Hej allesammans!
Jag började som vanligt ganska sent med mitt projekt i år. Som det brukar så finns det lite nya problem och en del äldre jag måste ta i tu med. Ber även om ursäkt på förhand för att en del snapchat bilder kommer med då jag även lägger upp där till mina vänner.
Det jag hitintills gjort i år är att:
* Täta läckage till vindrutan (blåste in luft på ett ställe i nederkant)
* Bytt bromsrören till koppar.
* Bytt bromsslangarna till stålomspunnet.
* Bytt spacers fram från 2,5 cm till 3,5 cm.
* Sänkt arslet på bilen ca 1 cm.
* Gjort fyrhjulsinställning
* Målat om bakre bromsok.
* Blästrat och målat om ventilkåporna
* Bytt ventilkåpspackningar.
* Bytt olja och filter.
Bonus: Börnat sönder vänster bakdäck
Den fula vidhäftningen (med vit tejp) för läppspoilern släppte, hade tur att vinden inte tog spoilern. Sedan, dum som jag är la jag vingen i bagaget som böjde sig fint efter sätena när det var 25 plusgrader ute
Man kanske inte bara ska börna vänstersväng i en två ton tung bil som jag vid tillfället inte gjort fyrhjulsinställning på
Jag får gömma mig i däckshallen med mina nya julklappar. Spacers och stålomspunna bromsslangar inhandlade.
Såhär ser det ut när man tar den färg man kan hitta på hyllan. Den faller av och man får göra om jobbet. Tur då att jag ändå skulle hålla på med bromsarna och byta slangar.
Har hållt på att laborera med mina spacers. Var aldrig nöjd med hur fälgarna satt fram. Jag körde dubbelmacka med spacers bara för att se vilka alternativ jag hade. Provade 4,5 cm och 4 cm men valde ändå 3,5 cm mot 2,5 cm som satt innan. 4 och 4,5 cm hade varit alldeles för tight mot skärmkanten då jag inte kör med stretchdäck eller camber fram.
Kan ärligt påstå att jag egentligen inte är jätteförtjust i spacers, men de ser nya och fina ut iaf
Vis som man är så passade jag på med välsignelse av min far att byta bromsrören också. Har fått anmärkningar dock ej nedslag på bilprovningen varje gång.
Handbockat, men gör sitt jobb. Blev bra. Nytt och fräscht! Känns säkert!
De gamla bromsrören var ju inte i speciellt fint skick haha.
Jobbigt när jag skulle lufta dock, då en kollega gjorde det svåra jobbet. Märkte att jag behövde dra åt vissa grejer när det duschade bromsvätska bak
Bakre bromsoken gick snabbt att slipa ner då jag gjorde det mesta jobbet förra gången jag målade. Har dock ingen bild på färdigt resultat, kanske syns längre ner. Men dum som jag är, stressad (och hatar färg) så körde jag några lager med värmefärg och sedan sprutade på klarlack nästan direkt efter. Ni kan väl gissa vad som hände? Skiten härdade knapp. Dagen efter sket jag i det och monterade trots halvfuktiga ok och bygel. Det vart ganska grisigt. Men jag avslutade jobbet med att ta en lite touch up pensel och målade på de områden som svek mig. Det blev bra tillslut
Hehe, trots bättre vetande, sänkte jag MAX bak. Det var roligt och tidskrävande. Fick mäta en hel del. När jag sedan gjort det såg bilen totalt knarkig ut (se bilder) så jag höjde bilen 1,5 cm igen. Så totalt jämt med förra året är den 1 cm lägre. Det gjorde jag för jag tyckte den var lite hög bak. Men också för att jag kan. Enormt utrymme ovanför däcket
Ska se om jag har en bra bild på den slutliga sänkningen.
Ibland lämnar man hjärncellerna hemma. För mig är det varje gång i princip. Efter sänkning är det bra om man gör fyrhjulsjustering. Det gjorde inte jag. Men nu gjorde jag.
Toe in/out fram var helt fel på ena hjulet.
Toe in/out bak var fel samt cambern.
Lyckligtvis kan man justera cambern bak. Jag experimenterade lite också med olika justeringar då bilen skrapar höger bak om jag har passagerare. Det visade sig att den var justerad rätt just där, men inte vänster bak. Så då återstår bara att massera skärmkanten.
Har i skrivandes stund negativ camber på 2,5 grader bak.
Toe in/out fram och bak är helt perfekt.
Dock får jag göra ny justering nästa år då jag behöver nytt däck vänster bak.
Ja ni ser ju vad det står på bilden. De bilderna är på sista sänkningen bak. Helt lagom i min smak.
Jag lastade fullt bak med muttrar och allt skit jag kunde hitta för att få ner dämpningen. Hittade varför det skrapar när jag har en tjockis i baksätet haha. Bakre kanten på skärmen tar i. Det ska åtgärdas.
Nästa projekt var motorutrymmet. Har stört mig på flagnande färg och skit. Så tänkte att innan jag byter olja inför sommaren ska jag putsa upp ventilkåporna och motorskyddet i plast.
Men innan jag började med det så tvättade jag motorn underifrån med den starkaste jävla avfettning som finns, nämligen ALU-Shine. That shit is bad. Några sönderfrätta fingeravtryck senare så hade jag tvättat bort oljeläckagen för att sedan kunna lokalisera ursprungen.
Mycket riktigt läkte det från ventilkåporna, locket på servobehållaren och från anslutningen till servopumpen (sitter två alubrickor där).
På bilderna ovan så har jag slipat ner motorkåpan och lackat den med krymplack. På vänster sida kan man dock se några sorts ringar som jag inte riktigt vet hur de uppkom, men de är åtgärdade temporärt nu. Kommer troligtvis lacka om den vänstra sidan av kåpan. Krympfärg är ju förlåtande mot klåpare som jag som hatar färg och målning. Den ska ju ha textur
Sista bilderna för idag. Alla har vid detta lag, räknat ut att jag inte är en mekaniker. Men ändå gav jag mig på ventilkåpspackningarna själv med lite underhållande resultat. Det är trångt i denna bil. Efter många moment fick jag tillslut loss skiten. Det är ju trots allt lättare att demontera än att montera.
Det visade sig att det hade läckt en hel del olja till tändstift och spolar. Även färgen till ventilkåporna som BMW verkade glatt spruta på både insida och utsida, hade flagat också.
Så jag fick ta kåporna till en blästrare som gjorde ett kanonjobb.
Efter det såg man också att BMW inte gillar att gjuta fina kåpor.
Porer och gjutmärken överallt.
Som ni kan se på bilderna tänkte jag krymplacka kåporna. Tänkte och gjorde.
Problemet var att färgen fäste inte och härdade inte vilket gjorde mig skogstokig. Fick bada dem i thinner och förlora ytterligare fingeravtryck, för att senare lämna in dem på pulverlack. Blev grynig mattsvart färg.
Det var allt för denna gång.
Har mer bilder på typ färdigt arbete. Kommer senare
Jag började som vanligt ganska sent med mitt projekt i år. Som det brukar så finns det lite nya problem och en del äldre jag måste ta i tu med. Ber även om ursäkt på förhand för att en del snapchat bilder kommer med då jag även lägger upp där till mina vänner.
Det jag hitintills gjort i år är att:
* Täta läckage till vindrutan (blåste in luft på ett ställe i nederkant)
* Bytt bromsrören till koppar.
* Bytt bromsslangarna till stålomspunnet.
* Bytt spacers fram från 2,5 cm till 3,5 cm.
* Sänkt arslet på bilen ca 1 cm.
* Gjort fyrhjulsinställning
* Målat om bakre bromsok.
* Blästrat och målat om ventilkåporna
* Bytt ventilkåpspackningar.
* Bytt olja och filter.
Bonus: Börnat sönder vänster bakdäck
Den fula vidhäftningen (med vit tejp) för läppspoilern släppte, hade tur att vinden inte tog spoilern. Sedan, dum som jag är la jag vingen i bagaget som böjde sig fint efter sätena när det var 25 plusgrader ute
Man kanske inte bara ska börna vänstersväng i en två ton tung bil som jag vid tillfället inte gjort fyrhjulsinställning på
Jag får gömma mig i däckshallen med mina nya julklappar. Spacers och stålomspunna bromsslangar inhandlade.
Såhär ser det ut när man tar den färg man kan hitta på hyllan. Den faller av och man får göra om jobbet. Tur då att jag ändå skulle hålla på med bromsarna och byta slangar.
Har hållt på att laborera med mina spacers. Var aldrig nöjd med hur fälgarna satt fram. Jag körde dubbelmacka med spacers bara för att se vilka alternativ jag hade. Provade 4,5 cm och 4 cm men valde ändå 3,5 cm mot 2,5 cm som satt innan. 4 och 4,5 cm hade varit alldeles för tight mot skärmkanten då jag inte kör med stretchdäck eller camber fram.
Kan ärligt påstå att jag egentligen inte är jätteförtjust i spacers, men de ser nya och fina ut iaf
Vis som man är så passade jag på med välsignelse av min far att byta bromsrören också. Har fått anmärkningar dock ej nedslag på bilprovningen varje gång.
Handbockat, men gör sitt jobb. Blev bra. Nytt och fräscht! Känns säkert!
De gamla bromsrören var ju inte i speciellt fint skick haha.
Jobbigt när jag skulle lufta dock, då en kollega gjorde det svåra jobbet. Märkte att jag behövde dra åt vissa grejer när det duschade bromsvätska bak
Bakre bromsoken gick snabbt att slipa ner då jag gjorde det mesta jobbet förra gången jag målade. Har dock ingen bild på färdigt resultat, kanske syns längre ner. Men dum som jag är, stressad (och hatar färg) så körde jag några lager med värmefärg och sedan sprutade på klarlack nästan direkt efter. Ni kan väl gissa vad som hände? Skiten härdade knapp. Dagen efter sket jag i det och monterade trots halvfuktiga ok och bygel. Det vart ganska grisigt. Men jag avslutade jobbet med att ta en lite touch up pensel och målade på de områden som svek mig. Det blev bra tillslut
Hehe, trots bättre vetande, sänkte jag MAX bak. Det var roligt och tidskrävande. Fick mäta en hel del. När jag sedan gjort det såg bilen totalt knarkig ut (se bilder) så jag höjde bilen 1,5 cm igen. Så totalt jämt med förra året är den 1 cm lägre. Det gjorde jag för jag tyckte den var lite hög bak. Men också för att jag kan. Enormt utrymme ovanför däcket
Ska se om jag har en bra bild på den slutliga sänkningen.
Ibland lämnar man hjärncellerna hemma. För mig är det varje gång i princip. Efter sänkning är det bra om man gör fyrhjulsjustering. Det gjorde inte jag. Men nu gjorde jag.
Toe in/out fram var helt fel på ena hjulet.
Toe in/out bak var fel samt cambern.
Lyckligtvis kan man justera cambern bak. Jag experimenterade lite också med olika justeringar då bilen skrapar höger bak om jag har passagerare. Det visade sig att den var justerad rätt just där, men inte vänster bak. Så då återstår bara att massera skärmkanten.
Har i skrivandes stund negativ camber på 2,5 grader bak.
Toe in/out fram och bak är helt perfekt.
Dock får jag göra ny justering nästa år då jag behöver nytt däck vänster bak.
Ja ni ser ju vad det står på bilden. De bilderna är på sista sänkningen bak. Helt lagom i min smak.
Jag lastade fullt bak med muttrar och allt skit jag kunde hitta för att få ner dämpningen. Hittade varför det skrapar när jag har en tjockis i baksätet haha. Bakre kanten på skärmen tar i. Det ska åtgärdas.
Nästa projekt var motorutrymmet. Har stört mig på flagnande färg och skit. Så tänkte att innan jag byter olja inför sommaren ska jag putsa upp ventilkåporna och motorskyddet i plast.
Men innan jag började med det så tvättade jag motorn underifrån med den starkaste jävla avfettning som finns, nämligen ALU-Shine. That shit is bad. Några sönderfrätta fingeravtryck senare så hade jag tvättat bort oljeläckagen för att sedan kunna lokalisera ursprungen.
Mycket riktigt läkte det från ventilkåporna, locket på servobehållaren och från anslutningen till servopumpen (sitter två alubrickor där).
På bilderna ovan så har jag slipat ner motorkåpan och lackat den med krymplack. På vänster sida kan man dock se några sorts ringar som jag inte riktigt vet hur de uppkom, men de är åtgärdade temporärt nu. Kommer troligtvis lacka om den vänstra sidan av kåpan. Krympfärg är ju förlåtande mot klåpare som jag som hatar färg och målning. Den ska ju ha textur
Sista bilderna för idag. Alla har vid detta lag, räknat ut att jag inte är en mekaniker. Men ändå gav jag mig på ventilkåpspackningarna själv med lite underhållande resultat. Det är trångt i denna bil. Efter många moment fick jag tillslut loss skiten. Det är ju trots allt lättare att demontera än att montera.
Det visade sig att det hade läckt en hel del olja till tändstift och spolar. Även färgen till ventilkåporna som BMW verkade glatt spruta på både insida och utsida, hade flagat också.
Så jag fick ta kåporna till en blästrare som gjorde ett kanonjobb.
Efter det såg man också att BMW inte gillar att gjuta fina kåpor.
Porer och gjutmärken överallt.
Som ni kan se på bilderna tänkte jag krymplacka kåporna. Tänkte och gjorde.
Problemet var att färgen fäste inte och härdade inte vilket gjorde mig skogstokig. Fick bada dem i thinner och förlora ytterligare fingeravtryck, för att senare lämna in dem på pulverlack. Blev grynig mattsvart färg.
Det var allt för denna gång.
Har mer bilder på typ färdigt arbete. Kommer senare
Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
BMW 740i e38 1995
0
0
0
0