Dags för stolarna att få sig en uppfräschning. Bara en stol fanns som passade bilen, den andra som satt där var till en tidigare modell PV. Men jag har lite delar som jag kan plocka ihop till en hel stol till. Ramarna är lackerade, i bilens färg, ursäkta dålig bild. Stoppningen hade jag 2 kompletta set i bra skick, original istället för nytillverkat. Underdelarna helt färdiga. Allt gick väldigt smidigt. Hade ett ryggstöd med hela fjädrar, fast till fel årsmodell. Men fjädrar är lika, bara olika formade, så kunde flytta över dem och bygga om så det blev rätt. Två stycken ryggstöd med hela fjädrar fixat. Båda stolarna helt färdiga.
Nu var det dags att montera skärmar och dörrar på bilen. Huven på plats och halvt inpassad, allt kommer behöva lossas och justeras lite till. Men sitter ok nu. Nu börjar det verkligen likna en bil. Dags att montera instrumentstoppningen, maskerat upp för att kunna se vart hålen är. Kletat på lim, snålade inte. Skruvar och lister monterade, var mycket bra passform för att vara en nytillverkad variant.
Dags att installera rutorna, har hört att det ska vara extremt krångligt och riskfyllt att göra det själv. Därför valde jag att överlämna det till en glasmästare. Ny framruta, gummi- och kromlister. Gick mycket smidigt och de var noga med att täta då det skall hålla tätt.
Håller med, bättre lämna bort det jobbet faktiskt ;-)
Kändes som lite fusk att lämna bort, men kan ju bli väldigt dyrt om man gör fel. Kromlisten ska tydligen vara otroligt lätt att skada och svår att få på plats. Så vågade inte chansa och testa själv.
Riktigt trevligt projekt! Har suttit och kollat igenom hela, och det är sannerligen ett bra jobb du gjort!
Ett extra plus för att du behållt rödblocket och inte gjort som alla andra och konverterat till nyare maskin.
Tack, kul att höra! Har ju tagit lite tid, men det är de värt.
Tanken har alltid varit att hålla den så original som möjligt så gamle b18 snurran får sitta kvar. Visst hade det varit roligt med en lite vassare, men original har sin charm det med.
Riktigt trevligt projekt! Har suttit och kollat igenom hela, och det är sannerligen ett bra jobb du gjort!
Ett extra plus för att du behållt rödblocket och inte gjort som alla andra och konverterat till nyare maskin.
Tack, kul att höra! Har ju tagit lite tid, men det är de värt.
Tanken har alltid varit att hålla den så original som möjligt så gamle b18 snurran får sitta kvar. Visst hade det varit roligt med en lite vassare, men original har sin charm det med.