3359
Sök

Volvo 245 (1975) 16v Turbo Reggad

En Volvo 245 från 1975 inväntar ny spis, en turbokonverterad B234F på E85! Eller blir det en T6?

23 854 Visningar
Uppdaterades senast 15 november 2016
56 Inlägg
30 november 2015
Trådstartare
#1
Nytt projekt på gång! Den här gången blir det att bygga och regga en Volvo 245 -75 med turbokonverterad B234f på e85! M90 låda med Sachs 712 och 6-puck sinter, får se hur länge det håller tongue Sprutet blev ett ms1v3 och letar efter nån skaplig turbo, exempelvis hx35. B204FT insug är på ingång så det kommer nog passa bra cool Spridarna är på 1000cc så bör räcka till 450-500hk big_smile

Bilen, rostfri och ~28 000mil på mätaren på 40år:
https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210089/210089-026007f04d5e8c2910243d2a3c2c6ee9.jpg
Kass bild på motorn som ska göras om:
https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210089/210089-bae08e09e93795bd099067160210dffe.jpg
Kunde inte låta bli så blev ett litet test hur det passar roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210089/210089-53d95868b8f4dbd38af6d69443ca5ee6.jpg
Börjat samla tryckrör:
https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210089/210089-61d6b0a0b99572f36b7b680ba0bc0089.jpg
Senast redigerat av oggster (15 november 2016)

Vissa kallar det turbo-lagg, jag kallar det förspel

581 Inlägg
1 december 2015
#2
följs!

Volvo 240, tar dig vart du vill!
liten tråd om mek med bilen, konstigt va!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323389

56 Inlägg
1 december 2015
Trådstartare
#3
Martee skrev:
följs!

Gör du rätt i! Bilder snart på ingång smile

Vissa kallar det turbo-lagg, jag kallar det förspel

2 121 Inlägg
1 december 2015
#4
skyst kommer följa big_smile


56 Inlägg
3 december 2015
Trådstartare
#5
Fått sig en dusch nu:
https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210089/210089-6a8b6df6c72e126cb1fca0fc19ac9ea2.jpg
Rostfria skärmkanter och 17" sleeper-fälgar cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210089/210089-9cef6aab9080efa5c7a480d1cf4b9108.jpg
Pressat ska det va! Blir nog nytt grenrör alldeles strax också big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210089/210089-09b33e0f2c9fd1f0ab50ff5be84b7ad6.jpg
Börjat rota i gömmorna efter lite avgasdelar, blir 3" hela vägen med två dämpare på slutet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210089/210089-58090073e72dd9b1269d999d702711fd.jpg
Inväntar att kortas ned 9.5cm för att passa bra, blir nog shortshift på det också smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210089/210089-8a780b5f3a3bf95214cf47c7afb12480.jpg
Original fuelrail med 998cc Delphi-spridare, vet fortfarande inte vem den här "nuke" alla snackar om är hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210089/210089-f755aafcf94ff85e60c2602193edde97.jpg

Det var allt för nu men återkommer med resultat på nedkortningen, avgassystemet och downpipen som inväntar lite modifikationer smile

Vissa kallar det turbo-lagg, jag kallar det förspel

2 121 Inlägg
3 december 2015
#6
ska du köra M90 så vill ja gärna ha massor med bilder big_smile bara för jag själv ska veta hur jag ska bygga på min smile


56 Inlägg
3 december 2015
Trådstartare
#7
Det kan jag fixa, inga problem smile Det som behövs är ju annan växellådsbalk, korta spakstället, massera tunneln lite, korta/förlänga kardan beroende på vilken man vill använda, svetsa om kopplingspedalen för hydraulisk koppling och montera cylindern i hålet som redan finns i torpedväggen smile En del har jag redan hunnit gjort innan jag började ta bilder men ska förklara så bra det går big_smile

Vissa kallar det turbo-lagg, jag kallar det förspel

2 121 Inlägg
3 december 2015
#8
oggster skrev:
Det kan jag fixa, inga problem smile Det som behövs är ju annan växellådsbalk, korta spakstället, massera tunneln lite, korta/förlänga kardan beroende på vilken man vill använda, svetsa om kopplingspedalen för hydraulisk koppling och montera cylindern i hålet som redan finns i torpedväggen smile En del har jag redan hunnit gjort innan jag började ta bilder men ska förklara så bra det går big_smile

åå vad fint smile är ju sugen på kasta i m90H i min 245a därför man e så nyfiken innan man ens köper in någon låda smile


56 Inlägg
3 december 2015
Trådstartare
#9
Hackev8 skrev:
oggster skrev:
Det kan jag fixa, inga problem smile Det som behövs är ju annan växellådsbalk, korta spakstället, massera tunneln lite, korta/förlänga kardan beroende på vilken man vill använda, svetsa om kopplingspedalen för hydraulisk koppling och montera cylindern i hålet som redan finns i torpedväggen smile En del har jag redan hunnit gjort innan jag började ta bilder men ska förklara så bra det går big_smile

åå vad fint smile är ju sugen på kasta i m90H i min 245a därför man e så nyfiken innan man ens köper in någon låda smile

Är ju lite trix med det men inga problem annars smile Brukar bli bra i slutändan wink

Vissa kallar det turbo-lagg, jag kallar det förspel

303 Inlägg
3 december 2015
#10
vad trevligt! smile


133 Inlägg
3 december 2015
#11
En 240 75 med turbo 16v i är ju ett måste att följa!


56 Inlägg
25 december 2015
Trådstartare
#12
Dags att lista ut MS:et och se om det fungerar som det ska smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210089/210089-69c1e6a11a20fb2c99d02376b465bd20.jpg

Var lite bökigt att få igång det först då batteriet jag laddat på i flera timmar tydligen bara var 8-8.5v ändå neutral Blev att ha batteriladdaren inkopplad samtidigt istället cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210089/210089-78313e8509d78be9021881982ec1574a.jpg

Funkade kanon big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210089/210089-edb819ccb9c4b285b3b9978c54e58cce.jpg

Nya grenröret hemma och inväntar lite bandagering wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210089/210089-29cf2d2f908c143b9bb1258d3e5e48fd.jpg

Då börjas det!
https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210089/210089-0e564b7625a67ccd30d5c60eb1588ca1.jpg

Då var det klart och lite säkrat smile Men lyckades smutsa ner bandaget så ser lite sådär ut på ena röret sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210089/210089-58109df97da3c29da76edb3810c1fb15.jpg

Slangen till vattpumpen kommer farligt nära avgasrröret från 1ans cylinder så det är fixat wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210089/210089-782bf58915eb822d2b1b0d29ec7dd162.jpg

Snart ska bilen släpas in i verkstaden så då blir det bland annat att kapa i torpedväggen och bygga motorfästen big_smile

Vissa kallar det turbo-lagg, jag kallar det förspel

23 Inlägg
25 december 2015
#13
Ser ut som min gamla motor/megasquirt tongue
Satt den i en voltad 940 innan?
Vänstra motorfästet ombyggt och oljetryck/retur gick genom där balansaxeln ska vara?

56 Inlägg
25 december 2015
Trådstartare
#14
Tha_Backer skrev:
Ser ut som min gamla motor/megasquirt tongue
Satt den i en voltad 940 innan?
Vänstra motorfästet ombyggt och oljetryck/retur gick genom där balansaxeln ska vara?

Har köpt sprut och motor separat smile Motorn köpte jag av en kille i Norrköping men hade faktiskt suttit i en 940 som var voltad/ordentligt krockad. Ska kolla bättre på oljetryck och retur, minns helt ärligt inte hur det var. Men sitter iaf med banjokopplingar om jag inte minns helt fel, motorn bor i en container tills jag ska ha den wink Vänstra motorfästet ser ut att ha varit ombyggt men sitter ingenting där på motorn nu hmm

Vissa kallar det turbo-lagg, jag kallar det förspel

162 Inlägg
25 december 2015
#15
E85 vette sjutton om det är nån bra ide, lär nog inte finnas kvar sålänge till verkar det som tyvärr
Kul projekt annars

56 Inlägg
25 december 2015
Trådstartare
#16
mangeSBR skrev:
E85 vette sjutton om det är nån bra ide, lär nog inte finnas kvar sålänge till verkar det som tyvärr
Kul projekt annars

Det dröjer nog x antal år innan det försvinner om det nu gör det wink Så ingen större fara misstänker jag big_smile

Vissa kallar det turbo-lagg, jag kallar det förspel

162 Inlägg
25 december 2015
#17
oggster skrev:
mangeSBR skrev:
E85 vette sjutton om det är nån bra ide, lär nog inte finnas kvar sålänge till verkar det som tyvärr
Kul projekt annars

Det dröjer nog x antal år innan det försvinner om det nu gör det wink Så ingen större fara misstänker jag big_smile

Jag skulle nog inte känna mej för säker, med tanke på priset nu så är det ingen vettig persson förutom hobbyåkarna som tankar det, å det tror jag inte räcker för att mackägarna ska tycka det är värt att hålla på



http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=2&t=7375

56 Inlägg
26 december 2015
Trådstartare
#18
mangeSBR skrev:
oggster skrev:
mangeSBR skrev:
E85 vette sjutton om det är nån bra ide, lär nog inte finnas kvar sålänge till verkar det som tyvärr
Kul projekt annars

Det dröjer nog x antal år innan det försvinner om det nu gör det wink Så ingen större fara misstänker jag big_smile

Jag skulle nog inte känna mej för säker, med tanke på priset nu så är det ingen vettig persson förutom hobbyåkarna som tankar det, å det tror jag inte räcker för att mackägarna ska tycka det är värt att hålla på



http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=2&t=7375

Den dagen den sorgen wink Skulle aldrig falla mig in att trimma en bil och köra den på bf98/95, blir inget vettigt av det överhuvudtaget. Så antingen e85 eller inget alls smile

Vissa kallar det turbo-lagg, jag kallar det förspel

2 121 Inlägg
26 december 2015
#19
vad är de för grenrör å vad för turbo ska du köra med?


56 Inlägg
26 december 2015
Trådstartare
#20
Hackev8 skrev:
vad är de för grenrör å vad för turbo ska du köra med?

Är grenröret på de senaste bilderna (extraktor) med t3-fläns smile Turbo har jag ingen än men blir nånting i hx35 storlek troligtvis wink Återkommer när turbo har införskaffats

Vissa kallar det turbo-lagg, jag kallar det förspel


Sök