli en stor besvikelse för alla nyetablerade utländska profitörer som inte skattar i Sverige om besiktningsinställelserna glesas ut.

Som jag på radion förstod utredaren så är det i första hand de länder inom EU som inte har någon regelbunden besiktning man vill åt.
Han förtydligade vissa massmedias vantolkning att det inte alls var fråga om att glesa ut besiktningarna.
Endast att MINST vartannat år besikta fordonen.
Upp till varje land att bestämma hur långt mellan besiktningarna, inom 2-årsintervallet.

Så uppfattade jag utredaren i direktsändning på radion.cool


Sök