Dieselmotorer är inte slöa jämfört med bensinmotorer - de har en annan karaktär.
De är råstarkare p g a högre vridmoment jämfört med motsvarande bensinmotorer.
Dieslarna har dock ett mindre verksamhets-/varvtalsområde = måste växlas oftare = mer tätstegade växellådor.
Men de är "segare", vilket kan vara en fördel under vissa förhållanden.
Minns SEAT och BTCC/STCC m fl lopp.
Där såg man övertydligt hur starka SEAT´arna var vid accelerationen efter tvära kurvor med låg hastighet.
Dock är dieselbilar mest lämpade som dragbilar för tunga släp.
Jämför t ex Jeep där dieselbilarna får dra mer än motsvarande bensinbilar.
Militären föredrar dieselmotorer i t ex G-Wagen, Defender och LandCruiser m fl.
Har haft 3 dieslar i följd.
Aldrig mer en diesel.*skatten är högre
*bränslepriset numera i paritet med bensinpriset
*svårstartad vid sträng kyla = minus 20 grader och lägre
*lång tid innan värmen kommer
*värmen otillräcklig vid kyla = minus 10 grader och lägre
Mina 3 senaste dieselbilar har varit av 2006 års modell och nyare samt köpta nya resp obetydligt begagnade.
Har även på 70-talet ägt en nyköpt Opel 2100D. Ännu värre. Skulle glödas. Näst intill obefintlig värme. Men det var bra på den tiden om man stämplade ut vid utlandsresa och "glömde" stämpla in på ett halvår.
En modern bensinare är nästan lika bränslesnål som en diesel.
På sikt, när miljömupparna fått upp ögonen för emmisionerna från de båda motortyperna, lär det inte bli ekonomiskt försvarbart med diesel i personbilar.
Tror jag.