2934
Sök

Vad är det för fel på Växellådan ?

11 Inlägg
10 februari 2016
Trådstartare
#1
Hej !

Som ju alla vet så är ju ett växellådsbyte väldit dyrt om man inte kan reparera själv,
vilket jag inte kan. Därför ska jag så enkelt men utförligt som möjligt beskriva felet
och har jag tur så kan någon av er komma med tips och ledtrådar om vad felet
skulle kunna vara - Är tacksam ör alla tips och råd !

Det är en Mitsubihi Colt 2007 1,3 med Automatlåda ( 6 växlar) som har gått 16.000 mil.

För två månader sedan så började växel 6 hoppa ur under normal körning - Motorn bara "rusade",
växeln gick liksom inte i och det var samma sak som att jag gasade med friläget, bilen fick ingen
drivning på denna växel och jag fick stanna och starta om bilen. Den fungerade sedan fint i
50 mil till och sedan hände samma sak.

För 1 månad sedan började även växel nummer 5 hoppa ur med samma resultat. Dock som ovan gick
det att starta om och sedan fungerade allt normalt.

För 3 dagar sedan vid färd så hoppade växel 4 ur och hur jag än förökte så gick det inte att använda
vare sig växel 4,5 eller 6. Vid färd dagen efter så gick inte heller växel 3 eller 2 längre att få i vilket
nu lämnat mig med en bil som bara fungerar på växel 1.

Så felet har alltså gått från att den högsta växeln hoppade ut väldigt sällan till att nästan alla växlarna
inte alls går att få i. Jag vill betona att jag aldrig hört något skrapljud, vinande ljud eller haft något annat
problem med växellådan vare sig tidigare eller nu, utan "bara" det ovanstående. Vid något kort tillfälle
när jag skulle lägga i 2:ans växel så "hoppade" den direkt til 5:ans växel som inte hade drivning.

Ska också tillägga att jag tidigare - innan felet uppstod hade bilen på felsökning eftersom motorlampan
lyste och då hittade de följande felkoder :

P1825 Växellåda styrdon EEPROM    och    P0110 Insugningsluft temperaturgivare

Jag har ju sökt på nätet och de möjliga fel som de skrivit om är följande :

syncringarna helt slut
Växelförarlänkaget
Programvara som sköter syncroniseringen i växellådan
Vajrar från växelspaken till växellådan
Oljenivån i Växellådan
Fel i Växellådsstyrdon

Så - Vore tacksam om ni här kan ge er syn på följande frågor :

Vad tror ni att det är för fel baserat på ovanstående information och på er egen erfarenhet ?

Vad tycker ni att jag ska göra ?

Om jag måste byta växellåda - måste jag byta till en automat igen eller kan jag byta til en manuell ?


Vore oerhört tacksam för era synpunkter.


Mvh Biltjejen2016

Forummoderator
26 339 Inlägg
10 februari 2016
#2
Välkommen till Garaget.org!

Du kan börja med att stryka synkringarna i och med att det är en automatlåda.

Har du möjlighet att kolla oljenivån i växellådan tro? (kan finnas en oljesticka under huven tex)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Evildan
10 februari 2016
#3
Hur beter den sig i automatiskt läge?

214 Inlägg
10 februari 2016
#4
P1825 Växellåda styrdon EEPROM
Den koden ser ju intressant ut. Det är ju den delen som berättar och styr hur växellådan ska växla. Vet inte hur det funkar om det bara är att byta styrdon eller om man kan flasha i ny mjukvara. Finns säkert nått stöldskydd i dom delarna så man inte kan hålla på själv.

Åk till en aukoriserad verkstad är mitt tips

11 Inlägg
10 februari 2016
Trådstartare
#5
Tack för de tipsen jag fått hittills !

Bra att veta att jag kan stryka synkringarna !

Ja - Ska ringa verkstaden idag och se vad de har att säga om "P 1825 Växellåda styrdon"

Ja - Ska försöka se om det finns möjlighet att se om man kan se oljenivån !

Angående hur den beter sig i Automatiskt läge : Från början så verkade det som att den
fungerade bättre i Automatiskt läge och jag trodde - dumt nog - att detta kunde vara "lösningen"
på problemet men det kan ha varit att den helt enkelt själv sökte efter rätt växel och hittade den
snabbare än vad jag själv kunde. en nu och under den sista färden så spelar det ingen roll om jag
använder automatläget - växlarna går i alla fall inte i alls.

Att åka till en verkstad - om du menar att ta dit bilen rent fysiskt - är lite svårt nu då
den närmaste verkstaden ligger 5 mil bort och att våga åka på ettans växel i 5 mil med
det här felet verkar lite riskabelt med tanke på att växel 4,3 och 2 slutade fungera på
den sista färden.

Jag återkommer så snart jag gjort ovanstående !

Kom på en fråga till - Om jag nu åkt ett tag med alldeles
för lite olja - finns risken då att något i växellådan slagits
sönder och att det är därför den ena växeln efter den andra
inte går/gått att få i ?

Ska även lägga till att även om det är en Automatlåda så går det fortfarande att växla
för hand enom att växla upp och ner - tror det kallas "rallyväxel eller något liknande",
jag tänkte om det kan innebära att det fortfarand skulle kunna vara synkringarna ?

Fortfarande Tacksam för alla svar och förslag på vad det kan vara !
Senast redigerat av Biltjejen2016 (10 februari 2016)

Evildan
10 februari 2016
#6
Finns inga synkroniseringsringar i CVTLÅDAN som jag vill minnas sitter i den generationens Colt.
Växellägena är programmerade och finns egentligen inte.
När du kört den automatiserat så "växlar" din bil aldrig utan den beter sig som en snöscooter eller Vespa Ciao?

Finns ingen nivåsticka.

Säkerligen hör detta ihop med felkoderna och jag liksom andra råderdig att få bilen till en kunnig verkstad desvärre.

11 Inlägg
10 februari 2016
Trådstartare
#7
Ytterligare lite information - Gick ut och tittade i bilen och även i bruksanvisningen
till bilen och precis som ovanstående poängterade så finns ingen möjlighet att
kontrollera oljenivån med någon sticka eller på ett enkelt sätt.

Tänkte att jag samtidigt skulle "testa" lite på parkeringen för att se hur kopplingen verkade fungerade
när jag växlade manuellt "alltså med "rallyväxeln". Resultatet blev en lite kortare tur som höll på att
sluta i katastrof ! Men - bilen växlade upp helt normalt upp till växel 5 under en sträcka av 300 meter
för att sedan tappa drivningen totalt. Stannade och fick i växel 1 men ingen annan växel - och lyckades
"halta" mig hem igen.

Vad drar ni för slutsatser av det här ?

Jag drar ju slutsatsen att "kopplingen" verkar fungera som den ska och att inget verkar "sönderslaget"
i växellådan eftersom den gick bra och fint och växlarna gick att få i utan problem under dessa 300 meter.

För att prata ren svenska - Det verkar som om bilen får "hjärnsläpp" helt plötsligt och bara tappar all drivning.

Som svar på frågan ovan så "känns" det ju som att bilen normalt i Automatläget växlar själv eftersom man ju
liksom känner av när den byter växel.

Evildan
10 februari 2016
#8
Biltjejen2016 skrev:
Ytterligare lite information - Gick ut och tittade i bilen och även i bruksanvisningen
till bilen och precis som ovanstående poängterade så finns ingen möjlighet att
kontrollera oljenivån med någon sticka eller på ett enkelt sätt.

Tänkte att jag samtidigt skulle "testa" lite på parkeringen för att se hur kopplingen verkade fungerade
när jag växlade manuellt "alltså med "rallyväxeln". Resultatet blev en lite kortare tur som höll på att
sluta i katastrof ! Men - bilen växlade upp helt normalt upp till växel 5 under en sträcka av 300 meter
för att sedan tappa drivningen totalt. Stannade och fick i växel 1 men ingen annan växel - och lyckades
"halta" mig hem igen.

Vad drar ni för slutsatser av det här ?

Jag drar ju slutsatsen att "kopplingen" verkar fungera som den ska och att inget verkar "sönderslaget"
i växellådan eftersom den gick bra och fint och växlarna gick att få i utan problem under dessa 300 meter.

För att prata ren svenska - Det verkar som om bilen får "hjärnsläpp" helt plötsligt och bara tappar all drivning.

Som svar på frågan ovan så "känns" det ju som att bilen normalt i Automatläget växlar själv eftersom man ju
liksom känner av när den byter växel.

Du har alltså inte CVTLÅDAN om du känner hur det kopplar ur och växlar. Då har du en SMARTlåda (ursäkta den dåliga ordvitsen) som är en robotiserad manuell växellåda.
Din växlingsrobot verkar behöva service vilket tyvärr hör till den typen av lådor.

11 Inlägg
10 februari 2016
Trådstartare
#9
Ok - Men om det nu är en sådan manuell robotiserad låda,
Kan det då fortfarande vara synkringarna ? Teoretiskt ?

Och finns det någonstans i Bilens uppgifter som man kan
få reda på vilken typ av låda det är ?

Tack för din hjälp !

Evildan
10 februari 2016
#10
Biltjejen2016 skrev:
Ok - Men om det nu är en sådan manuell robotiserad låda,
Kan det då fortfarande vara synkringarna ? Teoretiskt ?

Och finns det någonstans i Bilens uppgifter som man kan
få reda på vilken typ av låda det är ?

Tack för din hjälp !

Det finns synkroniseringsringar i en sådan låda, men att samtliga närapå samtidigt slits ut är rätt ovanligt.
Om dom vore dåliga skulle det rassla när roboten försöker lägga i nästa växel.

Har den slirat på kopplingen eller växlar den stumt?

Eftersom dina bil växlar kännbart i automatläget har du samma låda som SMART fourfour som din bil även delar motor och en mängd andra komponenter med.

Slå ditt regnummer här: https://fordonsfraga.transportstyrelsen … ordon.aspx

Står det "variomatic" har du steglös låda, står det "automat" har du robotlådan.

11 Inlägg
10 februari 2016
Trådstartare
#11
Ok - Låter som om du är klart kunnig på det här !

Det står "Automat" - Och det har aldrig rasslat tidigare i växellådan och det
rasslar inte nu heller - Den växlar inte stumt eller slirar - Det känns ok på alla sätt
, både tidigare och nu i morse så länge det fungerade.

Som jag förstår det så kan det vara en massa olika fel även när man får ovanstående
felkod "P1825 Växellåda Styrdon EEPROM  Intermittent"  - Själva felkoden är bara en
"fingervisning" om var felet sitter ? Men det står ju trots allt "EEPROM" - Borde inte det
tyda på att faktiskt är inuti själva "dataenheten" som problemet sitter ?

Det jag funderar på är ju att det är ett fel som liksom under två månader har blivit sämre
och sämre för att nu slutligen övergå i katastrof.

Man kan självklart fråga sig varför jag inte direkt åkte in fö att felsöka det här när växel 6
började få problem - och det var för att jag läste om det här på nätet och drog slutsatsen att
det nog var synkringarna som var problemet och att jag skulle klara mig med 5 växlar även om
långkörningar skulle bli ca 10% dyrare.

Hur som haver - ÄR jättetacksam för alla tips och synpunkter som kommer in !

Kanske har någon haft något liknande problem ?

Evildan
10 februari 2016
#12
Jag tror att det är växlingsroboten som behöver kärlek. Länkar blir glappande och då fungerar som dåligt.
Ta bilen till en verkstad som kan mitsubishi eller smart.

11 Inlägg
10 februari 2016
Trådstartare
#13
Menar du att det är länkar i själva växellådan som blir glappande p.g.a att
de år fel instruktioner av styrenheter/Roboten i styrdonet ?

Eller vad är "länkar" egentligen ?

Ursäkta min okunnighet - Jag förstår ju att jag inte riktigt
förstår vad jag pratar om nu *ler*

Evildan
10 februari 2016
#14
Biltjejen2016 skrev:
Menar du att det är länkar i själva växellådan som blir glappande p.g.a att
de år fel instruktioner av styrenheter/Roboten i styrdonet ?

