1981
Sök

BMW E36 318i -91 Byte till IS-motor.

Tanken är motorbyte och mest troligt även en turbokonvertering. Varit sugen på en E36 ett tag men dom har först nu börjat hamna vettigt i pris för att passa min budget så då blev det att köpa en nu när mitt gamla Volvo... Visa mer

23 462 Visningar
Projektet avslutat 6 februari 2016
5 732 Inlägg
15 december 2015
Trådstartare
#21
Update idag igen, uppdaterar alldeles för ofta lol

Det som hände ikväll var att palla upp bilen igen och byte till bromsar från 325-framvagnen jag har liggandes.

Riktigt härligt var det då ingenting var fastrostat fastän det såg jävligt ut big_smile Och enkelt med bolt-on uppgraderingar, det är jag inte van vid.

Det som är kvar att göra är att byta till 325-krängare och lufta bromsarna, men det får jag ta imorgon.

Inte så mycket mer att säga om det, över till bilder:

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-d6069100d15846ddf983606f468acb77.jpg
Original höger fram.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-a5dc5f190ea77efbd155f4d96d714b9d.jpg
Original höger bak.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-12af6ee0139120f08163e054b054932c.jpg
Original vänster fram.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-b46b106ef002818785c58778e80ee377.jpg
Original vänster bak.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-8e5f196d9e8c04b0bcd5da5e94fe9a3b.jpg
Flyttar över ABS-sensorn, riktigt smidigt bara skruva loss skruven och plocka ut givaren. Det sjukaste jag varit med om då dessa alltid brukar vara ett helvete att få loss.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-4fde868ae4f7c76ccf8b00c141c0abc1.jpg
Större är bättre va? wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-27051ceb899c69d9fc6b391619920c16.jpg
325-broms vänster fram.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-a7654138b5fff6d99cf64bfd98dcb189.jpg
Jämförelse, Original höger fram.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-30696611d675e2c4ace820b0a3d03d7a.jpg
325-broms höger fram.


350 Inlägg
15 december 2015
#22
Härligt! En liten rapp motor verkar det som. Skönt med annat än sexa smile
Blir det någon bankörning med denna vagnen?

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!

5 732 Inlägg
15 december 2015
Trådstartare
#23
werd skrev:
Härligt! En liten rapp motor verkar det som. Skönt med annat än sexa smile
Blir det någon bankörning med denna vagnen?

Jo tror det kan bli en trevlig motor smile

Får se i framtiden, ingen bankörning är inplanerad i alla fall.


405 Inlägg
15 december 2015
#24
Blev ju bra det där smile Har du någon typ av diffbroms eller tänkte du köra öppen?

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone

5 732 Inlägg
16 december 2015
Trådstartare
#25
wBes skrev:
Blev ju bra det där smile Har du någon typ av diffbroms eller tänkte du köra öppen?

Tackar! Fint när man har grejjer liggandes smile

Kommer behålla original öppen diff till att börja med, ekonomin tillåter tyvärr inte ett inköp av lamelldiff (jag är arbetssökande som det så fint heter nuförtiden roll ).
Däremot när jag har bättre inkomst så blir det att införskaffa en lamelldiff så man slipper enhjulsspinn utan att förstöra körbarheten smile


405 Inlägg
16 december 2015
#26
simlar skrev:
wBes skrev:
Blev ju bra det där smile Har du någon typ av diffbroms eller tänkte du köra öppen?

Tackar! Fint när man har grejjer liggandes smile

Kommer behålla original öppen diff till att börja med, ekonomin tillåter tyvärr inte ett inköp av lamelldiff (jag är arbetssökande som det så fint heter nuförtiden roll ).
Däremot när jag har bättre inkomst så blir det att införskaffa en lamelldiff så man slipper enhjulsspinn utan att förstöra körbarheten smile

Låter bra! Har nyligen lärt mig att öppen diff inte är någon höjdare på halt underlag när det går riktigt brett, svårt att rädda :p

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone

5 732 Inlägg
16 december 2015
Trådstartare
#27
wBes skrev:
Låter bra! Har nyligen lärt mig att öppen diff inte är någon höjdare på halt underlag när det går riktigt brett, svårt att rädda :p

Kan nog stämma, väldigt sällan jag går över gränsen så att säga så behöver sällan rädda sladden tongue


405 Inlägg
17 december 2015
#28
simlar skrev:
wBes skrev:
Låter bra! Har nyligen lärt mig att öppen diff inte är någon höjdare på halt underlag när det går riktigt brett, svårt att rädda :p

Kan nog stämma, väldigt sällan jag går över gränsen så att säga så behöver sällan rädda sladden tongue

Ni har ju fortfarande ett vettigt klimat där uppe så borde ju vara lätt hänt kan man tycka cool

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone

5 732 Inlägg
17 december 2015
Trådstartare
#29
wBes skrev:
simlar skrev:
wBes skrev:
Låter bra! Har nyligen lärt mig att öppen diff inte är någon höjdare på halt underlag när det går riktigt brett, svårt att rädda :p

Kan nog stämma, väldigt sällan jag går över gränsen så att säga så behöver sällan rädda sladden tongue

Ni har ju fortfarande ett vettigt klimat där uppe så borde ju vara lätt hänt kan man tycka cool

Man känner ju när det börjar närma sig gränsen för max vinkel wink
Jo vettigt klimat har vi fortfarande, dock kommer inte snön förrän i December efter kusten nuförtiden hmm


5 732 Inlägg
18 december 2015
Trådstartare
#30
Tjenare dags för en update igen smile

Ikväll har jag tillsammans med lillbrorsan tagit ut och rengjort alla säten, dammsugit och rengjort bilen invändigt.
Innertaket åkte även det in, skitsmidigt att montera genom att stoppa in det i bilen genom bakdörren och sen lyfte jag upp det i framkant och brorsan i bakkant. Satte fast taket fram i A-stolparnas kåpor/klädsel och skruvade sedan dit kärringhandtagen bak för att hålla uppe innertaket, sen var det bara att montera resten.

Kom även på att jag reagerat på att bilen är mjukare i fjädringen på ena sidan bak. Fjädrarna såg fräscha ut så kände på stötdämparna, den sidan av bilen som var lättare att trycka ner var stötdämparen sopslut på, kändes ungefär som en cykelpump så åtminstone en ny stötdämpare bak måste inhandlas.

Över till bilder, vart inte så många ikväll:
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-b12e948000cab6ff61071969b6094508.jpg
Innertaket intryckt i bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-adad37f5ec8d045415706d413c5aaa34.jpg
Innertaket upphängt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-17f78f539ef18f503f6913a05ca554a6.jpg
Färdigmonterat smile


5 732 Inlägg
19 december 2015
Trådstartare
#31
Ännu en update smile

Idag så har jag dragit kabel för batteriet i bagaget och monterat ihop inredningen så gott jag kan med dom delarna som finns kvar.
När jag ändå hade handskfacket loss för att dra kabeln så passade jag på att inspektera kupéfiltret, och som vanligt på äldre bilar så har ingen bytt det på många år roll
Mycket skit var det och har inte köpt något nytt filter så blåste ur det så gott jag kunde och dammsög inne i själva filterhuset tills vidare.

Hittade även lite rost i hjulhuset bak när jag var i bagaget och grävde så lite rostlagning får det bli så man slipper riskera att få stötdämparen genom plåten tongue

Härligt däremot att BMW redan förberett det mesta för att montera batteriet i bagaget, behövde bara göra ett hål för kabelgenomföring i torpeden och ta bort en plastlåda i "baljan" i bagaget, annars var det bara att dra in kabeln utan bekymmer big_smile

Över till bilder:
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-ae205ac06502f6dbf21625b35bd2c74f.jpg
Plusplint i motorrum.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-acbde0d5ba9fbe83221a1b301b46ab45.jpg
Påbörjad kabeldragning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-1f7d8061829860a37024c39493142c77.jpg
Färdigdraget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-b6ac7cab01f87243cdbce99fb9058243.jpg
Färdigdraget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f2550f5d7b80f3a7f06e04eb12a43b97.jpg
Skitigt kupéfilter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-1633dfb8468ab6849c0be97f2424b99c.jpg
Smuts som ramlade ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-fcf09d1ca00908ed1adb90b56e8f4071.jpg
Här sitter filtret.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-b1f03edc2f0142a4102ebf2f48afd753.jpg
Mattan tillbaka.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-67012344187bb3088abef6cc76abb2fc.jpg
Inredningen ihop.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-93a35de136bb52a59f23122a4d58692e.jpg
Inredningen ihop.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-1ad7a6d79ec4112991c25d528936f80b.jpg
Hatthylla och kåpor till C-stolpar fattas hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-ed4668f3c33efbeb6d4b6ecc2fd530ec.jpg
Bagaget. Rost i vänster hjulhus.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-9def70d426e6d9f43f0021ba2f74447d.jpg
Plats för batteri.


405 Inlägg
20 december 2015
#32
Bra fart påt ändå! E36 och den satans jävla rosten, tänker inte ens försöka besiktiga min nästa gång, finns inga lyftpunkter kvar.. big_smile Trodde inte det skulle vara så illa då ni slipper salt, men bilen kanske har gått längre ner i landet tidigare..?

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone

5 732 Inlägg
20 december 2015
Trådstartare
#33
wBes skrev:
Bra fart påt ändå! E36 och den satans jävla rosten, tänker inte ens försöka besiktiga min nästa gång, finns inga lyftpunkter kvar.. big_smile Trodde inte det skulle vara så illa då ni slipper salt, men bilen kanske har gått längre ner i landet tidigare..?

Tack försöker hålla uppe tempot smile

Mjo rostar ganska friskt.
Hade nog inte varit så illa om bilen inte stått på gräsmatta i några år.


5 732 Inlägg
23 december 2015
Trådstartare
#34
Tjenare nu så har jag fixat med bilen igen smile

Började Tisdagkväll med att när jag kom till garaget så tyckte jag höger framdäck hängde lite väl långt ner.
Visade sig då att topplagringen gett upp, gummibussningen hade lossnat från fästet.
Så kvällen spenderades då med att byta fjädrar och stötdämpare runt om till min H&R sänkningssats som hörde till 325-hjulupphängningen.

Sen idag så kopplade jag in en jordkabel bak till batteriet så nu är det så gott som färdigt, bara kvar att skaffa ett större batteri så det passar i "baljan".

Bytte även tätningsbrickorna till styrservon då dom gamla inte höll tätt, därför det är en fläck under bilen på vissa bilder. Bytte tyvärr inte brickorna när jag bytte servorör vid framflyttning av behållaren så det fick man sota för.

Sänkte sedan ner bilen på backen igen för att vända på den inför ljuddämpar montaget.
Blev väldigt paff när 3 hjul var uppe från backen när jag hissade höger fram, måste ju vara ganska så styv i karossen dessa bilar big_smile

Höjden med sänkningssatsen blev helt perfekt i mitt tycke, precis lagom med spel mellan däck och hjulhus runtom smile

Hann även med en liten provkörning innan jag backade in bilen i garaget, bilen uppförde sig precis som förväntat, bra kontroll på ställ, bra ork i motorn och mysigt avgasljud som förhoppningsvis inte "förstörs" allt för mycket med fullflödesdämparen tongue

Som vanligt då så går vi över till bilder i slutet på inlägget:
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-5640f813805ea4e41c98b8bbaca3fc16.jpg
Framhjul som hänger längre ner än det ska.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-84595085d50578213cd9a06f7993830d.jpg
Aha, där har vi nog felet roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-5a4e24c926a555d80c6cc4201916ccab.jpg
Batteri i bagaget, jordkabeln verkar räcka till (originalkabeln från fram på bilen).

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-ac98c65d904a55e8a50040afa669688c.jpg
Tre hjul uppe från backen, lyfter bilen på lyftpunkten höger fram.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-c5f0d2dea8cec37e68df801922802920.jpg
Från sidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-1dbaf1a84074e3f18cd8878b3c5e1d55.jpg
Lagom körhöjd, får se om den kanske sätter sig lite till efter några mils körning.


5 732 Inlägg
26 december 2015
Trådstartare
#35
Update nu igen roll

Efter lite julfirande med släkten de senaste dagarna så for jag till garaget igårkväll med planer på att få upp ljuddämparen, det sket sig dock då jag upptäckte att jag behöver 2st 90° 2,5" svetsböjjar vilket jag får tag i tidigast på måndag hmm
Kapade upp originalljuddämparen för att inspektera hur dom är byggda, blir en lång väg för avgaserna att färdas i slutljuddämparen innan dom kommer ut så förstår att bilen går tyst med originaldämparen.

Så tog då nya tag i dag med att passa på att rostlaga stötdämpartornet.
Det gick utan större bekymmer förutom att svetsgasen tog slut när jag bara hade några småhål kvar att fylla igen, kände mig då färdig och rostskyddade med zinkspray, 1K-mattsvart och till sist tjockt med tröskelskyddsmassa för att fylla igen småhålen.
Får duga tillsvidare, lär ju ändå bli tvungen att förstärka tornen i framtiden när det ska trimmas lite ordentligare.

Efter jag gjorde det så bytte jag mätarhuset till det som skulle höra till bilen IS-motorn kom ifrån, efter att ha bytt några glödlampor i mätarhuset så funkade det klockrent.
Även hastighetsmätaren visar rätt fastän den går till 260km/h istället för 220km/h som original 318i (visade rätt upp till ca 50km/h enligt gps iaf).
Sen när jag skulle backa in i garaget igen så är det en sådan kant så avgassystemet tog i och tryckte upp motorn så pass att motorkudden på avgassidan pajjade, så all olja i kudden sprutade ut. Förhoppningsvis funkar motorkudden att köra med fastän oljan i den försvunnit.

Och i det läget är jag nu, väntar på att det ska bli måndag så jag kan skaffa svetsgas och svestböjar så jag får ihop avgassystemet igen. Så får väl bli en "vilodag" imorgon tongue

Över till bilder:
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-0ca55a22b43b0920917541ba62f2230b.jpg
Uppkapad originalljuddämpare. Avgaserns går först in genom röret ända längst fram, sedan går dom till mittensektionen och till sist längst bak och hela vägen ut genom ändröret.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-069870e23b48ab5b275183598dc3e8ef.jpg
Rost som ska åtgärdas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-86a158a663d7ab0c76e483de985a533c.jpg
Rostbiten som kapades bort, bara klippa till en ny plåt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-5083cf0d315038c999d7c81e7fbe5910.jpg
Hål

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-caa57a53a51318f07460c9fbbdd9f35a.jpg
Hålet igen

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-ef710fb60838f877dbfa88492027ca1c.jpg
Ihoplappat och rengjort med stålborste på rondell.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-653e1a814992e507a106822e34245a1f.jpg
Ihoplappat och rengjort.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-2dcd4859be2b7ce3001e4021df676d36.jpg
Zinkprimer, dvs kallgalv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-05d04671bf24a76034280c82be74e3ca.jpg
Mattsvart och sedan tröskelskyddsmassa ovanpå.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-da7555b3b0618d5b8ef34283b53ba508.jpg
Tröskelskyddsmassa påsprutat i hela hjulhuset, ska spraya på i andra hjulhuset någon gång i framtiden också.


5 732 Inlägg
28 december 2015
Trådstartare
#36
Update igen smile

Fick tag i 1st 2,5" svetsböj, behövde dock 2st för att få avgassystemet klart så får vänta tills imorgon (om varorna kommer i tid) hmm

Byggde ljuddämparupphängingen med m8-gängstång. Byggde så att det går att använda original-gummiupphängningarna, man ska inte göra det svårare att få tag i reservdelar wink

Lite slipning och lackning av ändröret så blir det säkert bra, kunde tyvärr inte använda mig av mitt fina kromade ändrör då det skulle stuckit ut alldeles för långt.

Imorgon så ska jag bygga om främre delen av avgassystemet, vinkla om det lite så det kommer högre upp eftersom det som sagt tar i när man backar in i garaget.
Får jag min svetsböj så blir jag även helt klar med avgassystemet imorrn, så man får ju hoppas varuleveranserna fungerar som dom ska smile

Och som vanligt, över till bilder:
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-7bdea057eeeb7607b349ad354337db5c.jpg
Ljuddämparupphängning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-55300f77b0b49220cad138fb8c1914fd.jpg
Ljuddämparupphängning i annan vinkel.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-b6f2cfba8185bc1ec62f06450338c83d.jpg
En jävla svetsböj i från mad

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f296390cbe3aa4721d4d4d0b1370b5ab.jpg
"Ändröret", en liten rörstump bara.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-8ab102028c5e3e5820823289724e6149.jpg
Fick upp ljuddämparn så utblåset hamnade någorlunda jämnt i hålet i kofångarn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-aa9e37c86c72f88e9156f78601ca791d.jpg
Främre delen av avgassystemet som jag måste bygga om.


5 732 Inlägg
30 december 2015
Trådstartare
#37
Updaterar ännu en gång smile

Avgassystemet är färdigt, låter lagom mycket utanför bilen och knappt någonting inne i bilen. Och avgassystemets markfrigång blev mer än tillräcklig efter ombyggnation.

Det var vad som hanns med igår.

Idag så har jag monterat en ny innerskärm höger fram då det inte satt någon där vid inköp av bilen.
Sen luftade jag kylsystemet då jag inte fick någon värme i kupén, dom ska tydligen vara svårluftade dessa bilar. Använde mig av en pet-flaska jag kapat av korken och botten på för att få högsta nivån i kylsystemet framme vid kylaren, då fick jag ut all luft och bra värme i kupén smile

Sen var jag tvungen att ge mig ut i "dan före nyårsafton-stressen" för att hämta ut ett paket innehållandes en 318is-luftburk med K&N sportinsatsfilter och ett fjäderbensstag.
Vet inte om fjäderbensstaget gör någon nytta, men ger ju "bling-faktor" så att säga roll

Dock måste jag bygga om/flytta fästena till luftburken, men det tar jag antingen imorrn eller nästa år tongue

Över till bilder i vanlig ordning:

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-aafdb2fe40c4ca4ec73c2287aeeaafe8.jpg
Helsvetsat avgassystem.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-ac407691f91148cac77d4efcbdf0ee2e.jpg
Lackat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-0416dafbd7f7eb8e90d8e9eeb9b4f100.jpg
Fjäderbensstag och luftburk.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-3a54cef7827b65e3eaf300f0eecebf38.jpg
K&N-filter, får hoppas det flödar tillräckligt för 140 vilda ponnys wink


5 732 Inlägg
1 januari 2016
Trådstartare
#38
Update!

Hade ingen riktig ork att ta tag i luftburksmonteringen på bilen så bestämde mig för att ta loss lådan från M40-motorn.
Slutade dock att jag tog isär hela motorn tongue

M40-motorn var i förvånansvärt fint skick, lagrerna var som nya, inga kännbara vändkanter.
Däremot var flera av kylkanalerna i blockpackning totalt igensatta, förmodligen har någon tidigare ägare kört med kylartätning eller nåt sånt.
Sen hittade jag felet till att motorn kokade, skovelhjulet på vattenpumpen hade lossnat från axeln pga att någon tidigare ägare inte bytt vattenpump i samband med kamremsbyte. Mest troligt av anledning att denne person inte fick ut pumpen, den hade totalt ärgat fast så fick slå ut den genom att banka på visko-kopplingen med en minislägga.

