2644
Sök

740 T5 Slö, misständer och ingen tomgång.

12 Inlägg
25 november 2015
Trådstartare
#1
Tjena!
Jag har problem med min 740 T5, bilen går ryckigt, saknar tomgång helt, slö och det låter som att den går på 2-3 cylindrar.

Jag har testat byta intercooler, tomgångsmotor, luftmassemätare, lambdasond, boxen, spridare, bränslereläet, bränsletrycksregulator, kamaxelgivare, huvudrelä, bytt insugspackningen, rengjort vevhusventilationen och testat båda bränslepumparna.
Jag har komptestat den, och fick exakt 12 på alla cylindrar.
Har även nollat felkoderna efterhand jag bytt ut grejerna.
Alla stift verkar tända, men dem är sotiga.
Kamremmen står rätt.

Det kommer en fin dusch från varje spridare, dock så blir stiften aldrig blöta, inte ens ifall jag kopplar bort JG boxen och kör på starten. Alla fem är alltid lika sotiga.

Problemet uppstod efter att jag hade kört rätt hårt med den. Har kollat över tryckrören och alla slangar, men hittar inget läckage.
Kan även tillägga att jag kör med JG box, så det är inget krabblock som klabbar till det.
Väldigt tacksam för svar.
Mvh Emil Rosengren


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
26 november 2015
#2
Jag hade bytat tändstift ändå för stt utesluta dom och sedan fortsatt med kablarna, mvh tommen
Senast redigerat av tommen1 (26 november 2015)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

2 250 Inlägg
26 november 2015
#3
Ryck slangen till bromsservot tillfälligt (blir klena bromsar) och täta motsvarande nippeln på insuget.

Hål i servots membran gör att extra luft sugs in den vägen och späder ut bränsleluftblandningen för en eller två cylindrar. Förmodligen försöker sen elektroniken kompensera med att skicka in mer bränsle, p g a för hög syrehalt. Därav svarta stift.

12 Inlägg
26 november 2015
Trådstartare
#4
Var precis ute och testade att dra ut slangen till bromsservon, och plugga anslutningen till insuget.
Men bilen gick precis lika dåligt.
Testade även att dra ut slangen, och så lät jag anslutningen vara öppen till insuget, då gick den fortfarande precis lika dåligt.

Ska skaffa nya stift imorgon, men tvivlar på att det kommer hjälpa.

Har ni några fel idéer annars? smile


12 Inlägg
26 november 2015
Trådstartare
#5
När jag lyfter upp spolarna och ska kolla gnistan, så finns det ingen gnista på någon av cylindrarna, men sätter jag sedan i spolarna igen, så startar bilen.
Har varit så ända sedan uppstarten, har både testat en "gnistprovare" och med ett stift.
Så jag vet inte riktigt hur jag ska kolla ifall den tänder på alla..


12 Inlägg
27 november 2015
Trådstartare
#6
Var precis ute och bytte stiften, vilket inte hjälpte.
Kollade även felkoderna, och fick fram tre stycken.

541: EVAP ventilen, denna felkoden har jag alltid haft, då den inte är inkopplad.

121: Denna felkoden har jag också alltid haft, och inte lyckats bli av med, lödat om kablarna till lmm, och bytt lmm utan resultat. Bilen gick dock utmärkt innan, när denna felkoden också fanns.

535: Denna felkoden har jag inte haft tidigare, verkar ha med turboreglerventilen att göra, känns dock som att det skulle beröra laddtrycket, och inte tomgången.

Är jag helt fel på det med felkoden 535, eller vad tror ni?


12 Inlägg
28 november 2015
Trådstartare
#7
Skruvade av insuget och såg att alla ventiler stod nere. Testade att snurra på veven, men ingen av ventilerna rörde på sig.
Inte konstigt att den inte haft tomgång, när den inte fått luft..
Har hört att ventilerna kan fastna nere vid dåligt oljetryck.
Tror ni att motorn är skrot, eller kan den räddas?
Ska kolla mer på det imorgon.


245 Inlägg
28 november 2015
#8
Om inte jag minns fel så gör både 535 och 541 att bilen går i limp-home mode och då går den inte särskilt bra.


...has left the building...
4 474 Inlägg
28 november 2015
#9
Rosengren123 skrev:
Testade att snurra på veven, men ingen av ventilerna rörde på sig.

Om ventilerna inte rör sig när du snurrar på veven så har du värre problem än att den "inte får luft", tex att kamremmen gått av och att det kan ha blivit ventilsallad om nu inte ventilerna går fria på en T5 motor, vilket jag har svårt att tro...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

12 Inlägg
29 november 2015
Trådstartare
#10
Bilen gick bra med 541 innan i alla fall.

Kamremmen sitter rätt, och jag har 12 komp på alla fem cylindrar.
Testade att köra den på starten, när en polare kollade på ventilerna, och då rörde allt sig exakt som det skulle.
Vevar man veven förhand, så rör sig inget dock. Ingen aning om varför..
Vad kan hända ifall där är skit på svänghjulsgivaren eller liknande?
Annars är det väl spolarna eller JGn som spökar..
Senast redigerat av Rosengren123 (29 november 2015)


8 251 Inlägg
29 november 2015
#11
Prova med en annan styrbox. 5-3-5 Brukar i många listor över felkoder på nätet sägas vara magnetventilen. Men det är inte den enda möjligheten. Den koden sätts även vid fel på styrboxen. Tror det är lite samma visa med 5-4-1 också.


12 Inlägg
30 november 2015
Trådstartare
#12
Har provat byta styrbox, och felkod 541 får jag då EVAP ventilen inte är kopplad.
Bytte elsystemet igår (motorhärvan),  hjälpte dock inget, tror nästan att det är JGn eller spolarna som klabbar..

Nästa blir nog att leta reda på ett krabblock.


6 158 Inlägg
30 november 2015
#13
Hej!
Du menar alltså att  motorn "går runt" och ventilerna rör sig när du vrider på startnyckeln men...att ventilerna inte rör sig när du vrider runt motorn/vevaxeln för hand...hmm


Forummoderator
18 038 Inlägg
30 november 2015
#14
jaka54 skrev:
Hej!
Du menar alltså att  motorn "går runt" och ventilerna rör sig när du vrider på startnyckeln men...att ventilerna inte rör sig när du vrider runt motorn/vevaxeln för hand...hmm

Frågan är hur många varv han vred för hand :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

12 Inlägg
30 november 2015
Trådstartare
#15
Jajamen, precis det jag menar.
Vred väl veven cirka fyra varv förhand,så kamaxlarna har väl snurrat två hela varv antar jag.


Forummoderator
18 038 Inlägg
30 november 2015
#16
Rosengren123 skrev:
Jajamen, precis det jag menar.
Vred väl veven cirka fyra varv förhand,så kamaxlarna har väl snurrat två hela varv antar jag.

Skumt. Om kamaxlar snurrat cirka 2 varv så borde ventiler VERKLIGEN röra sig lite.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 158 Inlägg
1 december 2015
#17
Hej!
Om motorn snurrar är du vrider om startnyckeln och ventilerna öppnas så måste ju ventilerna öppna när du vrider om vevaxeln för hand också! -Det är ju ingen skillnad...


12 Inlägg
1 december 2015
Trådstartare
#18
Ventilerna styrs väl med hjälp av oljetrycket. Så jag får kanske inte upp något vidare oljetryck när jag vrider förhand, jämfört med när jag kör den på starten...


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
2 december 2015
#19
Att den misständer , betyder ju att gnistan inte kommer i rätt moment och då är det väl tändrelaterat, alternativt att någon ventil inte stänger.Men att oljetrycket skulle styra ventilerna DET har jag lite svårt att acceptera, mvh tommen

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
2 december 2015
#20
Att den misständer , betyder ju att gnistan inte kommer i rätt moment och då är det väl tändrelaterat, alternativt att någon ventil inte stänger.Men att oljetrycket skulle styra ventilerna DET har jag lite svårt att acceptera, mvh tommen

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..


Sök