3165
Sök

Hjälp. Lustigt Elfel i Ford Sierra...

159 Inlägg
7 februari 2016
Trådstartare
#1
Tjenare, Har stött på ett ganska lustigt elfel i min Ford Sierra från -91..

Batterilampan lyser tvärtom, så när den laddar så lyser den, och när den inte inte laddar, så lyser den inte.
Varvräknaren fungerar inte.
Tempmätaren fungerar inte
Tankmätaren fungerar till en viss del (Om det är fulltank så visar den strax över 3/4, annars funkar den nedanför det hyfsat)
Elhissarna fram fungerar lite när dom vill.. Jag har läst om andra som har haft detta problemet, men inte riktigt hittat någon som har löst det, bara massa ideér vad som kanske skulle fungera.

Och nu till det lustiga, Jag har plockat ner allt omkring mätarhuset, och felsökt, och kommit fram till att själva batterilampan har något lustigt för sig, kopplar man ur den, och in den igen så klickar ett relä, Visar sig vara elhissarna, och endast när batterilampan är inkopplad så fungerar dom, och även värmen till framrutan fungerar ENDAST om batterilampan är inkopplad.
Kopplar du ur och i batterilampan så klickar elhissrelät i takt med det.
Batterilampan lyser svagt när den är inkopplad

På bilden nedan syns det hur allt är kopplat, och allt hänger ihop med batterilampan, det som inte fungerar dvs.

Lägger man ihop polerna som den gröna pilen visar så händer det samma sak som om man hade satt en lampa där, altså att elhissar och framrutvärmare fungerar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145004/145004-b84cffb9b5c291f8c2225e21374d30b5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145004/145004-920061601397d04cf8a0cb3a6e503652.jpg

Jag har gjort följande med bilen

- Rengjort alla Jordpunkter. (även jordpunkterna bakom instrumentpanelen. har nämligen skruvat ner allt där fram)
- Rengjort Polerna på batteriet.
- Provat med andra batterier.
- Testat med två olika mätarhus, varav samma problem på båda.
- Bytt till LED lampa, då lyser den som den ska, men varken elhissar eller Framrutevärmare fungerar (som om att det inte satt någon lampa där)
- Bytt lamphållaren till en annan, samma sak där. lampan fungerar i andra "hål"

Bilen har ingen dragkrok.

Det vore verkligen snällt om någon kunde komma med ideér vad man skulle kunna göra..
Tack på förhand...


10 Inlägg
7 februari 2016
#2
Tjena!
Jobbigt med el fel ibland.
Polarn hade en Ford scorpio -90, i den spöka elen som tusan, han bytte säkrings dosa sen Funka allt igen.
Det hade kommit in fukt iden på nått konstigt sätt.
Kolla den bara ett förslag.
Hoppas det löser sig


// andreas

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
7 februari 2016
#3
Kolla generatorn + anslutningar och mät vad den visar , med och utan motorn igång, det är mitt tips..
Senast redigerat av tommen1 (7 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

159 Inlägg
7 februari 2016
Trådstartare
#4
Apollo-13 skrev:
Tjena!
Jobbigt med el fel ibland.
Polarn hade en Ford scorpio -90, i den spöka elen som tusan, han bytte säkrings dosa sen Funka allt igen.
Det hade kommit in fukt iden på nått konstigt sätt.
Kolla den bara ett förslag.
Hoppas det löser sig


// andreas

Jag har rivit upp säkringsdosan, och vardera relä har sina egna kablar som går in i dom, så den ser inte ut som på scorpion, den har en annan uppbyggnad, får börja kolla alla relän, se om det kan va något av dom som spökar, tack för tipset!

tommen1 skrev:
Kolla generatorn + anslutningar och mät vad den visar , med och utan motorn igång, det är mitt tips..

Problemet med det är att motorn sitter inte i just nu, den är under renovering. Jag ska kolla alla dom kablarna och även vart dom går, och relät. Tack för tipset!


