Alright update med lite bilder då.
Här är det spacklat 3 gånger och slipat.
Här är det målat två gånger med vid färg som har lite högra blankhet än vanlig väggfärg. Jag tror färgen även används i t.ex tvättstugor. Är riktigt nöjd
Medans färgen torkade passade jag på att montera ditt garagejärnet.
Jag började med att kapa till rätt längd.
Sedan bestämde jag vart jag vela att skruvarna skulle sitta. 20 cm ifrån vardera kant och sedan 40cm mellanrum mellan alla skruvarna fick det bli.
Efter det borrade jag mål i järnen för skruvarna samt försänkte hålen så att skruvskallarna är i järnet.
Jag lade sedan järnet på plats och markerade ut vart jag skulle borra hål i betongen. Jag markerade med en liten 4mm borr. Jo EN borr är lika korrekt att använda som ETT borr, avskyr dock hur folk använder "ett borr", låter så fel. Och nej det är inte fackspråk, det är endast vad man föredrar att säga.
Tog bort järnet och borrade upp med en 8mm borr för att sedan plugga hålen efter jag blåst dem rena ifrån damm. När du pluggar i betong ska skruven alltid gå IGENOM pluggen, pluggen ska därmed alltid vara kortare än själva skruven och hålet ska vara längre än skruven.
Nu så kapade jag upp en hel del bitar syllpapp. Syllpappen lade jag under järnet för att se till att järnet hamnar just ovanför klinkerplattorna eller i samma nivå som dom, absolut inte under.
Nu var det bara kvar att blanda lite fix och stryka ut fix både på järnet och betongen under, dubbellimma så att säga. Jag lade dit järnet och skruvade dit den på plats. Var det lite för hög så drog jag enkelt ner den med skruvarna. När fixet härdar kommer järnet ligga stumt på plats.
Senare ikväll återstår det att foga runt järnet så är golvet helt klart
yey.
För de de som undrar varför jag bara gör en vägg nu, jo jag vill montera upp min port så fort som möjligt
På bilderna set porten skev ut, tack mobilkameran för det
Den är spikrak.