Grund och botten är detta en BMW e36 323. Dock så har den M3, drivlinda (diff, kardan och växellåda), fram/bak-vagn och bromsar.
Orginalmotorn är dödad och utkastad då den var sönderbörnad av polaren
Har hållit på med projektet ett tag... men inte haft ork att göra en projekttråd så... here goes nothing.
Vad är tanken med detta projektet som just så många innan mig har gjort? Well... Börna, åka på häng och ha en jäkligt trevlig tid i bilen, en bil jag vill köra. Jag gillar att köra bilar jag behöver vara på alerten i, och det måste jag nog vara i denna rävsaxen.
Sedan så har jag bestämt mig för att inte göra som alla andra och montera motorn så långt fram så tråget hänger framför framvagnsbalken.
Motor som skall i är en M60B30 och två stycken små turbos för att leverera den mäktiga siffran av max 300 hjulhästar! "Varför inte M60B40?! Tänker du. Jo, det är för att jag siktar på att få bilen reggad som ett ombyggt fordon till att börja med. Och eftersom bilen är etanolkonverterad med ett Megasquirt, så är det möjligt enligt en kille jag talat med på SFRO att överladda motorn.
Sedan att jag kan slänga i en M60B40 med samma passform och andra turbos är ju en sak.
Så här började det en sen kväll föra hösten.
Och nu en massa bilder.
Jolt-cola fungerar till allt!
Jobbigt att va en stor kille så man behöver sänka stolen...
Polarna vet vad jag tycker om Ford så de kan inte hålla fingrarna i styr...
Större hjulhus, jo men visst!
Skägg
En panel för säkringar, Megasquirt, 12v och voltmätare.
Lådan monterad i originalinfästning, får vi se om det blir så när motorn är på plats.
Speja lite hur det kan bli.
Fått en ny pumpaxel tillverkad efter mina mått :] Svetsas ihop under helgen!
Väldigt mycket kvar att göra men som tur är har man SRT10 att njuta i under tiden.
När motorn är på plats kan jag börja placerad kyl, intercooler, turbos etc :] Blir nog hydralkrycka, spakställ och koppla färdigt obp pedalstället först.
Är fortfarande optimistisk nog att få till två turbos, downpipes känns som det största problemet i nuläget...
Har oändligt med planer för detta härket, mycket hänger på om jag lyckas få den reggad som ombyggt fordon.