2 Inlägg
7 februari 2016
#5
Jordfel brukar kunna kunna ge skumma fel, både på gamla och nya bilar...

Du skrev att generatorn laddar när laddningslampan lyser. Det borde inte vara möjligt.
Lyser den med normal styrka? Lyser alla andra kontrollampor som dom ska?

Jag skulle börja med att kolla +12v till kontrollamporna, sen generator och D+, se nedan.
Laddar den verkligen som den ska?

Det brukar finnas ett relä till bakrutevärmen (säker oxå framrutevärme) så att värmen bara tillåts dra ström när motorn är igång för att inte tömma batteriet.
Reläspolens + är ansluten till generatorns D+ vilken oxå går till laddningslampan och ev andra grejer som bara ska funka när motorn är igång. Laddningslampans andra pol går till tändnings+ så denna + går till flera lampor i instrumentet. Notera att när motorn är igång lyser inte lampan pga att det är +12V på laddningslampans båda poler.

Bland är varvräknaren ansluten med en egen kabel till generarorn (dieslar med mekanisk insprutning).

Jag hade en bil som laddade men laddningslampan lyste svagt. Då var det fel på generatorns dioder till D+
Minns inte om reläet till bakrutan funkade.

I ditt fall gissar jag det är problem med +12v till instrumentet, borde vara ledaren du markerat med rött.

159 Inlägg
8 februari 2016
Trådstartare
#6
blackarrow skrev:
Jordfel brukar kunna kunna ge skumma fel, både på gamla och nya bilar...

Du skrev att generatorn laddar när laddningslampan lyser. Det borde inte vara möjligt.
Lyser den med normal styrka? Lyser alla andra kontrollampor som dom ska?

Jag skulle börja med att kolla +12v till kontrollamporna, sen generator och D+, se nedan.
Laddar den verkligen som den ska?

Det brukar finnas ett relä till bakrutevärmen (säker oxå framrutevärme) så att värmen bara tillåts dra ström när motorn är igång för att inte tömma batteriet.
Reläspolens + är ansluten till generatorns D+ vilken oxå går till laddningslampan och ev andra grejer som bara ska funka när motorn är igång. Laddningslampans andra pol går till tändnings+ så denna + går till flera lampor i instrumentet. Notera att när motorn är igång lyser inte lampan pga att det är +12V på laddningslampans båda poler.

Bland är varvräknaren ansluten med en egen kabel till generarorn (dieslar med mekanisk insprutning).

Jag hade en bil som laddade men laddningslampan lyste svagt. Då var det fel på generatorns dioder till D+
Minns inte om reläet till bakrutan funkade.

I ditt fall gissar jag det är problem med +12v till instrumentet, borde vara ledaren du markerat med rött.

När motorn satt i, och den va igång så lyste den svagt precis när jag startade bilen, och halvljus och annat lös inte heller på full styrka. När jag gasade till (upp till ca 4000 Varv, då Började allt fungera som det ska, halvljuset lyste starkare, och alla andra lampor i bilen, och även batterilampan lyste med full styrka...
Oljelampan lyser inte, men den går på samma krets som Batterilampan och Broms/P-broms lampan.. Se Bild
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145004/145004-a6af5af3f3ecafc15a35c17ed91a1524.jpg
Jag har kollat strömmen till dessa lampor, det är 2,3 volt på tändningen.

Blinkerslampan och helljuslampan fungerar i instrumentpanelen.

Varning för låg spolarvätska och bränslenivå fungerar. (separat elsystem, som inte heller funkade i början, men det är fixat nu, det va glapp i en styrbox)

Jag misstänker att detta inte har särskillt mycket med generatorn o göra i.o.m. att den inte är inkopplad.

Vi testade o plocka bort lite relän och sätta dit dom igen, och se vad det gjorde för skillnad. Vi hittade ett brunt relä, en liten rackade, vi testade o bytte detta relät till ett annat likadant, det blev samma effekt.

