Då var det dags för en uppdatering efter en tids uppehåll.
Denna gången är det inredningen som fått sig en genomgång och uppfräschning.
960:in fick komma ut igen från sin förvaring. Och komma in i den nystädade verkstaden.
Inredningen innan jag rev ut den, är inget som är direkt sönder eller slitet förutom förarstolen.
Det mesta av inredningen ute. Här syns även min nya förarstol.
Mattorna var skitiga och behövde en ordentlig tvätt. Efter avfettning och högtryckstvätten blev dom så nära nya man kan komma. Sen torkades alla ytor av när mattorna var torra fick dom komma tillbaks in i bilen.
Torkades alla panelerna av ordentligt och knappen för elantenn fick också komma på sin plats. Passasgerarstolen var i bra skick så den smörjdes in och monterades tillbaka i bilen. Rent och fint under stolen.
Den gamla förarstolen var sprucken och ordentligt nersutten. så fick köpa en likadan stol från den förra ägaren. Dock visade det sig att det skilde lite mellan gamla och nya stolen. Så andvände den gamla stommen och nackstöd och tog rygg och sittdel från den "nya". Dock glömde jag och ta en efterbild men det kommer när hela inredning är ihopa igen.
Är baksäte och dörrsidor som ska fräschas upp också sen blir det bra.
Bromsköldarna bak var i dåligt skick så jag kostade på den ett par nya, Volvo orginal. Och se fick dom lite svart färg.
Var även på Returbilen då dom hade fått in en 960 -95, mycket var plockat på den men hittade lite. Hittade kromlisterna till den sista lilla sidorutan och orginal högtalare och galler till hatthyllan.
Innan Kromlisten.
Efter Kromlisten.
Idag beställdes även nya strålkastare och emblem till bagageluckan.
Nu har dom nya strålkastarna från Vparts kommit. Även Volvo emblemet kom och kommer sitta fint på bakluckan tillsammans med 960-emblemet som jag klickade hem från tradera för någon vecka sen.
Monterade strålkastarna direkt och blev väldigt stor skillnad.
Tog även och plockade ur baksätet och monterade högtalarna i hatthyllan, skönt när allt är förberett och där är fördragna kablar.
Då var bilen besiktigad! I fredags besiktigades den och eftersom den har varit avställd och obesiktigad i ett par år så är det extra roligt att den gick igenom och fick beröm på besiktningen. Efter Besiktningen fick den sig en rejäl tvätt och även en polering för att få bort alla repor och få upp en fin yta på lacken. Innan poleringen.
Efter Poleringen.
Nu är bilen färdig för att brukas och går riktigt fint att köra. Körkortet närmar sig, ca 3 veckor kvar.
hej. Det va ett tag sen jag uppdaterade, har hänt endel sen sist. Jag har fått körkort och bilen har rullat mycket i sommar. I slutet av sommaren sålde jag min a-traktor med mk18 så 960in fick rulla på mim juventus tills jag köpte nya. Har även köpte en Volvo V70n T5 som bruksbil och en 965a som vinterbil.
Blev även nya emblem till bakluckan.
Blev även lackat lite, Addon fram och dyra sidokjolar, backspeglar och listerna under strålkastarna.
Blev att jag beställde ett par 19" mk18.
Köpte en ratt från en v70n -06 som jag modifiera lite så passade den perfekt.
Va även ute med den hela Vallåkrahelgen och va kul med många positiva kommentarer om bilen.
Nu är bilen avställd för vintern och i nästa uppdatering kommer det bilder på coilovers och ombyggda hjulhus.
Innan körde jag med kortade fjäderben och kapade fjädrar, funkade väldigt bra och bilen va låg men jag ville ha den ännu lägre. Därför byggdes coilovers för att kunna justera den till perfekt höjd.
Fjäderbenen kortades ner för att passa med 240-dämpare. Här har jag ritsat märke i svarven för att få det parallellt.
Här är benen kortade och ska bara slipas ner så coiloverröret passar.
Coiloverröret svetsat och fjäderbenet målat.
Ihopmonterat med nya 240-dämpare och topplagringar. Kommer komma hjälpfjädrar sen inför besiktningen.
Monterat på bil för lite test. Här är högsta läget vilket avslöjar att den går att sänka ganska mycket.
För att kunna sänka ordentligt fick jag kapa lite i framvagnen.
Redan innan sommaren fick jag kapa lite i hjulhusen men nu blev det lite mer ordentligt.
Går att sänka ganska ordentligt.
Även sänkt den lite till bak. Så här kommer nog bli lagom höjd sen men skönt att kunna justera höjden.
Har alltid varit sugen på att göra något roligt motorbygge och när jag köpte en billig s80 t6 kunde jag inte låta bli. Kommer att plocka turboaggregaten, oljerör, vattenrör, intercooler och motorblocket från s80in. Toppen kommer bli orginal för att slippa vvt och sumpen och insug blir också orginal.
S80in innan jag plockade ut motorn.
Motorn påväg ut.
Motorn ute.
Sen kördes s80in ut ur verkstaden.
Motorpaketet fick sig en tvätt.
Börjat dela motor och växellåda.
Motorn innan tvätt.
Efter.
Blocket uppe i stativet.
Nu väntar jag bara på att besiktningsperioden ska börja så jag kan besikta 960in med orginalmotorn. Sen river jag ut den och gör vid motorrummet så den är fint när t6an är färdig.
Häftigt. Vitmotor på längden blir aldrig fel. Kommer bli spännande å se vad du satsar på för modifieringar sen till T6:an. Bara en halv månad kvar nu till bes-perioden börjar. Lycka till från mig.
Jävligt snygg den här bilen! 214-grå va? Ser ut att vara samma färgkod som min 940. Har själv lust att T6-konvertera 965an men vill ju helst ha det reggat då..
Jävligt snygg den här bilen! 214-grå va? Ser ut att vara samma färgkod som min 940. Har själv lust att T6-konvertera 965an men vill ju helst ha det reggat då..
Jodå det stämmer med 214. Hade varit fint med reggat men vi får se hur det blir
Senast redigerat av MikaelPersson (17 januari 2017)
Nu är det full fart på motorbygget igen. Nu när 960in är besiktigad med blankt papper var den bara att lyfta ur motorn och fortsätta.
Nybesiktigad
Sista gången motorrummet ser ut såhär.
Motorn påväg ur tillsammans med automatlådan.
Började med att plocka bort grenrören på orginalmotorn bara för att kunna provmontera turbo-grenrören.
Här är dom provmonterade, på första bilden sitter dom på samma håll som på s80in med avgashusen mot varandra. Dock hade det varit mer optimalt som på den andra bilden där jag vände den bakre turbon så båda turbinhusen kommer framåt, detta kräver dock en hel del jobb.
Sen har jag skruvat av toppen för renovering, blir nya ventiltätningar och slipa in ventilerna.
Du gör ett grymt bra jobb. Tror motorrummet kommer bli en rejäl förhöjd upplevelse efter att du är klar med det denna vintern. Blir det öppet filter, fjäderbensstag, lindat extrakorgrenrör, mycket puts, blå Samco-slangar, stor IC mm?
Får uppdatera nu när det hänt lite på motorn. Sumpen och allt i botten är färdigt, toppen är genomgången och väntar på lite nya packningar. Den bakre turbon och grenrör är inlämnad till mekanisk-verkstad för ombyggnad.
Beställde även massa delar, packningar till istortsett hela motorn, kamremsats, vattenpump, oljefilter, nytt expansionskärl mm.¨
Toppen tömd och rengjord och slipat in ventilerna.