4156
Sök

BMW 320 E36 -93 coupe. Värmebeskymmer

7 Inlägg
15 december 2015
Trådstartare
#1
Hejsan! har lite problem.

Köpte i veckan en bmw, allt verkade tipptopp.

Men när jag nu efter att den stått en natt och blivit kall, tar det väääldigt lång tid för den att bli varm i cupen.

när den väl blir varm, så sprutar den in kallluft såsnart jag släpper gasen. (detta fungerar till frontrutefläktarna)

Från vanliga cupefläktarna sprutar det kallluft hela tiden.

Min första tanke var att det kunde vara termostaten. Har ej bytt den änu, men jag ska i veckan.


Var nyss ute och kikade hur det såg ut, och från kylaren så ser det lite märkligt ut ifrån mina ögon, från kylaren "ovansidan" går ett rör, som in i motorrummet. Men det är faststripad en slang, som jag inte har en aning om hur det ska se ut, eller vad det här går till. Har detta med värmen i cupen att göra kanske?

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214617/214617-098e05595971f3b85c2b1819f557eaf9.jpg

om inte, vill jag gärna veta vad detta är, och varför det ser ut som att den ska vara kopplad till någontng, och inte hänga bredvid röret där luft strömmar.   

Röret är väldigt löst ditsatt också. 

Är det kanske något som ska sitta på en luftbox som ska sitta där? som istället är utbytt mot ett luftfilter?

7 Inlägg
16 december 2015
Trådstartare
#2
bump

796 Inlägg
16 december 2015
#3
Den givaren som är fastsatt med buntband ska sitta i luftburken (Vilket du inte har).. Men den har inget med värmen att göra.

Du behöver kolla över Vätskenivån i kylaren samt göra en korrekt luftning (sök på nätet).

Funkar inte detta så behöver du se över vattenpump samt värmepaket(tätt?).

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

2 845 Inlägg
16 december 2015
#4
Går den upp som den ska i temp? Kan va vattenpump som gjort sitt men då borde den bli varm i motor och nästan koka.

Om den ligger som den ska i motortemp så skulle jag börja med att kolla värmeventilerna, sitter på vänster sida nära torpedväggen. Ganska vanligt att de kärvar ihop efter en sommar.
Senast redigerat av uhlin (16 december 2015)

1 661 Inlägg
17 december 2015
#5
Byt termostaten och återkom om problemet kvarstår.

...has left the building...
4 474 Inlägg
17 december 2015
#6
Rengör kylsystemet med nån "kylar-rens" o spola sedan igen vatten tills det kommer rätt remt vatten ur kylaren och värmeelementet, o det skall flöda bra...Fyll på kylvätska o lufta. Kolla sedan på lämpligt sätt (tex genom att känna på utloppsslangen från värmepaketet om möjligt) att du har god cirkulation genom värmepaketet, givetvis med värmen på max. Om du inte har det har jag för mig att du har två "värmeventiler" även på E36, dessa kan ha gjort sitt? Om allt är som det skall kontrollerar du att du kan styra luftströmmarna enligt knapparna/vreden. Kolla även att man känner skillnad på max kyla kontra max värme, tydlig sådan. Det kan även vara som så att värmepaketet är blockerat av smuts,löv eller ett igensatt kupefilter? Om inget av dessa hjälper så kan man byta termostat men jag är tveksam till att det hjälper om tempmätaren står i mitten som den skall...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

7 Inlägg
17 december 2015
Trådstartare
#7
Har nu kollat efter luft och dylikt i systemet,  där var en del luft.  Men är nu borta.

Nu får jag värme i framrutan och vid fötterna,  men ingen varm luft alls i fläktarna som går ut i bilen. 

Inte ens vid gaspådrag.  Motortempen är bra.


Sök