3278
Sök

Audi V8 3.6 PT -89 varvar max 4000RPM :-/

33 Inlägg
15 januari 2016
Trådstartare
#1
Hej jag har en Audi V8 3.6 som inte vill varva mer än max 4000rpm:/ och jag skulle behöva hjälp med att lista ut vad det kan vara!

Om ni vill ha mer information om problemet så kan jag ta kort lägga upp film och så vidare:D



Tacksam för svar:)


1 661 Inlägg
15 januari 2016
#2
Den har väl mest troligt gått in i "limp mode".
Inga felkoder eller någon motorlampa som lyser?

33 Inlägg
15 januari 2016
Trådstartare
#3
Hej tror inte den har gått in i "limp mode" för det är bra med respons innan det känns ungefär som ett varvstopp den hackar liksom på varvtalet och ibland så händer det någonstans mellan 3000 och 4000varv :-\

Ingen motorlampa som lyser och har inte kollat några felkoder ännu.


Forummoderator
18 004 Inlägg
16 januari 2016
#4
korven944 skrev:
Hej tror inte den har gått in i "limp mode" för det är bra med respons innan det känns ungefär som ett varvstopp den hackar liksom på varvtalet och ibland så händer det någonstans mellan 3000 och 4000varv :-\

Ingen motorlampa som lyser och har inte kollat några felkoder ännu.

Jag antar att du inte står och varvar i neutral? Utan under acc?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

33 Inlägg
16 januari 2016
Trådstartare
#5
Har prövat att gasa i drive läget / manuellt läge olika växlar / stillastående i parkeringsläge och neutralen men samma resultat :-/


33 Inlägg
17 januari 2016
Trådstartare
#6
Nu har jag filmat lite så ni vet hur det låter och hur bilen regerar
hittade även ett smått konstigt ljud från spridarna?

4000RPM: https://youtu.be/7JQDkAGFRro

Ljud från spridarna: https://youtu.be/IMYKVaZOjb4


33 Inlägg
2 februari 2016
Trådstartare
#7
Hej var inne och besiktiga bilen igår och fick nedslag på ALLA avgasvärden mad   


Kan lambdasonden ha något med att bilen inte varvar förbi ibland 3000 men mellan 3000 och 4000 varv.



Tacksam för svar!


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
2 februari 2016
#8
Kompressionsprov kanske ger lite hänvisning?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Forummoderator
18 004 Inlägg
2 februari 2016
#10
FredrikRangert skrev:
Får den soppa som den ska?

Låter som varvtalsbegränsning går in. Märkligt. Limp mode?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

33 Inlägg
4 februari 2016
Trådstartare
#11
tommen1 skrev:
Kompressionsprov kanske ger lite hänvisning?

Har inte testat kompet men den går ju bra innan den plötsligt begränsas.


33 Inlägg
4 februari 2016
Trådstartare
#12
FredrikRangert skrev:
Får den soppa som den ska?

Jodå har inte kollat alla spridare men fram till regulatorn finns det bra tryck bytte nyligen alla tre bränsle ledningar på bilen men ingen skillnad.


33 Inlägg
4 februari 2016
Trådstartare
#13
Hybridsmurfen skrev:
FredrikRangert skrev:
Får den soppa som den ska?

Låter som varvtalsbegränsning går in. Märkligt. Limp mode?

Vet inte riktigt hur kan man kolla ifall den är i Limp mode ? Går det att lossa sladden till LMM och få den att gå i Limp mode? hmm


198 Inlägg
4 februari 2016
#14
Jag vet att Mercedes har liknande på vissa modeller.
Dvs. att du har en lägre varvtalsspärr när du står stilla.

Men är det likadant när du kör bilen?


33 Inlägg
4 februari 2016
Trådstartare
#15
Highway_Outlaw skrev:
Jag vet att Mercedes har liknande på vissa modeller.
Dvs. att du har en lägre varvtalsspärr när du står stilla.

Men är det likadant när du kör bilen?

Ja precis jag tänkte att det var så men det är även så vid alla växellägen mad


198 Inlägg
4 februari 2016
#16
Du har inte problem med hastighetsmätaren?
Så den tror att den står stilla.


33 Inlägg
4 februari 2016
Trådstartare
#17
Highway_Outlaw skrev:
Du har inte problem med hastighetsmätaren?
Så den tror att den står stilla.

Nej den funkar som vanligt. Finns det några givare som mäter sånt kanske ifall den står stilla menar jag ? hmm


7 274 Inlägg
4 februari 2016
#18
Vad fick du för avgasvärden? Framförallt lambdan.


Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
4 februari 2016
#19
Får du upp den i arbetstemperatur? Vet inte hur vanligt det är på produktionsbilar, men på eftermarknads styrsystem finns ofta en funktion för att begränsa maximalt varvtal, laddtryck m.m om kylvattnet inte har uppnått rätt temperatur. Är väl lite långsökt så om den har gått bra även kall förut så kan man väl bortse från det.

Men men, ingen idé att sitta här och gissa. Skaffa en felkodsläsare och plocka felkoder och kolla om några värden verkar vara fel.

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 februari 2016
#20
Hur mår rotor och lock?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök