3574
Sök

Vad är det för fel på Växellådan ?

11 Inlägg
13 februari 2016
Trådstartare
#21
Det är en väldigt bra fråga !

Hos en Mitsubishiverkstad så kallar de tydligen det för "initiering" vilket motsvarar "ingiftning" !
Som jag förstår det så slits delarna och då kan detta behövas. Vad tror du om detta Evildan ?

Självklart så klammrar man sig fast vid saker som inte borde kostar väldigt mycket - Så det här borde
ju kunna vara värt ett försök !

Så mina tankar om framtiden ser ut som följer :

När möjlighet ges - Få oljan bytt i växellådan.

Om detta inte hjälper - Gör en ny felsöknng för att
se om några nya felkoder har tillkommit.

Om det inte har det - Pröva med att göra en ny "Initiering" eller "ingiftnng".

Läste det här på nätet:

"Ang växellådan så hade Toyota en del problem med sin MMT låda i början när den kom.
Inte en vanlig automatisk låda dock, men en datorstyrd manuell låda med möjlighet till manuell växling.
Där fick man emellanåt göra en så kallad initiering, alltså styrboxen "glömde" bort hur den ska växla osv."

Vad tror ni om den biten ?

Fungerar inte detta - Gör en större felsöknig.

Vad tror NI - Vad skulle NI göra i denna situation ?
Senast redigerat av Biltjejen2016 (13 februari 2016)

Evildan
13 februari 2016
#22
Biltjejen2016 skrev:
Det är en väldigt bra fråga !

Hos en Mitsubishiverkstad så kallar de tydligen det för "initiering" vilket motsvarar "ingiftning" !
Som jag förstår det så slits delarna och då kan detta behövas. Vad tror du om detta Evildan ?

Självklart så klammrar man sig fast vid saker som inte borde kostar väldigt mycket - Så det här borde
ju kunna vara värt ett försök !

Så mina tankar om framtiden ser ut som följer :

När möjlighet ges - Få oljan bytt i växellådan.

Om detta inte hjälper - Gör en ny felsöknng för att
se om några nya felkoder har tillkommit.

Om det inte har det - Pröva med att göra en ny "Initiering" eller "ingiftnng".

Läste det här på nätet:

"Ang växellådan så hade Toyota en del problem med sin MMT låda i början när den kom.
Inte en vanlig automatisk låda dock, men en datorstyrd manuell låda med möjlighet till manuell växling.
Där fick man emellanåt göra en så kallad initiering, alltså styrboxen "glömde" bort hur den ska växla osv."

Vad tror ni om den biten ?

Fungerar inte detta - Gör en större felsöknig.

Vad tror NI - Vad skulle NI göra i denna situation ?
Initiering är då samma sak som att serva datorn/roboten så den lär sig växla dom slitna detaljerna.
Byta olja/fluid i lådan är aldrig fel även om jag inte tror det är orsaken till problemet.
Jag skulle fortfarande åka till verkstaden och låta som göra servicen på lådan.

Toyotas MMT-lådor fungerar på samma vis som din och behöver även dom en service eller initiering över tiden. Några större problem var det inte med dom, snarare ägare som körde som som en traditionell draggande automatlåda med konverter vilket gjorde att lådorna upplevdes som ryckiga och felaktiga.
Du har säkert själv märkt att när du ska iväg så blir det hoppigt om du trycker för mycket på gasen i själva startögonblicket samt att växlingarna blir betydligt mjukare om du lättar på gasen lite i växlingsögonblicket. wink
Men jovisst hade Toyotaverkstäderna en mängd besök från sina kunder och justerade robotar.

11 Inlägg
15 februari 2016
Trådstartare
#23
Ja - Jag har märkt att växlingen blir mycket mjukare om man släpper lite på gasen när man ska växla - Är det rätt sätt att köra eller fel ? Det känns ju jättebehagligt att köra så !

Så - Lite uppdateringar - Två dagar i rad har jag kört nu - Först i förrgår och då kunde jag köra i 40 minuter med massvis med växlingar och bilen betedde sig helt normal - Ska tilläggas att jag bara vågade använda växel 1, 2 och 3 !

Igår körde jag igen och då 30 min helt perfekt med massvis med växlingar - Sen tappar bilen helt plötsligt 3:ans växel och friläget läggs i känns det som eftersom motorn varvar, det står forrtfarande 3 på Växlingsdisplayen men i praktiken har Neutral/Frilägget gått i.

Men att jag kan köra såpass länge ändå på de lägre växlarna - Vilken slutsats drar ni av det ? Kan man utesluta fel på Reläer eller liknande ? Eller att oljan är så dåliga att sensorerna inte ger vettiga värden tillbaka ?

Efter 30 min den andra dagen så slog jag av tändningen - Och då kan jag sedan lägga i rätt växel och köra nåfra meter - Sedan exakt samma sak - Växeln tappas - Nu 1:an. får bilen däremot stå en timme så fungerar den bra ett bra tag på de lägre växlarna !

Vad drar ni för slutsatser av det här ?

Sen skulle jag vilja veta om 2 exakt till utseendet identiska reläer med identiska nummer också är likadna inuti - Alltså att man kan byta två reläer mellan två olika platser utan fara ?

Biltjejen2016

2 250 Inlägg
15 februari 2016
#24
Varför inte ta tjuren vid hornen, nu när bilen tydligen går mer än 30 minuter åt gången, på fler växlar än 1:an?

Är väl bara att ta sikte på verkstaden som ligger fem mil bort... är väl bra att kontakta dem först, och beskriva problemet.

Ta med en följebil, som kan bogsera dig, ifall det stoppar efter t ex 28 minuter.


Sök