3861
Sök

Köpråd Audi 100 Quattro v6

227 Inlägg
4 december 2015
Trådstartare
#1
köpråd för Audi 100 Quattro 2.8 v6 med manuell låda  t.ex bränsle förbrukning kostnad, att äga, vanliga fel osv...
Senast redigerat av Alkis (21 december 2015)

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
5 december 2015
#2
Jag hade en C4 A6 Quattro 2.6 -96 som var väldigt törstig. Dels drog den mycket bensin och dels drog den en del olja. Nu ska jag dock påpeka att den hade gått mellan 34k och 35k när jag köpte den och när den såldes så hade den gått nära 40 000 mil.

Annars hade jag bl a problem med att höger framdörr gick i baklås vilket gjorde att jag var tvungen att bryta upp dörrsidan för att få upp den igen, samt så funkade aldrig centrallåset då det vara någon elektronisk enhet som felade.

Sedan lyste oljetryckslampan varje gång man var ute och lekte med bilen, vilket fick mej att fundera på om tråget saknar skvalpplåtar.

Min var nog ett måndagsexemplar men det är den sämsta bil jag ägt, jag hade en Audi 100 C3 före, som jag däremot var väldigt nöjd med trots att den var väldigt billig och i dåligt skick vad beträffar rost.
Senast redigerat av PHrnfeldt (5 december 2015)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
7 december 2015
#3
jag hade en audi 80 2.8 quattro -92 som en av mina första bilar, på det hela taget en mycket trevlig bil, drog 0,82 landsväg och ungefär litern blandat. Oljeläckage nere i V:t mellan cylindrarna är standard (min sög i sig nån liter olja på 1000 mil, kan vara mer kan vara mindre, olika från bil till bil). Motorn var kanske inte så pigg, däremot är den underbart vridstark och går lugnt och fint. Drivlinan är stabil men det ska INTE klonka när man går från gas till motorbroms och vice versa, kontrollera även att den manuella diffspärren hoppar ur som den ska vid 25 km/h. Håll även koll på bromsarna bak då oken gärna kärvar (standardfel på många bilar med skivor bak) 2.6 litern (150 hk) är i klenaste laget i en så pass stor bil som en audi 100, drar mer bränsle än 2.8:an och känns rejält trött. Om du blir barnslig vintertid och ska ställa upp den på sladd, fega inte på gasen, då går skiten rakt fram...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Forummoderator
18 127 Inlägg
7 december 2015
#4
Haft en Quattro C4. Klimatanläggning lade av, c-lås lade av, elhissar slutade de med. Mycket trevligt då ac inte fungerade... Elfläkt slutade fungera vilket gav att den kokade. Min personliga åsikt är att Audi är skräp. Jag haft några.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

227 Inlägg
16 december 2015
Trådstartare
#5
Okej hur pålitlig är audi 100 2.8 Quattro?
Vad ska man akta sig för?
Hur är det med utrymme bakom ratten för en som är ca 2m lång och ganska grov?

Forummoderator
18 127 Inlägg
17 december 2015
#6
Alkis skrev:
Okej hur pålitlig är audi 100 2.8 Quattro?
Vad ska man akta sig för?
Hur är det med utrymme bakom ratten för en som är ca 2m lång och ganska grov?

Har till Audis försvar inte sett trådar med trilskande 2.8-maskiner. Kolla kamrem och var beredd på dyra bensinfakturor! Varför vill du ha just 2.8?

Kom på en av mina Audi jag gillade: Audi 200 Quattro turbo. DEN var törstig :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

227 Inlägg
17 december 2015
Trådstartare
#7
jadu jag vet inte varför men jag är sugen på att skaffa en Audi 100 och bara hör bra saker om 2.8 motorn och dom är inte så dyra att köpa smile
så jag tänkte testa och se om det är nå för mig smile
Senast redigerat av Alkis (18 december 2015)

209 Inlägg
19 december 2015
#8
Jag hade en Audi A6 2.6 Quattro C4 -95. trevlig men lite törstig bil smile man åkte skönt i den!
Framskärmarna rostar rätt bra på dessa bilar!
AC´n funkade men termostaten var trasig så det var ju skönt på sommarn men ingen värme alls på vintern sad
Går termostaten sönder så sitter den lite dåligt till bakom kamremmen..

Avstängd
10 388 Inlägg
19 december 2015
#9
Skuggan_84 skrev:
Jag hade en Audi A6 2.6 Quattro C4 -95. trevlig men lite törstig bil smile man åkte skönt i den!
Framskärmarna rostar rätt bra på dessa bilar!
AC´n funkade men termostaten var trasig så det var ju skönt på sommarn men ingen värme alls på vintern sad
Går termostaten sönder så sitter den lite dåligt till bakom kamremmen..

Värt att tillägga är dock att beroende på motor (möjligt att det är...möjligt...på alla 2.6:or) så går det att byta termostat utan att plocka av kamremmen, pilligt och så, men görbart iaf smile

Gällande 2.6 vs 2.8 skulle jag, utifrån min egen erfarenhet, säga att det inte är "värt" att gå upp de hästarna det skiljer. 2.8an var, åtminstone på "100-tiden" bra mycket törstigare och hade väl 20hk extra. 30v-maskinen hade ju dock ~40hk mer.

Som påpekat är det inte det minsta ovanligt att termobrytaren till fläktarna ger upp.
Vidare har även oljetrycket påpekats. Sitter reduceringsventiler i topparna, det är inte helt ohört att dessa går sönder vilket gör att flödet då inte...ehm...reduceras, och oljetrycket blir blaj. KAN vara värt att byta ut i förebyggande syfte då de inte kostar så ofantligt många kronor.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

227 Inlägg
19 december 2015
Trådstartare
#10
okej det är bra att veta smile

1 513 Inlägg
19 december 2015
#11
Jag hade en S6:a av C4-generationen. En av dem bästa bilar jag ägt, ångrar nästan att jag sålde den ibland.

Men i alla fall. Kolla så att alla dörrar låses om den har centrallås. Inte ovanligt att några dörrar förblir öppna..

100:an har om jag inte minns fel manuellt låsbar diff bak. Kolla så att den hoppar ur över 25km/h. Många klipper en viss kabel för att förhindra detta, fördelaktigt om man vill leka, men det kan bli spännande om man inte vet om att diffen är låst och man försöker ta en kurva i hög fart exempelvis. Men då får man ta för vana att "låsa upp" den manuellt helt enkelt.

Sen upplevde jag den som lite understyrd när man ville sladda i snön. Vilket inte är så konstigt, hela motorn sitter i princip framför framaxeln, så den är lite framtung. Så kom ihåg att GASA! känns det som det kommer gå åt helvete, ge full gas bara så löser det sig, kanske tongue

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

227 Inlägg
19 december 2015
Trådstartare
#12
Okej tack smile

198 Inlägg
19 december 2015
#13
Angående 2,6 mot 2,8 så säger mitt minne att de är lika törstiga men att 2,8an är betydligt roligare än de 24 hästkrafter som skiljer dem åt. Hur många av de 150 respektive 174 som de hade när de lämnade fabriken kan dock vara värt att fundera på.

Oljeläckage kring topparna var inte helt ovanligt.
Diffspärr bak är standard på Audi 100 quattro
Rost finns säkerligen, speciellt i skärmkanter, bakluckan och runt lister på dörrarna. Finns dock riktigt fina exemplar om man har tid och tålamod att vänta ett tag.

Annars finns ju alltid S4, med V8 eller turbofemma. Inte helt ovanliga även om fina exemplar inte är så jättevanligt att se numera. Lite annan prisklass både på inköp och drift dock.
Senast redigerat av OSkar000 (19 december 2015)

Avstängd
10 388 Inlägg
19 december 2015
#14
OSkar000 skrev:
Angående 2,6 mot 2,8 så säger mitt minne att de är lika törstiga men att 2,8an är betydligt roligare än de 24 hästkrafter som skiljer dem åt. Hur många av de 150 respektive 174 som de hade när de lämnade fabriken kan dock vara värt att fundera på.

Oljeläckage kring topparna var inte helt ovanligt.
Diffspärr bak är standard på Audi 100 quattro
Rost finns säkerligen, speciellt i skärmkanter, bakluckan och runt lister på dörrarna. Finns dock riktigt fina exemplar om man har tid och tålamod att vänta ett tag.

Annars finns ju alltid S4, med V8 eller turbofemma. Inte helt ovanliga även om fina exemplar inte är så jättevanligt att se numera. Lite annan prisklass både på inköp och drift dock.

2.8:an är inte vidare rolig alls, fast, iofs, 2.6:an är ju inte direkt tokrolig den heller (enligt mig iaf).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

227 Inlägg
21 december 2015
Trådstartare
#15
okej  smile
Nån som vet vad som är skillnaden mellan den 2.8L v6 i audi 100 och den i A6 2.8L 30v v6? smile

Forummoderator
18 127 Inlägg
21 december 2015
#16
Alkis skrev:
okej  smile
Nån som vet vad som är skillnaden mellan den 2.8L v6 i audi 100 och den i A6 2.8L 30v v6? smile

Jag tycker du ska leta upp en vettig 2.8 och åka och provköra den. Jag tror inte jag haft någon men 174hk känns väääldigt bekant. Varför jag inte kommer ihåg beror på jobbat som bilhandlare. Har många...

Men: Räkna inte med en ilsket tjutande 6:a som försvinner mot horisonten med 4 spinnande däck. Mer lite åt "det sugande hållet" på lägre varv.

Håller ni andra med?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Avstängd
10 388 Inlägg
21 december 2015
#17
Alkis skrev:
okej  smile
Nån som vet vad som är skillnaden mellan den 2.8L v6 i audi 100 och den i A6 2.8L 30v v6? smile

Spontant; 20hk

Tänk på att den "lilla" 2.8:an även finns till A6:an (c4)


Hybridsmurfen skrev:
Alkis skrev:
okej  smile
Nån som vet vad som är skillnaden mellan den 2.8L v6 i audi 100 och den i A6 2.8L 30v v6? smile

Jag tycker du ska leta upp en vettig 2.8 och åka och provköra den. Jag tror inte jag haft någon men 174hk känns väääldigt bekant. Varför jag inte kommer ihåg beror på jobbat som bilhandlare. Har många...

Men: Räkna inte med en ilsket tjutande 6:a som försvinner mot horisonten med 4 spinnande däck. Mer lite åt "det sugande hållet" på lägre varv.

Håller ni andra med?

Stämmer väl bra det ja smile
Senast redigerat av it_mutt (21 december 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

227 Inlägg
22 december 2015
Trådstartare
#18
smile

29 Inlägg
22 december 2015
#19
En bekant hade en sådan. Gick faktiskt bra. Men riktigt törstig men iof beror väl på hur tung fot man har. Men får nog räkna med att den vill ha lite bränsle ändå.. då det är 4hjulsdrift o bensinare . en vän låna ut en A6a quattro som levererades tillbaka med brända lameller koppling   Fick i bara växel 1 o backen dyr repration. 20.000 Tackvare att det var quattro.  Bilen gick till donator bil. Vet ej hur den här killen lyckades men på något vis fixa han det utan problem tydligen!

Forummoderator
18 127 Inlägg
22 december 2015
#20
VwDH skrev:
En bekant hade en sådan. Gick faktiskt bra. Men riktigt törstig men iof beror väl på hur tung fot man har. Men får nog räkna med att den vill ha lite bränsle ändå.. då det är 4hjulsdrift o bensinare . en vän låna ut en A6a quattro som levererades tillbaka med brända lameller koppling   Fick i bara växel 1 o backen dyr repration. 20.000 Tackvare att det var quattro.  Bilen gick till donator bil. Vet ej hur den här killen lyckades men på något vis fixa han det utan problem tydligen!

Personen som lånade den kunde väl inte köra bil då.

Men törstiga är de! På 90-talet hade jag en flickvän vars pappa körde en sådan. Därför känner jag igen 174hk! Vi lånade den ibland. Gubben fick köra Golf GLD -82...

Min 200 Quattro Turbo drog över 1,5L/mil. Jag tror man ska räkna med det även i detta fall. Man tröttnar på att tanka. Jag sålde min MB 450SE och köpte en manuell Lancia Abarth 112. Sen köpte jag Mersa igen... TS ska passa sig för att köpa en "stor" och stark bil. Man vänjer sig vid det, svårt att byta tillbaka sen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök