4151
Sök

Rost Volvo 740 på balk hur laga?

28 Inlägg
15 december 2015
Trådstartare
Tjena försöker mig på att rusta upp en gammal 740 men stött på en hel del rost under detta är väl det som oroar mig mest att hela balken är avrostad hur fasiken ska jag få ihop denna? nån med bra svar?`https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215948/215948-26efa687963ab7d23e2a54e51f423864.jpg

7 441 Inlägg
15 december 2015
Har du för avsikt att renovera, så det blir snyggt, blir det ett omfattande arbete.
Men vill du bara "fixa till" så du kan besikta och köra med bilen så blir det lite lättare.
Jag skulle börja med att försiktigt slipa bort så mycket rost att du ser hur stor skadan är på den spruckna balken, och gärna lite till så du har frisk plåt att svetsa i.
Därefter skulle jag forma en plåt i U-form av 1 - 2 mm av plåt.
Trycka upp den U-formade plåten med domkraft så att balken blir rak + lite till.
MIG:a fast den.
Därefter, med den "nya balken" som utgångsmaterial, skulle jag "fixa till" resterande rostskador.

smile

28 Inlägg
15 december 2015
Trådstartare
Hej tack för svar. tanken är att bara besikta den och övningsköra med den ett par månader och kanske dra nån släpvagn så fuska kan man ju göra. Men när du menar göra en u-form av en plåt att sätta rakt över eller kapa bort det gamla också?
Senast redigerat av wfs (15 december 2015)

28 Inlägg
15 december 2015
Trådstartare
torsen skrev:
Har du för avsikt att renovera, så det blir snyggt, blir det ett omfattande arbete.
Men vill du bara "fixa till" så du kan besikta och köra med bilen så blir det lite lättare.
Jag skulle börja med att försiktigt slipa bort så mycket rost att du ser hur stor skadan är på den spruckna balken, och gärna lite till så du har frisk plåt att svetsa i.
Därefter skulle jag forma en plåt i U-form av 1 - 2 mm av plåt.
Trycka upp den U-formade plåten med domkraft så att balken blir rak + lite till.
MIG:a fast den.
Därefter, med den "nya balken" som utgångsmaterial, skulle jag "fixa till" resterande rostskador.

smile

Sen finns det lite golv och inhissade sparklådor att svetsa om men detta va väl det som oroade mig mest typ men då blire feltema och ett plåtark och ut me svetsen och lampan en kväll och lappa på en bit.

311 Inlägg
16 december 2015
Jag hade nog riktat upp det, tagit bort gamla trasiga balken ( så långt det behövs för o hitta frisk plåt) och svetsat dit en ny bit.

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
16 december 2015
något är jhu knas när det är sån glipa.. så börja med försöka få det där rakt.

sen är det väll bara att börja svetsa
men börja riv bort allt dålig bygg sen upp balken som orginalet ser ut sen lägger du golvplåten och punkar fast som orginalet.   Finns ingen mening att fuska ihop saker utan man gör det ordenkligt så slipper man göra om det sen smile

Kör fort så hinner inget hända...

796 Inlägg
16 december 2015
dendär balken ser inte avrostad ut.. Ser knäckt ut.. Är bilen smälld? ramsne?

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

28 Inlägg
16 december 2015
Trådstartare
Efter lite forskning och skrap av undredsmassa så ser man att denna har fått sig en smäll ordentligt nånstans hela balken är av. denna får nog gå på skroten eller att plocka delar ifrån funderar på att skaffa annan kaross att sätta ner motorn i. sad

Sök