FyoDisco skrev:
Även om jag gärna skulle vilja ha en Volvo så går nog det bort. Ska man fixa allting själv med bilen så krävs det mer än bara en rostig gammal skiftnyckel och några olika skruvmejslar. En lyft har jag inte så det kan bli svårt att fixa saker på undersidan. Volvo 940 drar mycket men om jag vill ha en Volvo kan jag lika gärna köpa en 240 då den drar någon mindre, om man ska tro
www.spritmonitor.de. Dessutom så slipper jag skatten på 240, förutom de sista årsmodellerna, och det blir lite billigare försäkring med en 240. Men nä, ingen Volvo lutar det åt. En vacker dag ska jag skaffa mig en Volvo men det blir inte idag. Det finns ju Volvos med D24-motorer som drar lite mindre men det verkar vara lite halvdana motorer så det går nog också bort, eller?
Bör jag ha diesel eller bensin som drivmedel? Läste på lite snabbt och för- och nackdelarna med de båda drivmedlena. Diesel är ju billigare och dieselbilar drar mycket mindre än bensin, men den största nackdelen verkade vara att dieselbilar är lite dyrare och att skatten blir högre. Kanske också försäkringen. På småbilarna verkade det dock inte vara någon allt för stor skillnad i pris och skatt mellan småbilar så diesel kanske kan vara värt att satsa på eftersom jag då sparar in pengar på soppan. Men visst var det så att det endast är dieselbilar efter -07 som är billigare då skatten på dem räknas på ett annat sätt? I sådana fall kanske det inte är någon idé att skaffa en dieselbil av årsmodell innan -07 om skatten blir för hög.
Bör jag satsa på en nyare eller äldre bil? Nyare har ju oftast som sagt lägre bränsleförbrukning men de har högre skatt, försäkring och är oftast dyrare att reparera. Samt en relativt ny bil (max 10 år gammal kanske) som går för under 30 000kr är säkert sliten och har rullat många mil. En äldre bil däremot är väl i många fall enklare att laga och man slipper skatt (om den är äldre än 30 år) samt att det är billigare försäkring. Något högre bränsleförbrukning brukar det vara men det kan jag möjligtvis ta. Helst inte att bilen drar mer än 0,8l/mil. Bilar i mellanspannet, typ från 1995-2005, kan det vara något att ha?
Golf har jag tittat lite på och det verkar vara en bra bil. Finns ju olika modeller och de jag har tittat lite på är Golf 2, 3 och 4. Vet ju ännu inte hur gammal bil jag bör ha men är det är ingen särskild Golf jag bör undvika? Förutom de med TSI-motor då.
Audi, BMW och Mercedes, tror ni att de kan ha några alternativ? Även Saab kanske men det är ju ett bilmärke som man har hört en del om.
Känns som om jag upprepar mig mycket men jag är fortfarande väldigt oklar med vad för bil jag bör satsa på. Tack så oerhört mycket för att ni hjälper mig!