Hejsan! Nu ska jag försöka hålla igång ett projekt igen! Förra projekt tråden jag gjorde var om min rallycrossbil när jag byggde den. Det gick väll bra fram till att den var klar sen glömde jag bort garaget! Ska försöka göra mycket uppdateringar om denna bilen och även sedan när bilen är klar. Hoppas att folk är sugna på att se vad man kan göra med en riviera som denna.
Hela historien började med att jag pratade rätt så mycket med några polare om att jag var sugen på att köpa jänkebil. Det som var intressant då var impala 65-66. Jag letade lite efter ett vettigt objekt på blocket men det var inte lönt. En dag ringde min polare och sa att han visste en Riviera som stod i ett stall utanför Tomelilla i Skåne och jag borde ringa ägaren. Jag fick numret och ringde ägaren. Jag åkte och kollade på bilen. Hela höger bakskärm var nerslipad inför lack och var helt ytrostig och taket var där rosthål i. Undertill och drivlina är 100procent klockrent! Bilen hämtades en vecka efter och jag satte klorna i den direkt. Rev ut inredningen och slipade ner taket. Ett stort hål hittades under baksätet och taket var helt kass av rost.
Här har vi puttat ut den ur lagården den stått i i 10 år. Nerplockad för lack
Uppe på biltransporten och här syns också den ytrostiga bakskärmen
Äntligen hemma i garaget
kontoret
underredsbehandlad och fin!
påbörjad nerplockning av inredningen
här är inredningen ute och bakskärmen nerslipad
Efter att jag slipat ner taket var jag besviken då jag såg att det såg ut som någon stått och skjutit i taket med hagel.
Letar nu efter vettiga tak i usa. Finns också i tankarna om man inte hittar något vettigt att tenna hela taket.
Efter att slipat ner bakskärmen ordentligt la vi på rostätare och det verkar fungera bra!
Kapade ur rosten ordentligt och fixade till en plåt som matchade orginal utseendet.
helsvetsat utan att plåten slog sig!
nerslipat och ska spackla det lite så att det bara är att lackera sen
insidan ser bra ut med! Rostskydd ska på sen!
mer bilder på taket.
det "lilla" rosthålet i golvet
455an som hostade igång med ett nytt batteri och en ny tändspole! Ny olja med såklart! Hällde på 10/60 för att få snabbt oljetryck vid första start och för att tvätta ur motorn lite! Ska på med nytt olja och filter nu och denna gången blir det 20/50 penzoil!
chromet och motorhuven!
Nylackade dörrar från 2005 som bara legat sedan dess... blir att matta ner och sedan lacka:)
likadant med skärmarna
Så nu är vi framme där jag är nu... bakskärmen ska spackals och sedan ska det lagas lite mer rost! Sen kommer taket vilket blir problem om jag inte får tag på ett nytt!
Hoppas ni tycker det är trevlig läsning!