Update!
Hade ingen riktig ork att ta tag i luftburksmonteringen på bilen så bestämde mig för att ta loss lådan från M40-motorn.
Slutade dock att jag tog isär hela motorn
M40-motorn var i förvånansvärt fint skick, lagrerna var som nya, inga kännbara vändkanter.
Däremot var flera av kylkanalerna i blockpackning totalt igensatta, förmodligen har någon tidigare ägare kört med kylartätning eller nåt sånt.
Sen hittade jag felet till att motorn kokade, skovelhjulet på vattenpumpen hade lossnat från axeln pga att någon tidigare ägare inte bytt vattenpump i samband med kamremsbyte. Mest troligt av anledning att denne person inte fick ut pumpen, den hade totalt ärgat fast så fick slå ut den genom att banka på visko-kopplingen med en minislägga.
Lite synd att slänga motorn på skroten, men har inte plats för en massa delar som ändå inte kommer användas, spränger jag M42an i framtiden så är det lika bra att byta upp sig till någon motor med fler cylindrar.
M40-motorblocket är verkligen inte stort, har mest skruvat Volvo-tidgare och ett B23-block är avsevärt större, däremot förvånansvärt stadiga stakar i M40-motorn.
Över till bilder:
Påbörjad demontering
Mycket gork i ventilkåpan.
Relativt nybytt kamrem, inga sprickor eller tecken på ovanligt slitage.
Hmm, vattenpumpen lämnade lite rester efter sig.
Där är nog problemet till att motorn kokade.
Blockpackningen
Andra sidan av blockpackningen
Kolvar i blocket.
Toppen, orkade inte mäta om den är skev.
Kopplingen, verkar vara i bra skick.
Lådan, bra att ha en i reserv.
Min hand som referens till hur litet blocket är.
I princip allt i bottendelen.
Fräscha cylinderlopp
Lite skrot som ska sparas, resten åker på metallåtervinningen om ingen vill köpa något till en liten slant.