3321
Sök

Skillnader på olika Peugeot motorer?

5 Inlägg
8 december 2015
Trådstartare
Hej! Letar efter en ny motor till en skogsmaskin (kanske inte rätt forum men ni sitter ju på riktigt mycket kunskap)

Det är en Logbear F400 från 2000.

Har fått reda på att det är en Peugeot XUD9T motor, alltså en 1.9 liters turbo diesel.
Den sitter bland annat i 205, 309, 405 och 605.

Har kollat på olika bilskrotar men hittar bara motorer som heter XUD9TE eller XUD9TEY-DHY.

Vet någon vad dom olika beteckningarna står för? Alltså vad skiljer mellan motorerna?

Tack på förhand!

1 966 Inlägg
9 december 2015
Ska väl vara i princip samma motor som återfinns i en del Citroën. Enligt wikipedia så är den stora skillnaden mellan TE/Y & TE/L att TE/Y har katalysator, något som TE/L levererades utan. TE/L lär vara mycket vanligare, ty TE/Y levererades enbart till Citroën Xantia. Läs mer under delkapitlet "XUD9".
Senast redigerat av ehedman (9 december 2015)

175 Inlägg
9 december 2015
Hej!
"alla" 1.9 td från peugoet/Citroën passar. Det som kan skiljas är intercooler placering på vissa och det är inget problem samt lite skillnad på olika dieselpumpar men du kan ploppa i vilken som helst. Har jobbat med dem motorerna i snart 5 år. Brukar vara Bolt on som man brukar säga. Vi kör jumpy/expert (dem äldre med 1.9td) i mitt företag och jag underhåller dem.
Fråga bara om det är något speciellt du undrar.

2 251 Inlägg
9 december 2015
Om de är olika, så är det väl skillnader? Annars är de lika... 😊   Ursäkta, orkade bara inte låta bli wink

Ställ frågan i rätt forum på maskinisten.net, så lär du få fler svar.... om det behövs...
Senast redigerat av Meaganeowner (9 december 2015)

5 Inlägg
11 december 2015
Trådstartare
Härligt ! Tack för alla svar.

Jag hör av mig om jag behöver hjälp felek 👍

Glidare...
64 Inlägg
16 december 2015
xu är motorfamiljen
d är diesel,
9 är antalet liter( inte logiskt jag vet)
t står för turbo
E står för laddluftkylare.

dvs du kan ta en TE och bara skita i att koppla in laddluften ( men den gör nytta)

hoppas det hjälper.

Peugeot Sport Club
"Speed dosn´t kill, It´s the sudden loss of it that does"
Peugeot 406 SS
Mitsubishi Lancer Evolution IX GT Wagon

Fri fart för ett fritt folk!
14 287 Inlägg
16 december 2015
dom krånglar bara till det som sagt..    samma block och topp sen är det små grejer som skiljer.  olika intercoolers dieselpumpar spridare turbosar osv.    när det är franskt så gillar dom att krångla till det lite extra.

Kör fort så hinner inget hända...

Sök