2671
Sök

Audi a4 1,8t 2002 varnar för bank 1 lean

596 Inlägg
21 oktober 2015
Trådstartare
Hej motorlampan tändes på min Audi så jag kopplade in en dator å kolla vad det var och det stod bank 1 lean. Vad är det? Provade och nolla men den tändes efter några dagar igen. Vad kan felet vara?

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
21 oktober 2015
Den ger för mager blandning.
Reglersonden troligtvis. Annars vakuumläcka. Men eftersom den varnar för samma sak igen så skulle jag bytt lambdan. Vill du inte lägga pengar på den får du mäta och kolla om den ger korrekta värden.
Senast redigerat av zekezeke (21 oktober 2015)

596 Inlägg
21 oktober 2015
Trådstartare
Okej vart sitter regleringen då? Hur kollar jag den?
Vilken av lambdasonderna är det som ska bytas isånnafall?

358 Inlägg
21 oktober 2015
Börja med att leta vakuumläckage innan du byter ut lambdasonden.
Sitter bl.a. en grov vakuumslang bak på insuget, vanligt att den är sprucken.

163 Inlägg
23 oktober 2015
Byt PCV-ventilen först av allt, det är troligen den (iallafall på BFB/BEX). Den är dessutom billig och lättbytt och om det inte är den som är trasig nu, kommer den garanterat gå sönder så småningom  då den är gjord i plast som inte tål olja, och eftersom den duschar i oljedimma hela dagarna blir plasten spröd och spricker, sen tätar inte det fjäderbelastade locket i den vilket gör att motorn suger tjuvluft via vevhusventilationen (ja det är mycket vanligt).

Ser ut så här:

http://www.autohausaz.com/pn/035103245A

...och sitter inuti en slang under insugsröret. Är lätt åtkomlig om man skruvar bort expansionskärlet som sitter med en eller två philips-skruvar.

Sök