Ja, då tätar väl ringarna normalt mot cylindervägg.
Jag tror på ventilfel. Krökt ventilskaft, bränd ventil är väl troligt. Möjligen en lyftare som felar.
Lyft av ventilerna och dra runt motorn för hand (åt rätt håll), så ser du väl om ventilerna rör sig lika på den felande cylindern, som på de andra.
Gör de det, så är det troligen en bränd ventil.
Skaffa en luftnippel som passar tändstiftshålet. Eller tillverka en sådan av ett rensat kasst stift o passande nippeln.
Blås i luft och dra motorn runt för hand. En frisk cylinder bjuder motstånd, en gång per två vevaxelvarv. En kass kommer att pysa hela tiden ut genom en av ventilerna, d v s genom insug eller avgassystem. Eller genom oljepåfyllningen nämnd ovan, om det är hål i kolven.
Testa på en frisk motor. Lossa locket ovan, när motorn är igång. Håll ett papper över hålet. Papperet kommer att röra sig, men inte blåsa rakt upp.
Volymen i vevhuset är nästan den samma hela tiden. Enkelt går upp, när en annan går ned o s v.
Visst läckage via kolvringarna sker dock alltid. Ju friskare motor desto mer.
Kan inte nyare bilar. Möjligt att elektroniken larmar för fel bränsleluftblandning, när locket lossas, då vevhusventillationen kopplad till insugssidan ändras. Vissa bilar går också sämre på tomgång, vid lossat lock.
Knalla in på någon biltillbehörsfirma å köp ventilåterställare på flaska....... äsch jag skojar.