Vad som hände när vi tog bort det här relät va att instrumentpanelens lampor slocknade, och fungerade endast när man satte igång lyset, inte endast på tändningen som det brukar..

Tusen tack för att du tagit dig tiden o hjälpa mig, jag ska försöka spåra den kabeln som går till pluspolen på batterilampan, oljelampan och Bromslampan.


2 Inlägg
9 februari 2016
#7
Du får konstig spänning, 2.3V. Du kan ta bort laddningslampan när du felsöker.

2 250 Inlägg
9 februari 2016
#8
Är det inte likt gamla generatorer, att när generatorn inte laddar, så är kabeln till laddlampan, s a s jordad inuti generatorn.
Är då tändningen på läggs plus på andra sidan laddlampan och den lyser. När generatorn laddar så läggs positiv spänning på kabeln via generatorn, samtidigt som laddlampan redan har positiv spänning från tändningslåset. D v s lika hög positiv spänning på båda sidor om lampan, som då,inte kan lysa.

I ditt fall, så saknas den positiva spänningen från tändningslåset på ena sidan lampan. Och samtidigt så dras potentialen då ned via andra prylar, som borde funka när tändningen är på.
När då generatorn laddar, blir det som det ska en positiv spänning matad via kabeln till lampan. Alltså lyser laddlampan, när generatorn laddar.

Konstigare än så är det inte.

Du saknar alltså en positiv spänningsmatning från tändningslåset, till flera delar i din instrumentpanel, som då inte funkar.

Sätt på tändningen och mät dig s a s bakåt från lampan mot tändningslåset, ev ett relä.

159 Inlägg
6 mars 2016
Trådstartare
#9
blackarrow skrev:
Du får konstig spänning, 2.3V. Du kan ta bort laddningslampan när du felsöker.

Har forskat lite mer i att nu, det är bara när man sätter dit laddningslampan som den ger 2,3V. När lampan är borta, då mäter den 11,84V. Precis samma styrka som batteriet.
Och jag har testat flera olika lampor, ingen skillnad.


Meaganeowner skrev:
Är det inte likt gamla generatorer, att när generatorn inte laddar, så är kabeln till laddlampan, s a s jordad inuti generatorn.
Är då tändningen på läggs plus på andra sidan laddlampan och den lyser. När generatorn laddar så läggs positiv spänning på kabeln via generatorn, samtidigt som laddlampan redan har positiv spänning från tändningslåset. D v s lika hög positiv spänning på båda sidor om lampan, som då,inte kan lysa.

I ditt fall, så saknas den positiva spänningen från tändningslåset på ena sidan lampan. Och samtidigt så dras potentialen då ned via andra prylar, som borde funka när tändningen är på.
När då generatorn laddar, blir det som det ska en positiv spänning matad via kabeln till lampan. Alltså lyser laddlampan, när generatorn laddar.

Konstigare än så är det inte.

Du saknar alltså en positiv spänningsmatning från tändningslåset, till flera delar i din instrumentpanel, som då inte funkar.

Sätt på tändningen och mät dig s a s bakåt från lampan mot tändningslåset, ev ett relä.

Har försökt göra detta, och har kommit fram till att den blåa kabeln som går till den ena polen, kommer direkt från Generatorn, och då misstänker jag att det inte är fel på den? Finns det något jag kan göra med den som skulle kunna hjälpa mig i mitt felsökande, typ lägga direktström på den direkt från batteriet?

Jag har försökt följa den kabeln som strular, och den försvinner in i en kabelhärva, som går ihop med 6 andra kablar som är hoplödda, jag ska försöka ta reda på vart dom försvinner, genom att läsa igenom kopplingsschemat. Verkar inte gå någon ström från tändningslåset till instrumentet direkt, men jag ska fortsätta söka, se om jag hittar något, tusen tack för hjälpen! Tror jag börjar närma mig! smile



Sök