Lucif3r skrev:
Har du någon aning om vad renoveringen av garaget kommer kosta i slutändan? Eller iaf golvet... Skulle vilja fixa mitt golv i garaget också, vissa ställen ser väl ut som ditt golv gör efter bilningen hehe
Hehe
Du tanken var bara att bila ner lite rör men nu slutar det med en helrenovering.
Lite snabba siffror för 30m2
Hyra av bilningmaskin, 200-250 kr/dag
Alla röranslutningar ~500kr, avloppsrör ~700kr.
Golvränna på Jula 500kr
Isolering av cellplast, 2 lager 50mm som ligger omlott: Byggmax 38,82/m2 totalt: 1170kr
Armering: Beijer bygg, 307kr för 4,85*2,25m, totalt: 920 kr (plus plasthållare för nätet)
Betong: 3m2 (10cm platta), utkört av betongbil med ränna, 6500 kr.
Anlita byggare för att få betongen bra (vågar fan inte själv detta moment), 485kr timme + moms inkl rotavdrag, en dags arbetstid. 4850 kr
Hyra av utrustning som byggaren ska använda sig av, 1500kr
Primer för golv 300kr (byggmax)
Fix för klinker: (glömt bort ^_^)
Klinker: 4770kr Biltema
Klinkersfog 260kr Biltema (osäker på om jag ska använda just denna produkt)
Hyra av släp 2 dagar 350kr (måste transportera bort betong/lera m.m samt köpa makadam)
Betala mig själv för allt arbete: Ett originalmål utan ketchup, med stor pommest från MAX.
Har säkert glömt en hel del småsaker men det borde täcka de grövsta.
När golvet är klart så ska väggar och tak fixas.
Väggarna ska målas visa och även få en dekormålning. Eluttag ska placeras ut lite här och där på väggarna.
Taket ska fixas till och få bra belysning. Den normala belysningen när man öppnar garaget är att det ska dimmas upp och endast spotlights ska tändas för myseffekt (sensorstyrda), ja ni vet så det blir en sån där härligt snygg effekt på väggen
Det ska dock finans en starkare belysning i form av lysrör som kan tändas manuellt.
Jo en sak jag måste lägga till. De som levererar betong tar ut en "vinteravgift" för en annan typ av betong som härdar i kallare temperaturer, drygt 1000kr kostar den. Första Maj blir det "sommar betong" som blir billigare, kommer nog vänta tills dess.