Kul, jag går också och funderar på att köpa mig en Roadster så jag har grävt ner mig i all information jag har kunnat hitta i ämnet. Men jag är på jakt efter en Roadster Coupe.
För att förtydliga heter den med litet bagageutrymme bara Roadster och den finns med två motorstorlekar 45kw och 60kw. Den med "stort" bagageutrymme heter Roadster Coupe och har en motor på 60kw. Sedan finns det en Brabus variant av de båda som är på 70kw.
Det kan vara en bra affär att importera bilen eftersom de kostar nästan halva priset nere i Europa.
Frågan om bagageutrymme svaras bäst av Top Gear:
https://vimeo.com/34719798Problemen med motorn beror till stor del på att det är 1500 mils serviceintervall och folk kör normalt över serviceintervallet. Slarvar man med oljebyten så slits både motorn och turbon hårt.
Men eftersom motorn är liten så innehåller har den även liten oljevolym. Så de rekommenderade serviceintervallet på 1500 mil är för långt. Man bör byta olja och filter minst var 1000:e mil eller varje år och ha en olja av bra kvalité för att vara säker.
Man bör även byta olja i växellådan var 3000:e mil eller vart tredje år, även om man aldrig ska behöva byta den enligt tillverkaren.
Utbudet av fälgar är inte så stort och det som ställer till det lite mer är att det ska vara 15/5" ET20 fram och 15/6" ET25 bak. Det finns flera fälgar med ET30 och rätt bultcirkel och om de inte passar direkt så är det ju bara att lägga in en spacer.
ALUTEC Grip, OXXO Trias och OXXO Trias black finns i alla fall å beställa på internet i de dimensionerna men det finns säkert fler om man pratar med någon däckhandlare.