Audi a6 2.4 2007 hackar/hoppar

pinfi
22 januari 2016 · 2 Inlägg

Hej

Har en Audi 2007 2.4 motor som har börjat hacka rejält . Åkte in till Audi fick tillbaka bilen där sa dom att det är fixat . Tydligen var ett tändstift löst , jag blir bjuden på lunch samt att dom säger detta behöver du ej betala. jag tänker oj va e detta bjuder på lunch och lagar bilen utan kostnad. Kan det bli bättre tänker man. Efter cirka 3 timmar är allt klart , jag tar min Audi och börjar köra till en början går det jättebra (5km) hämtar min sambo , berättar allt vad serviceminded Audi är dom till och med bjuder på lunch nästan så att det är för bra för att vara sant . Vi svänger förbi bolaget köper litee vin och planerar middagen. När vi börjar åka från Systemet typ 2 km blrjas det igen med hackningar . Jag säger till sambon faasen kände du det där ? Oooj nu kände jag det verkligen , ääh det kanske flrsvinner tänkte vi ( den var ju på en AUDI verkstad precis) icke säger Nicke i nästa rondell där motor lampan börjar blinka och hela bilen beter sig som en jädra groda på vägen oj jäklar skriker sambon till och vi stannar till . Vi ringer efter efter hjälp sambons pappa kör boxerar oss till Autoexperten där dom hänvisar till en "riktig" verkstad som är under deras namn. Vi åker dit pratar med mekanikern som säger jäklar vi ska felsöka bilen imorgon men vi tror att det låter som tändspolarna eller spridarna , vi hör av oss imorgon men räkna med omkring 5000 kr för hela kalaset. Då har jag haft bilen i en vecka varav 2 dagar resternande på vetkstad . Tändlåset pajjade och vi åkte bärgare till bilhandlarn där han byter tändlås och kodar om allt på en Audi verkstad för 6500 kr , fick låna en likadan a6 2.0 fsi i 4 dagar. Han säger nej nej detta måste åtgärdas vi kan ej lämna ut en sådan bil . Det tycker jag var väldigt snällt men dagen efter att jag fick bilen tillbaka så hände det där med motorproblemet. Bilen är en Audi A6 2.4 quattro 2007 15256 mil. Bilens pris var 89000 kr hamnade i skuld samt betalade 20% kontant för att betala av detta på 3 år med 4.95% ränta . Det som var poängen med detta bilköp var ju att slippa en jädra massa problem som jag hade med min tidigare gamla bil. Det har visats sig nu att jag ändå kanske gjorde ett misstag där min lilla son nu får ta smällen samt min sambo helt enkelt på grund av vårt naiva beslut . Bilhandlaren säger att oj vad konstigt det borde inte kunna hända . Du kan be Autoexpert verkstaden ringa mig imorgon , Ok sa jag. 89000 kr ja då förväntar man sig i alla fall att bilen ska rulla i 3 månader alt 300 mil . Jag har kört 300 km ungefär mest till verkstan. Bilen hackar till rätt rejält uppe på 90-120 km när man ger gas samt i lägre hastigheter där det inte går att köra överhuvudtaget den hoppar fram lixom. Har någon vart med om liknande problem?

Hasselstrom
22 januari 2016 · 796 Inlägg

lämna tillbaka bilen...

Jag har en a6 2,4 som gått 20k mil och går som en klocka.
den är din för 43k.

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 januari 2016 · 4 917 Inlägg

Kolla spridare , tändstift +anslutningar och vakumläckor så hittar du nog felet själv.

Senast redigerat av tommen1 (22 januari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
macattac
22 januari 2016 · 201 Inlägg

häv köpet....inga problem.

Audi A5 "3.0tdi Sportback" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 januari 2016 · 17 622 Inlägg

macattac skrev:
häv köpet....inga problem.

Verkstaden har rätt att försöka åtgärda felet utan kostnad för kund 2-3 gånger. Sen kan man hävda återköp.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
macattac
22 januari 2016 · 201 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

macattac skrev:
häv köpet....inga problem.

Verkstaden har rätt att försöka åtgärda felet utan kostnad för kund 2-3 gånger. Sen kan man hävda återköp.

Ska inte vara dryg, men du har faktiskt fel. 29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.

Detta går nog att påvisa att det är av betydande karaktär .


KKL 1990:932
22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).

Senast redigerat av macattac (22 januari 2016)

Audi A5 "3.0tdi Sportback" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 januari 2016 · 17 622 Inlägg

macattac skrev:

Hybridsmurfen skrev:

macattac skrev:
häv köpet....inga problem.

Verkstaden har rätt att försöka åtgärda felet utan kostnad för kund 2-3 gånger. Sen kan man hävda återköp.

Ska inte vara dryg, men du har faktiskt fel. 29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.

Detta går nog att påvisa att det är av betydande karaktär .