Lite synd att slänga motorn på skroten, men har inte plats för en massa delar som ändå inte kommer användas, spränger jag M42an i framtiden så är det lika bra att byta upp sig till någon motor med fler cylindrar.

M40-motorblocket är verkligen inte stort, har mest skruvat Volvo-tidgare och ett B23-block är avsevärt större, däremot förvånansvärt stadiga stakar i M40-motorn.

Över till bilder:
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-4572998ed005224eefd01d0d9f6899a6.jpg
Påbörjad demontering

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-160ef2cf28cabff24e65c3ffceac33d7.jpg
Mycket gork i ventilkåpan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-6db619109e779b65d85863f595595e32.jpg
Relativt nybytt kamrem, inga sprickor eller tecken på ovanligt slitage.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-323c13c1fcd8ac100dfa3385e734ef36.jpg
Hmm, vattenpumpen lämnade lite rester efter sig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-91d9e460384c5125f1eae7d81b875763.jpg
Där är nog problemet till att motorn kokade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-68971ccdc46872f3cf5188c2f6ae5b71.jpg
Blockpackningen

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f6611039b503de5dc9ac49971366418c.jpg
Andra sidan av blockpackningen

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-7136e29b8380a0d9c511dd93676442e7.jpg
Kolvar i blocket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-9d59a2c802f376dd3081bc76de351aa5.jpg
Toppen, orkade inte mäta om den är skev.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-5cbf46bb403783db41e5273450c2fbdc.jpg
Kopplingen, verkar vara i bra skick.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-994f0ebc51a5ea8e51b93f4e07474c8a.jpg
Lådan, bra att ha en i reserv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-07a667c9421bbf58808410293afa08c3.jpg
Min hand som referens till hur litet blocket är.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-078079ef72a55a38fd6026980fe5fe84.jpg
I princip allt i bottendelen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-60f6d3eca0b7349bbc0184af30fed703.jpg
Fräscha cylinderlopp

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-332f0999140939d3f85e1485c83466c6.jpg
Lite skrot som ska sparas, resten åker på metallåtervinningen om ingen vill köpa något till en liten slant.


405 Inlägg
1 januari 2016
#39
Det är väl enkelmassesvänghjul på m40? Men inte m42? Kan ju vara värt å plocka över om så är fallet. Har för mig jag även sett någon montera M40 insug också på m42 motorn, kan ju vara värt å kolla upp smile

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone

5 732 Inlägg
1 januari 2016
Trådstartare
#40
wBes skrev:
Det är väl enkelmassesvänghjul på m40? Men inte m42? Kan ju vara värt å plocka över om så är fallet. Har för mig jag även sett någon montera M40 insug också på m42 motorn, kan ju vara värt å kolla upp smile

Ska vara enkelmasse på M42 också vad jag hittat. Dock tror många det är ett dubbelmasse då det är ett pottsvänghjul.

Känns som att M40-insug är en nedgradering, M42-insuget har ett spjäll i sig så att runnerserna blir "längre" och ger då bättre lågvarvsegenskaper tills spjället aktiveras av ECUn vid högre varv för bättre högvarvsegenskaper.
Bredare register med M42-inusg alltså smile
Hur det kommer lira med turbo i framtiden vet jag dock inte, isf vore kanske M40-insuget lämpligare.

Har även kommit fram till att jag ska bygga om till Coil on plug, kostar inte allt för mycket och man slipper då dom långa tändkablarna.
Kostar lika mycket att uppgradera till COP som det vore att byta tändkablarna, slipper dessutom då fixa fästen till originalspolarna då det inte finns färdiga fästen i min bil.
Det får dock vänta någon vecka då pengarna inte finns till det just nu.



Sök