2974
Sök

Köparåd: billig vinterbil

129 Inlägg
18 oktober 2015
Trådstartare
Tjenare söker en billig vinter bil! Det är bara att bomba med förslag! Den skall vara bakhjulsdriven och helst bessad.
Bilen skall helst finnas runt västra Götaland men kan åka en lite längre bit!

Mvh Pontus

...has left the building...
4 474 Inlägg
19 oktober 2015

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

535 Inlägg
4 474 Inlägg
19 oktober 2015
Aha: Hahaha smile . Men du har helt rätt, Prius är ju det han skall ha! Evil, var är du smile ?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

Evildan
19 oktober 2015
dawwe skrev:
Aha: Hahaha smile . Men du har helt rätt, Prius är ju det han skall ha! Evil, var är du smile ?

Jag är inte förvånad att du tror att den fyller kravspecen TS satt upp.

TS, ska du ha något lik att köra sönder över vintern köp som så många andra en upprostad slutkörd BMW e36 och var förberedd på att skruva bakaxel och topplock.

Ska du däremot ha en vinterbil som är rolig att köra och färdas med lite mer stil än i förslaget ovan leta reda på en Skoda 120 alternativt om budgeten är ännu rymligare en Rapid coupé.
Härlig vinterbil med grepp på drivhjulen tack vare sin svansmotor. Den har även bra värme och generösare utrymmen än e36 både fram/bak och i lastutrymmet samt en högre tillförlitlighet.

139 Inlägg
19 oktober 2015
Hur mycket har du tänkt att pynta ungefär? kollade på förslaget ovan från Evildan som är ett riktigt bra tips men jag sökte efter skoda 120 och rapid coupe tror inte jag hittade något under 80.000kr på blocket :-p

Jag monterar däck och fälg på https://www.abswheels.se

4 474 Inlägg
19 oktober 2015
Ja Skoda Rapid är en grymt bra vinterbil! Värmen är kalas, till o med så bra att de brukar koka sommartid i uppförsbackar smile. Skoda 120 är inte mycket sämre. Både kan vifta ordentligt med svansen. En gammal sketen E36? Varför? Ett bra alternativ är Prius +! De är jättefina, bakhjulsdrivna när man backar, och de finns i västra Götaland smile !

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
19 oktober 2015
Mercedes 190 smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
19 oktober 2015
Evildan skrev:
dawwe skrev:

TS, ska du ha något lik att köra sönder över vintern köp som så många andra en upprostad slutkörd BMW e36 och var förberedd på att skruva bakaxel och topplock.

Ska du däremot ha en vinterbil som är rolig att köra och färdas med lite mer stil än i förslaget ovan leta reda på en Skoda 120 alternativt om budgeten är ännu rymligare en Rapid coupé.
Härlig vinterbil med grepp på drivhjulen tack vare sin svansmotor. Den har även bra värme och generösare utrymmen än e36 både fram/bak och i lastutrymmet samt en högre tillförlitlighet.

Tror du är lite sugen på en BMW ändå smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

71 Inlägg
19 oktober 2015
Evildan skrev:
dawwe skrev:

För att en skoda 120 är jättelätt att hitta i sverige roll

When you drive a new car, you are trying to be someone. When you drive an old car, you have figured out who you want to be.

Evildan
19 oktober 2015
PHrnfeldt skrev:
Evildan skrev:
dawwe skrev:

Tror du är lite sugen på en BMW ändå smile

Är nog svårgreppat för en BMW ägare hur långt ned på önskelistan en modern BMW står i "min bok" efter ett 40tal andra bilmärken. Förutom det bästa BMW byggt som härrör från en Italiensk kylskåpstillverkare, en sådan står ganska högt på önskelistan till rätt pris tillsammans med en 501/502. wink

Evildan
19 oktober 2015
Kubista skrev:
Evildan skrev:
dawwe skrev:

För att en skoda 120 är jättelätt att hitta i sverige roll

Såg att det var tunnsått på dom stora säljsidorna.
Men dom finns att få tag på om än få och inte för kaffepengar.
Eller en Ke30? Det är en rolig vinterbil med bra värme. Sådana är mer lätthittade.

4 474 Inlägg
19 oktober 2015
Evildan skrev:
Är nog svårgreppat för en BMW ägare hur långt ned på önskelistan en modern BMW står i "min bok"

Inte alls big_smile . Toyota står inte ens med i min önskelista, med eller utan plus big_smile

Edit: Nu ljög jag...Om Lexus räknas som en Toyota så får jag krypa till korset, LFA står med på min önskelista... tongue
Senast redigerat av dawwe (19 oktober 2015)

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
19 oktober 2015
dawwe skrev:
Evildan skrev:
Är nog svårgreppat för en BMW ägare hur långt ned på önskelistan en modern BMW står i "min bok"

Inte alls big_smile . Toyota står inte ens med i min önskelista, med eller utan plus big_smile

Edit: Nu ljög jag...Om Lexus räknas som en Toyota så får jag krypa till korset, LFA står med på min önskelista... tongue

Kan bli en rolig tråd det här big_smile

m5portal.com
m3portal.com

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
19 oktober 2015
Evildan skrev:
Är nog svårgreppat för en BMW ägare hur långt ned på önskelistan en modern BMW står i "min bok" efter ett 40tal andra bilmärken.

Absolut, men du har ju ändå gjort det klart för mej i den här och ett antal andra trådar att du hatar BMW.

m5portal.com
m3portal.com

Evildan
19 oktober 2015
dawwe skrev:
Evildan skrev:

Börjar vänja mig vid det när du skriver något.

Lexus är väl en Toyota på sätt och vis om Ferrari är en FIAT och Bugatti är en Volkswagen osv då dom delar vissa komponenter inom koncernen.

//Tack för mig i den här diskussionen med dig.

Evildan
19 oktober 2015
PHrnfeldt skrev:
Evildan skrev:
Är nog svårgreppat för en BMW ägare hur långt ned på önskelistan en modern BMW står i "min bok" efter ett 40tal andra bilmärken.

Absolut, men du har ju ändå gjort det klart för mej i den här och ett antal andra trådar att du hatar BMW.

Då läser du ord jag inte skrivit någonstans.
Hatar inte BMW på något vis.

Mod: Nu förstör vi inte den här tråden utan låter TS få sitt köpråd och låter det orelevanta vara.

4 474 Inlägg
19 oktober 2015
Eftersom TS inte fått några seriösa konkreta förslag hittils (Evils förslag gällande Skoda 120 respektive Skoda Rapid var högst troligtvis mycket ironiska...) så får jag, dessvärre, komma med ett förslag som kommer ogillas av vissa...
Skall bilen var billig, "bessad" och bakhjulsdriven så får man hålla sig till Volvo, MB o BMW i stora drag. O mitt tips är då en hyffsad E36/E46, tex en 325i E36. De drar inte mer soppa än 320i men går betydligt bättre. Sen beror det oxå på vad som menas med "billigt". Är det under 10' så bli det lite jobbigare att hitta "rätt" bil. Under 20´ däremot är inga problem....

Saabifierad
2 031 Inlägg
19 oktober 2015
Vad är billigt? 10-, 20-, 30-, 100.000 kronor??
Vill du ha bra värme är inte en Prius något för dig;P

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
19 oktober 2015
dawwe skrev:
Eftersom TS inte fått några seriösa konkreta förslag hittils (Evils förslag gällande Skoda 120 respektive Skoda Rapid var högst troligtvis mycket ironiska...) så får jag, dessvärre, komma med ett förslag som kommer ogillas av vissa...
Skall bilen var billig, "bessad" och bakhjulsdriven så får man hålla sig till Volvo, MB o BMW i stora drag. O mitt tips är då en hyffsad E36/E46, tex en 325i E36. De drar inte mer soppa än 320i men går betydligt bättre. Sen beror det oxå på vad som menas med "billigt". Är det under 10' så bli det lite jobbigare att hitta "rätt" bil. Under 20´ däremot är inga problem....

Håller med här, har aldrig ägt någon Mercedes så jag vet inte riktigt vilka man ska titta efter där, men en och annan gammal BMW samt Volvo har jag hunnit med och då tycker jag att BMWn är roligare. Det går ju att titta på äldre fordar och vissa oplar också förstås.

Jag föreslår en BMW E36 325, eller hellre 328 om du skulle ha tur att hitta en billig sådan. Annars så går det ju förstås att få någorlunda fart på en 940 turbo också utan att det kostar någon förmögenhet.

TS kanske är ute efter något dyrare, men man får intrycket av att det skulle vara något som bara ska överleva vintern. Lite bättre specificerat så är det enklare att säga vad som är lämpligt.

m5portal.com
m3portal.com

Sök