Nu ÄNTLIGEN har jag köpt ett hus med ett garage stort nog att kalla garage. Garaget och källaren är dock inte i det bästa skicket och ska nu få en makeover. Garaget är ca 30 m2 stort och i anslutning till garaget finns det 2 rum som tillsammans är ungefär 30 m3 även dom. De två små rummen ska byggas samman till ett rum och i det rummet ska alla garagetokigas våta dröm byggast upp, ett rum med alla möjliga tänkbara verktyg och maskiner för att modda bilar.
Men som sagt, allt är en enda röra nu och först å främst så ska garaget fixas upp. I garaget befinner det sig en upphöjd betongplatta som en oljetank stått på, denna måste bort. Garaget har en golvbrunn som är dåligt placerad och dessutom helt igentäppt. Denna ska bytas ut mot en ränna som ska placeras i mitten av garaget. Rännan ska sedan kopplas till en egenbyggd brunn. Brunnen ska bli oljespärr, sanduppfång, vattenlås och samtidigt kopplas samman till en dränering som befinner sig under huset.
Dräneringen består kortfattat av ett hål i golvet med en pump nedsänkt som sen är kopplad till avloppet. Detta är bland den fulaste lösningen jag sett någonsin så detta måste även det åtgärdas. Detta hål befinner sig dessutom i ett av de mindre rummen som ska göras om så det måste fixas!
När detta är klart så ska nytt fall byggas mot mitten av garaget och efter det så ska rummet få klinkersgolv, vita väggar samt infälld LED belysning i taket.
I dagsläget har jag inga superplaner för de små rummen, men de kommer.
---
Idag har jag börjat med projektet. Jag glömde bort att ta bilder direkt i början men ni kan hajja hur de såg ut.
Här har jag påbörjat att bila bort betongplattan där oljetanken stog
Men vad för någon maskin kanske ni undra. Jo med the biggest badest jag kunde finna
Hyran för den var 170kr + 50kr/mejsel (2 stycken) för en dag (exkl moms), helt klart vört det om man jämför med spett å slägga.
Golvbrunnen som ska bort
Så där ja, nästan klar. Någon hade gömt något slags rör intill plattan, det tog ett tag innan jag klura ut att det var ett vattenrör som dessutom inte användes så tog bort även det röret.
Ny damsugare ifrån jula, 2000kr, rea med julakort.
För att se så jag tagit bort tillräckligt så tejpade jag fast ett vattenpass på en planka och förde den över de jag bilat bort. Det var enkelt att se vad som stack upp för högt och då var det bara att bila bort det.
Då börja jag med golvbrunnen.
Så jag bilade bort en hel del och set något slags plast sticka fram.. okej, jag drar bort plasten och ser... ett hål i rörledningen! Va fan, de har alltså MED FLIT bara lagt lite plast över en trasig ledning och gjutit igen det, det var ju bara att byta ut den lilla delen, vissa är fan i mig snåla
Inte så litet hål heller.
Tog bort den trasiga delen och täppte igen röret med en plastpåse och lite silvertejp. Grävde upp så pass mycket så jag såg vart ledningen tog vägen. Nu kan jag planera vidare hur allt ska kopplas och placeras.