KKL 1990:932
22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).

Nej för tusan! Det är lungt! Sånt här är bra att veta!

Men då:
"28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §. "

Så om köparen inte får låna en -likvärdig- bil (kan vara annat märke men storleken kan vara detsamma, manuell eller automat behöver inte säljare bry sig om i de fall köparen har rätt att framföra båda) då hans bil kanske står på verkstad under en skälig tid.

DÅ är det av betydande karaktär. 29§ gäller inte för sig själv.

Men att han slängt ut 6500:- som jag förstod det på nytt tändningslås? Det skulle inte TS behövt göra.

Har varit bilhandlare och de bråkar rätt mycket med folk. Därför jag slutade :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
macattac
22 januari 2016 · 201 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

macattac skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Verkstaden har rätt att försöka åtgärda felet utan kostnad för kund 2-3 gånger. Sen kan man hävda återköp.

Ska inte vara dryg, men du har faktiskt fel. 29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.

Detta går nog att påvisa att det är av betydande karaktär .


KKL 1990:932
22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).

Nej för tusan! Det är lungt! Sånt här är bra att veta!

Men då:
"28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §. "

Så om köparen inte får låna en -likvärdig- bil (kan vara annat märke men storleken kan vara detsamma, manuell eller automat behöver inte säljare bry sig om i de fall köparen har rätt att framföra båda) då hans bil kanske står på verkstad under en skälig tid.

DÅ är det av betydande karaktär. 29§ gäller inte för sig själv.

Men att han slängt ut 6500:- som jag förstod det på nytt tändningslås? Det skulle inte TS behövt göra.

Har varit bilhandlare och de bråkar rätt mycket med folk. Därför jag slutade :-)

förstår dig helt...

men i 22 paragrafen stipuleras att konsumenten är den som får avgöra huruvida 23,24 eller 26-29 skall åberopas. Det är köparen som bestämmer om avhjälpning (nytt ord), prisavdrag eller hävning skall genomföras.

Nu är jag förvisso inte jur. kand men jag tror att TS har lagen på sin sida. Rock on smile

Audi A5 "3.0tdi Sportback" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 januari 2016 · 17 622 Inlägg

macattac skrev:

Hybridsmurfen skrev:

macattac skrev:

Ska inte vara dryg, men du har faktiskt fel. 29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.

Detta går nog att påvisa att det är av betydande karaktär .


KKL 1990:932
22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).

Nej för tusan! Det är lungt! Sånt här är bra att veta!

Men då:
"28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §. "

Så om köparen inte får låna en -likvärdig- bil (kan vara annat märke men storleken kan vara detsamma, manuell eller automat behöver inte säljare bry sig om i de fall köparen har rätt att framföra båda) då hans bil kanske står på verkstad under en skälig tid.

DÅ är det av betydande karaktär. 29§ gäller inte för sig själv.

Men att han slängt ut 6500:- som jag förstod det på nytt tändningslås? Det skulle inte TS behövt göra.

Har varit bilhandlare och de bråkar rätt mycket med folk. Därför jag slutade :-)

förstår dig helt...

men i 22 paragrafen stipuleras att konsumenten är den som får avgöra huruvida 23,24 eller 26-29 skall åberopas. Det är köparen som bestämmer om avhjälpning (nytt ord), prisavdrag eller hävning skall genomföras.

Nu är jag förvisso inte jur. kand men jag tror att TS har lagen på sin sida. Rock on smile

Hehe.

"Köparen kan kräva olika påföljder vid fel i varan och då i första hand avhjälpande eller omleverans och i andra hand hävning eller prisavdrag. Avhjälpande och omleverans ska försätta kunden i samma läge som om han från början fått en felfri vara. Vid hävning ska köparen försättas i samma läge som om avtalet aldrig ingåtts och vid prisavdrag i samma läge som om han från början köpt en felaktig vara. "

Säljaren har alltså rätt att låna ut en felfri ersättningsvara (bil) för att denna ska ha chans att åtgärda den inköpta produktens fel enligt reklamation. Säljaren bör dessutom skriftligen reklamerat produkten inom skälig tid., vanligen 1 månad, för att kunna tillhandahålla underlag för en eventuell framtida tvist.

Finns ingen dokumentation på reklamationen så är köparen "rökt". Egen erfarenhet tyvärr.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
pinfi
23 januari 2016 · 2 Inlägg

Tack för alla svar ! Jag kan börja såhär Autoexpert verkstan ringer mig imorse och säger nu har vi fixat den. Vi bytte alla tändspolar och den går jättebra. Jag hör av mig till bilhandlaren och förklarar att dom har lagat bilen och att den går bra. Bilhandlaren ringer upp till autoexpertens verkstad och förklarar att dom inte behöver byta alla tändspolare men då hade verkstaden redan bytt dessa. Han ringer mig och säger ääh skitsamma jag har bett autoexpert verkstaden fakturera mig ! typ såhär " jag har ändå gått back på hela affären" nu vill jag ha en nöjd kund istället . Då tänkte jag jäklar hur ska jag bete mig nu jag är så tacksam så jag nästan skäms typ vette fan konstig känsla typ att jag tyckte synd om honom på nått sätt .

aja skitsamma det stannar inte där vet ni. Hämtar bilen runt kl 11 idag "fixad" kör 2-3 km så börjar den rycka och hoppa som en groda igen .Min son och min sambo är med mig och hon säger nu får du fan ta och ringa upp bilhandlarn samt fråga hur ni ska lösa detta , det går inte att ha det såhär längre. Jag ringer upp bilhandlaren som säger " jag tänker inte betala ett skit för detta" och det kan jag förstå sa jag. Bilhandlaren sa åt mig att åka tillbaka till autoexpert verkstaden och förklara att detta fel inte var lagat och ringa efteråt. Jag åkte tillbaka sa att hörni bilen är ju precis likadan som när ni fick den, oj är det sant sa bilmekanikern.

Han sa då jag måste provköra och se, såklart att du får det sa jag . han körde och sa oj jäklar detta är inte bra , han kopplar upp den och ser ett fel på cylinder 5 . Kan du fixa det idag frågade jag i o med att jag måste ta mig till arbetet imorgon lördag och söndag . Han säger jag beställer en ny tändspole till cylinder 5 tills på måndag det är nog den nya som är trasig. Jag säger aja okej , jag kan köra till jobbet va ? Jo det kan du självklart det är ingen fara du har nog tankar dålig bensin (okq8) 95 okt.

Men men jag tänker i skallen dra åt helvete din jävel jag vart så förbannad på den där skojar mekanikern från Autoexpert så jädra otrevlig och noncharlant svin. Men men skitsamma tänker jag Audi ringer mig 5 ggr och skickar sms " vi har ordnat en lånebil till dig som du kan ha tills på måndag efter lunch medans fin bil är inne på verkstad hos oss , vänligen hör av dig" Jag tänker oj detta kan bli svindyrt (audi kan ta betalt) så jag ignorerar dom och istället hör av mig till bilhandlaren .

Han säger fasen alltså jag vet inte vad vi ska göra , jag svarar men ska jag försöka ta mig till dig (9mil) . Klarar du det tror du med en sådan bil undrar han .Jo tänker försöka i alla fall säger jag och börjar rulla . Det tog mig ungefär 2 timmar med en hoppandes bil med blinkande motorlampa samt helt kraftlös bil . Jag kommer fram dit går in i butiken då kommer han direkt och skakar hand med mig samt typ är glad och jag log och var på bra humör och log samt kastade ur mig typ " fy faen asså är så trött på dessa problem med bilen bla bla" Han vill provköra och inser direkt att det inte är som det ska .

Vi åker och köper tändstift (6st) åker sedan till hans verkstad byter alla tändstift provkör bilen 4 mil och den går som aldrig förr! Den går perfekt. Han tankar fulltank till mig på Statoil och säger jag hoppas bara att du är nöjd skit i pengar nu det vintiga är att du blir nöjd! Åker hem 8 mil och bilen går som en klocka han ringer mig och frågar gur resan har gått , jag förklarar att jag kom precis hem .Nu tänkte jag knäcka en bira och slappna av efter denna jäkla historia som slutade bra.

Tackade bilhandlaren även från min sambo som blev jätteglad. Alltså så var det fel på tändstiftet i cylinder 5 helt enkelt ingen big deal egentligen. Bilhandlaren får 10/10 poäng för supporten och allt han betala från tändlåset mekaninern nya tändstift fulltank osv. Nu ska jag äntligen sova utan konsyiga drömmar om bilen samt oro och ångest över alltihopa. Det slutade bra till slut och min fina Audi står i garaget felfri 8 dagar efter att vi köpt den och typ 5 olika verkstäder. Jag kan verkligen tänka mig att köpa bil där igen !

Senast redigerat av Hybridsmurfen (23 januari 2016)

Gamer
23 januari 2016 · 130 Inlägg

Av samma anledning har även jag köpt mina tre senaste ''bruksbilar'' av bilhandlare
visst det blir oftast dyrare men vissa saker går att värdera i mer än pengar i sig.

Har till och med fått en gnisslande bakvagns bussning och bussningar till plastkåpan över motorn bytt på garanti utan ens en fråga smile 

Så länge du är nöjd med både bil och service så är ju allting frid och fröjd! smile

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91
marcus80 Sir
23 januari 2016 · 935 Inlägg

Men vad är det för kass verkstad, byter man tändspolar så byter man tändstift med för att säkerställa att det är hela stift till en ny spole, annars finns ju risken att nya spolen pajar.

Skönt det löste sig för er.
Mvh Marcus

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang