Tjenare, Har stött på ett ganska lustigt elfel i min Ford Sierra från -91..
Batterilampan lyser tvärtom, så när den laddar så lyser den, och när den inte inte laddar, så lyser den inte.
Varvräknaren fungerar inte.
Tempmätaren fungerar inte
Tankmätaren fungerar till en viss del (Om det är fulltank så visar den strax över 3/4, annars funkar den nedanför det hyfsat)
Elhissarna fram fungerar lite när dom vill.. Jag har läst om andra som har haft detta problemet, men inte riktigt hittat någon som har löst det, bara massa ideér vad som kanske skulle fungera.
Och nu till det lustiga, Jag har plockat ner allt omkring mätarhuset, och felsökt, och kommit fram till att själva batterilampan har något lustigt för sig, kopplar man ur den, och in den igen så klickar ett relä, Visar sig vara elhissarna, och endast när batterilampan är inkopplad så fungerar dom, och även värmen till framrutan fungerar ENDAST om batterilampan är inkopplad.
Kopplar du ur och i batterilampan så klickar elhissrelät i takt med det.
Batterilampan lyser svagt när den är inkopplad
På bilden nedan syns det hur allt är kopplat, och allt hänger ihop med batterilampan, det som inte fungerar dvs.
Lägger man ihop polerna som den gröna pilen visar så händer det samma sak som om man hade satt en lampa där, altså att elhissar och framrutvärmare fungerar.Jag har gjort följande med bilen
- Rengjort alla Jordpunkter. (även jordpunkterna bakom instrumentpanelen. har nämligen skruvat ner allt där fram)
- Rengjort Polerna på batteriet.
- Provat med andra batterier.
- Testat med två olika mätarhus, varav samma problem på båda.
- Bytt till LED lampa, då lyser den som den ska, men varken elhissar eller Framrutevärmare fungerar (som om att det inte satt någon lampa där)
- Bytt lamphållaren till en annan, samma sak där. lampan fungerar i andra "hål"
Bilen har ingen dragkrok.
Det vore verkligen snällt om någon kunde komma med ideér vad man skulle kunna göra..
Tack på förhand...