2985
Sök

Svårstartad efter soppatorsk, audi a4 b5 1.9tdi-98

Snäll liten biltjej
880 Inlägg
4 december 2015
Trådstartare
Hejsan.
Jag har en fundering... efter jag har fått soppatorsk så vägrar min audi att starta, har försökt starta i ca 10 minuter men inte ett tecken på att den ska starta.
Motorn går runt som vanligt, men de är precis som att den aldrig får soppa.
Man måste rulla igång den och slänga in en växel, då hoppar den igång å startar.

I övrigt så är den hur lättstartad som helst oavsett hur kallt de än är ute. hmm

Någon som kan ha några tips på vad det kan vara?

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare

174 Inlägg
4 december 2015
Är det en diesel, så måste du lufta bränslesystemet.

Högerregeln, för dig som vill dö med vetskapen om att du hade rätt.

359 Inlägg
4 december 2015
Dom är självluftande och är tar lång tid att starta om man bytt filter eller så

Hur länge har du haft igång den efter ni rullat igång den?

Den kan ju ha sugit i sig skit från botten av tanken om du kört den tom. Bytt filter?

Snäll liten biltjej
880 Inlägg
5 december 2015
Trådstartare
St3v3 skrev:
Dom är självluftande och är tar lång tid att starta om man bytt filter eller så

Hur länge har du haft igång den efter ni rullat igång den?

Den kan ju ha sugit i sig skit från botten av tanken om du kört den tom. Bytt filter?

Jag märkte att den börja dö av och när jag stanna så testa jag starta 1 gång, sedan när jag fick hjälp att tanka den så testa jag igen och då vägra den starta, filtret är ganska så nybytt, såg att det gamla filtret var från biltema och jag vet inte när de byttes senast (litar inte på biltema filter så jag bytte till "Mann" filter) hmm

Jag kanske har kört max 100 mil med det nya filtret.

Förra ägaren berätta att han hade haft samma problem då han fick soppa torsk, även om bilen var nyservad så gjorde den så.

*Endast Mercedes ägare

359 Inlägg
5 december 2015
Bytt filter efter soppatorsken var egentligen min fråga

Och hur mycket har du haft igång den efter du fick soppatorsk? Om du inte haft igång den och kört en ordentlig sväng så testa det, luftas bäst då

133 Inlägg
5 december 2015
På dieslar är det alltid filter med ventil för vattenavdkiljaren väl? Töm den isf, så att du kan va säker på att det är bara diesel som kommer fram till motorn.

Snäll liten biltjej
880 Inlägg
6 december 2015
Trådstartare
St3v3 skrev:

Och hur mycket har du haft igång den efter du fick soppatorsk? Om du inte haft igång den och kört en ordentlig sväng så testa det, luftas bäst då

Det byttes innan, sen har jag kört några mil (långkörning), har aldrig haft soppatorsk innan.

fritszol skrev:
På dieslar är det alltid filter med ventil för vattenavdkiljaren väl? Töm den isf, så att du kan va säker på att det är bara diesel som kommer fram till motorn.

Det är väl den som sitter längst ner på filtret?
Är det bara å skruva upp den då eller? (har aldrig haft en nyare diesel med sånt filter)

*Endast Mercedes ägare

359 Inlägg
6 december 2015
Att du bytt bränslefilter innan soppatorsken är ganska ointressant om den suger i sig skit som är längst ner i tanken när den blir tom

133 Inlägg
6 december 2015
Race_Chick skrev:
St3v3 skrev:

Det byttes innan, sen har jag kört några mil (långkörning), har aldrig haft soppatorsk innan.

fritszol skrev:

Det är väl den som sitter längst ner på filtret?
Är det bara å skruva upp den då eller? (har aldrig haft en nyare diesel med sånt filter)

Ja precis, så var det på farsans bil i varje fall, han gjorde det i samband med oljebyte. Du kanske bör byta filtret helt om den har sugit in skit..

Sök