4512
Sök

P0299 "Turbo Underboost"... Någon?

8 Inlägg
6 september 2015
Trådstartare
#1
Tråd från 2015 /mod


Bil : Peugeot 308 1,6 Turbo Bensin

Tjenare! Efter en hel del googlande och sökande har jag fortfarande inte hittat ett svar, kanske någon här som vet?

Bilen drar på bra på alla växlar förutom när man ligger på 5ans växel i uppförsbackar speciellt!, Bilen blir orkelös och sen rycker det till och Turbon bara slutar fungera!

Låter man bilen stå ett tag fungerar turbon igen! Får felkoden P0299 "Turbo Underboost"

Första tanken man får är ju att det läcker från en slang någonstans. Problemet uppstog kort efter jag satt på en GFB DV+ [Avlastningsventil], prövade sätta tillbaka orginal men problemet kvarstog.

Lämnat in på Peugeot center för felsökning, Dom trycktestade och allt värkade tätt. Nästa steg att demontera katalysator 2257 :-

http://s29.postimg.org/7qv0ve63r/11992176_10203303570429299_2014922492_n.jpg

Chansar och frågar här innan jag lämnar in igen...

Bil : Peugeot 308 1,6 Turbo Bensin

Avstängd
598 Inlägg
6 september 2015
#2
P2299 är fel läge på broms eller gaspedal. Du har inte testat om du kan spänna vajern till gasspjället lite? Det brukar bli glapp med åren. Annars kan det vara en sensor nere vid pedalerna som spökar. Nollställ den felkoden innan du byter nån del för det kan bero på ett handhavandefel, att du tryckt på både gas och broms samtidigt. Annars kan P0299 vara en elektro/magnetventil som reglerar turbotryck som inte är som den ska. Jag vet inte vad din bil har men det kan inte vara så många att välja på.

8 Inlägg
6 september 2015
Trådstartare
#3
Vet inte om det går att spänna någon vajer, tror det är elektronisk?, bilen är från 2009 yikes.

Ja! har prövat att bromsa å gasa samtidigt och då lägger turbon av direkt, alltså för mycket belastning och för lite tryck antar jag?

Har prövat att radera felkoderna och då fungerar turbon, men lägger av vid hög belastnig... Mycket störande! mad

Dom har tryck testat på Peugeot center, bland annat tryck till magnetventil. det står ok i pappret ovan men värt att byta ändå ?

Tack för svar!

47 Inlägg
6 september 2015
#4
Nausea skrev:
P2299 är fel läge på broms eller gaspedal. Du har inte testat om du kan spänna vajern till gasspjället lite? Det brukar bli glapp med åren. Annars kan det vara en sensor nere vid pedalerna som spökar. Nollställ den felkoden innan du byter nån del för det kan bero på ett handhavandefel, att du tryckt på både gas och broms samtidigt. Annars kan P0299 vara en elektro/magnetventil som reglerar turbotryck som inte är som den ska. Jag vet inte vad din bil har men det kan inte vara så många att välja på.

Har inte 100% koll på Peugeot men det känns helt osannolikt att det skulle vara vajer till gasspjället på en bil från 2007 och framåt. Borde väl rimligen vara elektroniskt gasspjäll...


4 139 Inlägg
6 september 2015
#5
eftersom denna verkar hel:
http://www.ebay.de/itm/Original-Druckwa … 2357c78ec2

är det evt. denna som spökar:
http://www.ebay.de/itm/Unterdruckdose-N … 1c5544355d
fjädern i denns ska hålla vaste gate vetilen stängd men kan kärva i öppet läge
evt. kan dess led smörjas upp med kopparpasta

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

8 Inlägg
14 september 2015
Trådstartare
#6
Detta har jag gjort än så länge för att försöka åtgärda problemet:

- Nytt Turbo oljerör [Det var en stor läcka därifrån]
- Olja+Filter
- Insugsrör till turbon [Röret var i extrems dåligt skick, trillade av i bitar vid anslutningen, Se Bild]
- Raderat felkoder [Återkommer vid fel]
- Letat efter fler vakumläckor
- Lämnat in på verkstad för felsökning [Tryckt testat och allt var tätt!]
- Kollat att Wastegate håller vakum och det gör den
- Nytt luftfilter

Samma symptom som förr, Orkelös vid uppförsbackar eller belastning, Turbon slutar fungera och den går in i limpmode samt felkod P0299.

http://s17.postimg.org/nd247t4f3/Untitle423422d_2.jpg

Någon?

tack!
Senast redigerat av Saab-61 (14 september 2015)

4 139 Inlägg
14 september 2015
#7
kan vara så att den inte reglerar ned laddtrycket som den ska och den går då i "limp mode" för att skona spisen

fick för mig att vastegaten ska öppna förbindelsen när man trycksätter dosan  (vartfall på VW golf  1,4 Tfsi)
eftersom det inte finns undertryck i insuget vid ladd

men då är det tvärtom på Peugeot, finns det då någon form av vakumklocka ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

8 Inlägg
14 september 2015
Trådstartare
#8
Nu är jag absolut ingen expert på bilar, men som det ser ut så finns det en wastegateklocka och själva wastegate armen går liksom in i turbon, hmm... så kan bli svårt att byta reparera den antar jag?

8 Inlägg
19 september 2015
Trådstartare
#9
blir att byta Skjutluftsventilen och hoppas att det löser problemet....

4 139 Inlägg
19 september 2015
#10
Sätt tryckluft eller vakum för att se om den rör sig obehindrat i sina ändlägen

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

1 Inlägg
24 juni 2018
#11
Gammal tråd men vad löste ditt problem? Har nämligen exakt samma problem på likadan bil


Sök