japp då vart det dags igen, är väldigt trött men när det är kul så glömmer man det xP
kylningen till växellådan var integrerad i accordens (donatorbilen) kylare, och den kylaren är inte riktigt storleksmässigt möjlig att montera i en civic MB, kanske med slägga men det ska ju helst inte läcka xP
SÅ det fick bli en ny extern kylare
då kylaren numera sitter på andra sidan behövdes nya fästen, det visade sig att det som innan höll kylaren i ena sidan nu kunde hålla den i andra sidan, och det övre fästet passade klockrent i skruvhålet för kondensorn. så nu behövde jag bara ett nytt nedre fäste, använde ett av dem gamla kondensorfästena och svetsade på en bit, passar klockrent
blev en rejäl svetsklump på ett ställe, men den viker sig inte så lätt då, den andra svetsfogen ser man knappt (plattan är breddad)
monterade mina nya platta fläkt, civicens och accordens fläkt var extremt djupa, funkar i en Civic med D15, och i en Accord med J30, men verkligen inte i en Civic med J30, det är väldigt trångt vill jag meddela, denna fläkten är designad att sitta framför kylet, smidigt och platssparande
Monterat kylare och lite slangar, försöker få allt att se hyffsat OEM ut (förutom luftfiltret då), har gått väldigt bra hittils
expantionskärlet passade också fint trots sidbyte, använder skruvhål som normalt sett ska hålla två relän till civicens AC-system (fläkt och magnetkoppling tror jag), tog insugsröret från J30-motorn och sågade av en bit, och vipps så var diametern perfekt för filtret!
tips på hur man enkelt gör rent gamla äckliga sportluftfilter mottages
är medveten om att kylaren är underdimenssionerad för denna motorn, men kylare är dyra så vi provar
J30 motorn har 32mm kylslangar medans civic-kylaren är på 28mm, beställde lite grejer idag så det ska gå att pussla ihop med reduceringar osv
hade hoppats hinna göra fästen till oljekylare idag men det hanns inte med, iaf här den ska sitta, ska göra fästen med bussningar, brukar kunna minimera onödig resonans i karossen, som kan bli störigt att lyssna på
civicens gasvajer var inte av samma längd, ska pröva med accordens imorn (den till vänster är till farthållaren)
vakumklockan till farthållaren ska gömmas bakom stötfångaren, är provisoriskt monterad för tillfället, originalfästena för vajern visade sig passa perfekt på sina ställen
ser ju OEM ut!!
det var allt för denna gång, har haft problem med att få tag på drivaxlar då många amerikanska företag inte vill skicka internationellt, försöker man maila får man ofta inte ens svar
har löst det så att ett annat företag i amerika ska köpa dem åt mig och sen skicka hit
Blev insaneshafts j-swap drivaxlar, med 32mm knuten då jag inte känner för att byta till 36mm i nuläget (resulterar i 5 bult, vilket i sin tur gör att jag hade behövt nya fälgar...)
dem ska tåla 500 häst, så det borde ju hålla
det var allt!!