3667
Sök

Vad är rimligt att ta betalt för utöver drivmedel (samåkning)

79 Inlägg
14 december 2015
Trådstartare
#1
Samåker till jobbet varje dag med en person, totalt 13 mil tur och retur. Denna person lånade tidigare en bil av en släkting och vi körde varannan vecka men då den inte var vinterduglig och ganska skruttig så är den avställd. Personen vill inte köpa någon egen bil då hen tycker det är för dyrt med bil (vi är beroende av bil för att ta oss till jobbet), så nu åker vi enbart min.

Det jag tar betalt för för närvarande är:

Drivmedel
Service och reparation
Däckförbrukning

Funderar även på att börja ta betalt för:

Parkering (min privata)
Skatt
Försäkring
Besiktning

Använder bilkalkyl.be för att räkna ut per mil kostnaden. Rimligt eller vad tycker ni?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
14 december 2015
#2
Saittam skrev:
Samåker till jobbet varje dag med en person, totalt 13 mil tur och retur. Denna person lånade tidigare en bil av en släkting och vi körde varannan vecka men då den inte var vinterduglig och ganska skruttig så är den avställd. Personen vill inte köpa någon egen bil då hen tycker det är för dyrt med bil (vi är beroende av bil för att ta oss till jobbet), så nu åker vi enbart min.

Det jag tar betalt för för närvarande är:

Drivmedel
Service och reparation
Däckförbrukning

Funderar även på att börja ta betalt för:

Parkering (min privata)
Skatt
Försäkring
Besiktning

Använder bilkalkyl.be för att räkna ut per mil kostnaden. Rimligt eller vad tycker ni?

I mina ögon så känns det fel om du skulle ta betalt för dessa när du ändå åker sträckan ändå:

Parkering (min privata)
Skatt
Försäkring
Besiktning

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Muttley
14 december 2015
#3
Parkering (min privata)
Skatt
Försäkring
Besiktning


Du kör absolut ingenting privat då?
Annars är du riktig girig och snål.
Och du skaffar dig en ny ovän.
Utöver det samåkaren betalar får du ju dra av från skatten, men den delar du väl ändå med dig av eller drar av det personen betalar dig ?


Det du listade som du tar idag hade jag nöjt mig med. 

Hade jag bett om pengar för besiktning och min privata parkering hade jag känt mig riktigt löjlig.

79 Inlägg
14 december 2015
Trådstartare
#4
tkd_rille skrev:
Parkering (min privata)
Skatt
Försäkring
Besiktning


Du kör absolut ingenting privat då?
Annars är du riktig girig och snål.
Och du skaffar dig en ny ovän.
Utöver det samåkaren betalar får du ju dra av från skatten, men den delar du väl ändå med dig av eller drar av det personen betalar dig ?


Det du listade som du tar idag hade jag nöjt mig med. 

Hade jag bett om pengar för besiktning och min privata parkering hade jag känt mig riktigt löjlig.

Bilen går nästan uteslutande till och från jobbet, utöver det lite småresor inne i stan, kanske max 5 mil i månaden. Men du har rätt det låter ganska snålt. Å andra sidan så är det dyrt att ha bil.

Muttley
14 december 2015
#5
Saittam skrev:
tkd_rille skrev:
Parkering (min privata)
Skatt
Försäkring
Besiktning


Du kör absolut ingenting privat då?
Annars är du riktig girig och snål.
Och du skaffar dig en ny ovän.
Utöver det samåkaren betalar får du ju dra av från skatten, men den delar du väl ändå med dig av eller drar av det personen betalar dig ?


Det du listade som du tar idag hade jag nöjt mig med. 

Hade jag bett om pengar för besiktning och min privata parkering hade jag känt mig riktigt löjlig.

Bilen går nästan uteslutande till och från jobbet, utöver det lite småresor inne i stan, kanske max 5 mil i månaden. Men du har rätt det låter ganska snålt. Å andra sidan så är det dyrt att ha bil.

Självklart är de dyrt, det säger jag ej emot. Men de är dumsnålt att begära alla utgifter från samåkaren, du får ändå dra av för din bil på skatten och kommer undan en del.
Se bara till att få rätt betalt från din första lista så kommer det gå bra.

Glöm inte logga alla milen wink

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
14 december 2015
#6
kostar resan tex 2000;- för dig i månaden. så tar du ju hälften av hen.
JAG skulle aldrig ta betalt för däckslitage osv. lite larvigt.


5 089 Inlägg
14 december 2015
#7
Min fruga får 48 kr/mil när hon använder sin privata bil i arbetet(stort fiberföretag). Så där har du ju något att gå efter.

Glöm inte värdeminskningen på bilen för att den får rulla lite längre också smile

\Lindgren

Muttley
14 december 2015
#8
De enklaste bli ju att ta skatteverkets 18,50. 48 kr är långt över vad som är rimligt att begära av någon.

Jag kollade lite, och fann detta på skatteverket gällande samåkningen.
http://www.skatteverket.se/rattsinforma … 16023.html

Nybörjare
23 Inlägg
14 december 2015
#9
Börjar med att säga att jag förstår dig eftersom det är så pass ofta ni samåker att du vill ta ut mer avgifter.. När jag skjutsar brukar jag bara be om hälften på bensin/alt bjuda på käk dit vi åker! haha. Men jag tycker utgifterna du tar är rimliga, däremot inte parkering försäkring eller besiktning, ok skatt, bensin, och ev däck.. Men där går nog gränsen.. Och ta gärna betalt månadsvis för detta men logga det noggrant. då det lätt kan bli tjatigt och skapa dålig stämning om man varje dag tjatar om ersättning för det!

7 454 Inlägg
14 december 2015
#10
Pendlade 3 år dagligen närmare 5 mil enkel resa tillsammans med en person.
Vi körde varannan vecka med egna bilar.
Sista året var hen billös.
Hen ersatte mig genom att betala en full tankning i veckan.
Jag hämtade och lämnade hen vid bostaden, en liten omväg.
Tyckte jag var rimligt.
Vad jag minns var det hans eget förslag.
Inträffade för många år sedan = innan jag börjat räkna på vad bilen kostade.

smile

Avstängd
10 388 Inlägg
14 december 2015
#11
FLindgren skrev:
Glöm inte värdeminskningen på bilen för att den får rulla lite längre också smile

Rulla lite längre? I förhållande till vad? Om TS körde själv? Eller hur tänkte du nu?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

3 121 Inlägg
15 december 2015
#12
it_mutt skrev:
FLindgren skrev:
Glöm inte värdeminskningen på bilen för att den får rulla lite längre också smile

Rulla lite längre? I förhållande till vad? Om TS körde själv? Eller hur tänkte du nu?

Precis. Du måste ändå till jobbet.

Är det inte enklare att du räknar hur många veckor du kör utan att din medpassagerare kör sin bil, sen kvittar ni mot att han kör när vädret blivit bättre motsvarande antal veckor för att sen köra varannan igen?

Slipper man känna sig snål och dum vilket jag hade gjort för att börja ta betalt för kostnader som jag ändå hade haft på bilen oavsett medåkare.


...has left the building...
4 474 Inlägg
15 december 2015
#13
Definitivt de du räknar upp initialt + försäkring. Anledningen är den att fler mil ute på vägarna är en ökad risk, o dessutom är årlig körsträcka en premiefaktor. Händer det nåt o du anses vållande kan du gissningsvis räkna kallt med ingen solidaritet alls...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Avstängd
10 388 Inlägg
15 december 2015
#14
dawwe skrev:
Definitivt de du räknar upp initialt + försäkring. Anledningen är den att fler mil ute på vägarna är en ökad risk, o dessutom är årlig körsträcka en premiefaktor. Händer det nåt o du anses vållande kan du gissningsvis räkna kallt med ingen solidaritet alls...

Fast...igen; den får inte "fler mil" i förhållande till om TS's samåkare inte skulle...ehm...samåka och TS körde själv.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

...has left the building...
4 474 Inlägg
15 december 2015
#15
Är ju TS samåkare som är snål jävel snarare...Han verkar inte ha råd att vare sig köpa eller drifta en "tillräckligt driftsäker bil". Så det är inte mer än rätt att han betalar hälften av försäkringen, är ju ingen jätte summa det rör sig om direkt, säg att de pendlar typ 45 veckor/år, så säg 23 veckor var, sedan får han  betala hälften av dessa 23 veckor, dvs knappt 12 veckor eller tre månader, vilket översatt i pengar blir en extra kostnad på ska vi säg 200 kr i månaden? Alternativet är då att köpa busskort vilket kan kosta mer då man kanske behöver 2 länskort, o dessutom lär det ta "lite" längre tid...Samåkning bygger på "win-win" eller iaf inte "win-loose".

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Avstängd
10 388 Inlägg
15 december 2015
#16
dawwe skrev:
Är ju TS samåkare som är snål jävel snarare...Han verkar inte ha råd att vare sig köpa eller drifta en "tillräckligt driftsäker bil". Så det är inte mer än rätt att han betalar hälften av försäkringen, är ju ingen jätte summa det rör sig om direkt, säg att de pendlar typ 45 veckor/år, så säg 23 veckor var, sedan får han  betala hälften av dessa 23 veckor, dvs knappt 12 veckor eller tre månader, vilket översatt i pengar blir en extra kostnad på ska vi säg 200 kr i månaden? Alternativet är då att köpa busskort vilket kan kosta mer då man kanske behöver 2 länskort, o dessutom lär det ta "lite" längre tid...Samåkning bygger på "win-win" eller iaf inte "win-loose".

Fast om TS skulle köra själv/ensam som alternativ, så blir det inte, i detta läge, en "win-loose"-situation iaf.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

398 Inlägg
15 december 2015
#17
25-30 kronor per mil skulle jag säga att bilen kostar extra, om man drar från fasta kostnader. Väldigt beroende på bil givetvis. Så hälften av det? 10-15 kronor per mil, dvs lite drygt 150 spänn per dag ser jag inget konstigt i att du tar ut.

Avstängd
10 388 Inlägg
15 december 2015
#18
AX3L skrev:
25-30 kronor per mil skulle jag säga att bilen kostar extra, om man drar från fasta kostnader. Väldigt beroende på bil givetvis. Så hälften av det? 10-15 kronor per mil, dvs lite drygt 150 spänn per dag ser jag inget konstigt i att du tar ut.

Fast, vad baserar du att den kostar EXTRA på?

TS skriver själv att bilen är ett måste för att TS ska kunna ta sig till jobbet. HUR blir det en extrakostnad på 25-30kr/mil för att det sitter en person till i bilen?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

...has left the building...
4 474 Inlägg
15 december 2015
#19
Ja men det blir lika mycket, om inte mer, "loose" för samåkaren eller hur?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Avstängd
10 388 Inlägg
15 december 2015
#20
dawwe skrev:
Ja men det blir lika mycket, om inte mer, "loose" för samåkaren eller hur?

Så länge någon inte faktiskt förlorar på det, så blir det inget "loose" alls. Däremot kan det bli "mer win" för en part. Men det i sin tur innebär inte per automatik att någon de facto förlorar på det.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök