2508
Sök

BMW E30 Husvagn

Bygger husvagn av en BMW E30 Touring -89, skall dras bakom cabben.

181 167 Visningar
Uppdaterades senast 18 juni 2017
148 Inlägg
8 oktober 2015
Trådstartare
#1
Välkommen till projekttråden för BMW-husvagnen

Här följer en sammanfattning av projektets mål och framgångar:
Någon större plan för projektet fanns inte när det startades, det var helt enkelt en rolig ide följt av ett snabbt spontanköp. En BMW E30 Touring av 1989 års modell står som grund, helt blåst på inredning och med ersatt golv. Målet är att ha en körbar, sovbar & cool husvagn att dra på sommarens alla träffar.

Arbetsplan:
(X) Inköp av kaross
(X) Karross- & plåtjobb
(X) Ombyggnation av golv
(X) Installation av lampor & 7-pin husvagnskontakt
(X) Registreringsbesiktning
(X) Sänkning
(X) Nya fälgar
(X) Inredning
() Ljudanläggning
(X) Innerbelysning
(X) Första träffen/Premiär natten


Deadline:
20 Maj 2016 är satt som officiell deadline, datumet för BIMMERS OF SWEDENs årliga träff på Mantorp park.

Planerade träffar:
(X) 20 Maj - BIMMERS of SWEDEN at Mantorp Park
() 4 Juni - Tjörnträffen
() 14 Juli - E30Meet (Norge) / Asphaltfieber (Tyskland)


Sponsorer
http://i64.tinypic.com/o09hzk.jpg


Dragbil
http://www.garaget.org/?car=385087
http://i68.tinypic.com/2v279f9.jpg


Framgång i bildform:
http://i64.tinypic.com/1rbs5t.jpg
http://i68.tinypic.com/2ir18jn.png
http://i63.tinypic.com/29ys8jd.jpg
http://i64.tinypic.com/e04aww.png
http://i68.tinypic.com/2vljxpk.png
http://i67.tinypic.com/2s8gtoj.png
http://i67.tinypic.com/2aet84j.png
http://i64.tinypic.com/ra6yb7.png
http://i65.tinypic.com/al3nl0.png
http://i65.tinypic.com/250uqmp.png
Senast redigerat av Hampusjansone30 (24 maj 2016)

Some do drugs, others pop bottles, we solve our problems with wide open throttles

Egenföretagare
999 Inlägg
9 oktober 2015
#2
Intressant bygge!
Vad väger den nu när den är rensad?


Baronen
1 434 Inlägg
148 Inlägg
9 oktober 2015
Trådstartare
#4
FredrikRangert skrev:
Intressant bygge!
Vad väger den nu när den är rensad?

Totalvikten vet jag inte, ska åka och väga när allt svetsjobb är klart!
Läste någonstans att en tom kaross vägde nånstans mellan 300-400kg, minus de jag kapat bort men lägg till vikten för bakvagnen som fortfarande kommer sitta kvar. Svarar mer exakt när jag vet!

Some do drugs, others pop bottles, we solve our problems with wide open throttles

148 Inlägg
10 oktober 2015
Trådstartare
#6
Fick gjort en del idag, Svetsade främre tvärbalken & fäste stödbenen. Riktigt smidiga ben faktiskt! Viks lätt ut med 19mm hylsan på fälgkorset och tar minimal plats ihopvikta. Tillsammans ska dom två kunna bära 1000kg, (Fat chicks allowed)299kr styck ( http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn … 000033156/ )


http://i62.tinypic.com/6qz7gz.jpg

http://i60.tinypic.com/n5g8sg.jpg

http://i60.tinypic.com/2a0hik3.jpg

Sedan fick jag även kolllat kultrycket, förvånansvärt lågt, 75kg. 40kg om jag med mina 80kg lägger mig i reservhjulsbaljan. Känns lovande!

http://i61.tinypic.com/mbsdcj.jpg

http://i60.tinypic.com/eiqq9i.jpg

Morgondagens huvudsyssla blir att koppla elen både på bilen & vagnen. Dragkrogen till cabben jag beställde från England kom med 7-pin kontakt, så jag kör med 7-pin hela vägen.
Passar på att slänga med en bild på dragbilen.

http://i59.tinypic.com/m82n47.jpg

http://i60.tinypic.com/2d9ttnc.jpg

Some do drugs, others pop bottles, we solve our problems with wide open throttles

295 Inlägg
11 oktober 2015
#7
Haha har aldrig sätt något likande! Cool ide, detta ska bli mycket intressant att följa big_smile

Checka in mitt lilla projekt! ;D http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=312456
▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%

148 Inlägg
11 oktober 2015
Trådstartare
#8
PROGRESS

Lyckades koppla all el idag. Allt förutom backljus.
Började med att koppla elen på bilen, fick med ett färdigt 7-pin 12N kit tillsammans med dragkroken från england. Väldigt lätt att installera. Men dom ville att jag skulle koppla på något som liknade ett relä. Men det "reläet" pep i takt med blinkersen. Som en lastbil som backar. Vet inte om det är standard på engelska släpkärror?

Hursomhaver, allt fungerar vilket betyder ett steg närmare första besiktningsförsöket.
Ska börja klura på hur jag ska bygga den främre väggen (fd. brandväggen) på snyggast & bästa sätt.
Stay tuned!

http://i62.tinypic.com/2zjb9fo.jpg

http://i58.tinypic.com/2dhivcp.jpg

Försök fånga blinkers på bild (?)
http://i57.tinypic.com/149qq7t.png

http://i57.tinypic.com/2jflq29.jpg


Viktor- skrev:
Haha har aldrig sätt något likande! Cool ide, detta ska bli mycket intressant att följa big_smile

Think outside the box, right?

Some do drugs, others pop bottles, we solve our problems with wide open throttles

2 638 Inlägg
11 oktober 2015
#9
Så udda, måste följas big_smile

242 Inlägg
11 oktober 2015
#10
grymt smile

148 Inlägg
12 oktober 2015
Trådstartare
#11
-Akerfeldt- skrev:
Så udda, måste följas big_smile

Inte sätt någon göra såhär av en E30 touring. Såg nån E34, och sen några öppna E30-släp. Men inget svenskt.
http://i59.tinypic.com/1dchd.jpg
http://i58.tinypic.com/2sadzqs.jpg
Andyah skrev:
grymt smile

Tack!!

Some do drugs, others pop bottles, we solve our problems with wide open throttles

148 Inlägg
12 oktober 2015
Trådstartare
#12
Så jag satt igår och mailade Transportstyrelsen bara för att kolla så jag inte börjar lägga pengar på något som inte kommer gå att besiktiga. Fick detta svar:
http://i58.tinypic.com/oiyz6g.png

Dom vill altså att jag ska skrota Touringen och sen köpa tillbaks karossen för smältvärde. Allt detta bara för att byta ut det nuvarande chassienumret mot ett nytt. Känns helt onödigt.
Svarade på mailet och repeterade frågan kring chassienummret, hoppas på svar imorgon.

För att försäkra mig om vad som är rätt skickade jag samma typ av mail till 5 olika besiktningsbolag i närområdet. Så får vi se vad dom har att säga.

Some do drugs, others pop bottles, we solve our problems with wide open throttles

53 Inlägg
12 oktober 2015
#13
Om man skulle göra som så att du skrotar det du har kapat bort. Dvs motorrummet med bakre regplåten tex för resten har du väl använt som reservdelar wink


148 Inlägg
12 oktober 2015
Trådstartare
#14
zZackEe skrev:
Om man skulle göra som så att du skrotar det du har kapat bort. Dvs motorrummet med bakre regplåten tex för resten har du väl använt som reservdelar wink

Tyvärr ligger de redan på återvinningscentralen.
Skulle de va så att jag måste gå den vägen får jag göra någon deal med skroten där dom formelt skrotar den och sedan säljer tillbaks den. Men det känns bara som en stor omväg, hoppas kunna lösa det på annat sätt

Some do drugs, others pop bottles, we solve our problems with wide open throttles

53 Inlägg
12 oktober 2015
#15
Nä omöjligt är det nog inte, Som du själv säger så skulle jag nog också göra. Åka in på skroten och förklara läget bara. Dom måste ju själva se hur uberballt detta är och hjälpa till tycker jag cool


148 Inlägg
12 oktober 2015
Trådstartare
#16
zZackEe skrev:
Nä omöjligt är det nog inte, Som du själv säger så skulle jag nog också göra. Åka in på skroten och förklara läget bara. Dom måste ju själva se hur uberballt detta är och hjälpa till tycker jag cool

Ja precis, skulle dom stora bolagen krångla får man leta upp någon halvseriös firma (Y)

Some do drugs, others pop bottles, we solve our problems with wide open throttles

Baronen
1 434 Inlägg
12 oktober 2015
#17
Mitt förslag är: skär bort chassinumren. Vips så har du en touring kaross som är skrotad och kommer från skroten. Skrotintyg till dina papper med chassinummer kan antingen en som besiktigar folkracebilar ge dig eller också en skrot. Man behöver inte berätta så mycket för myndigheterna. Dom ser enbart din bil som en siffra och den siffran är chassinumret. Sitter det inget chassinummer på touringen så är det bara en kärra utan identitet. smile

Elbilar kan dra åt helvete.

148 Inlägg
12 oktober 2015
Trådstartare
#18
vEight skrev:
Mitt förslag är: skär bort chassinumren. Vips så har du en touring kaross som är skrotad och kommer från skroten. Skrotintyg till dina papper med chassinummer kan antingen en som besiktigar folkracebilar ge dig eller också en skrot. Man behöver inte berätta så mycket för myndigheterna. Dom ser enbart din bil som en siffra och den siffran är chassinumret. Sitter det inget chassinummer på touringen så är det bara en kärra utan identitet. smile

Låter som en plan B, men hur blir det då med ursprungkontrollen vid registreringsbesikningen? Vill ju inte hålla på och krångla med bevis på att jag äger den när jag faktiskt står som ägare på nuvarande chassienummret wink
Bra ide' iallafall, tackar!

Some do drugs, others pop bottles, we solve our problems with wide open throttles

Baronen
1 434 Inlägg
12 oktober 2015
#19
Ska den bli omregistrerad? Jag trodde du skulle nyregistrera ett obromsat släp? smile

Elbilar kan dra åt helvete.

148 Inlägg
12 oktober 2015
Trådstartare
#20
vEight skrev:
Ska den bli omregistrerad? Jag trodde du skulle nyregistrera ett obromsat släp? smile

Jo precis, menade det.

Some do drugs, others pop bottles, we solve our problems with wide open throttles


Sök