Eller vad är "länkar" egentligen ?

Ursäkta min okunnighet - Jag förstår ju att jag inte riktigt
förstår vad jag pratar om nu *ler*

Skiftgafflar och själva robotens rörliga delar nöts så det blir för mycket glapp och därav kan den inte lägga i växeln då det inlärda läget inte längre finns så att säga.
När avstånden blir fel säger elektroniken ifrån och då får du felkod. När du kör vidare slits detaljerna lite till och då vägrar den till slut växla. Det finns givetvis skillnader i konstruktionen på detaljnivå men principen är densamma.
Jag har arbetat med konstruktion/i hopsättning/provning av den här typen av växellådor. wink

Den som inget frågar får heller inget veta. wink

11 Inlägg
10 februari 2016
Trådstartare
#15
Aha ! DET var ju en jättebra förklaring ! Då förstår jag ju
i alla fall principerna till viss del.- Toppen ! Jo - Det märks
ju ännu tydligare nu att du vet vad du pratar om !

Så - Om vi utgår från att det mycket möjligt är detta fel,
Då skulle det innebära att jag har en trasig"robot" som
styr växellådan och hur fint själva växellådan än fungerar
så blir det hellt fel eftersom själva växellådan får helt
fel "instruktioner" av roboten - Har jag förstått rätt då
på ett ungefär ?

För att kunna åtgärda dessa fel - Behöver man köra eler forsla
hela bilen till verkstaden så att de har tillgång till denna robot
i kombination med växellådan ? Eller kan man själv montera bort
bara roboten/Styrdonet och ta med denna till Verkstaden ?

VAR i bilen brukar dessa Robotor/Styrdon sitta - Hoppas man inte
måste montera ur hela Växellådan för att komma åt denna robot/Styrdon ?

Skulle man rent praktiskt kunna montera bort en sådan från en likadan krockad bil
och köpa ett nytt (fast begagnat då) styrdon/Robot från en Bilskrot ?


Kan verkligen en aukoriserad verkstad lösa detta eller måste de
inte skicka iväg den till ett företag som Atech2 som tydligen är
specialicerade på renovering av dessa "robotar"/Styrdon ?

Om de kan skicka iväg den till en annan firma som löser
det hela - Varför kan jag inte själv direkt skicka den till ett
sådant företag ?

Hoppas det inte blev för många frågor nu !

Och för att ändå fortsätta medans jag håller på - Om du
GISSAR baserat på din erfarenhet - Vilken tid brukar man
få lägga ned på detta ? Mellan tummen och pekfingret ?


För att avsluta - Vad tror du slutnotan för dett hamnar på ?

TACK igen för den tid du lagt ner på att Hjälpa mig !

1 661 Inlägg
10 februari 2016
#16
Vart bor du? Vet att Trans-Mek i Göteborg (Hisingen) är specialiserade på växellådor så bor du närheten så kan du kolla med dom.

Evildan
10 februari 2016
#17
Biltjejen2016 skrev:
Aha ! DET var ju en jättebra förklaring ! Då förstår jag ju
i alla fall principerna till viss del.- Toppen ! Jo - Det märks
ju ännu tydligare nu att du vet vad du pratar om !

Så - Om vi utgår från att det mycket möjligt är detta fel,
Då skulle det innebära att jag har en trasig"robot" som
styr växellådan och hur fint själva växellådan än fungerar
så blir det hellt fel eftersom själva växellådan får helt
fel "instruktioner" av roboten - Har jag förstått rätt då
på ett ungefär ?
Ja du har greppat detta.
För att kunna åtgärda dessa fel - Behöver man köra eler forsla
hela bilen till verkstaden så att de har tillgång till denna robot
i kombination med växellådan ? Eller kan man själv montera bort
bara roboten/Styrdonet och ta med denna till Verkstaden ?
Dom behöver i regel hela bilen.
VAR i bilen brukar dessa Robotor/Styrdon sitta - Hoppas man inte
måste montera ur hela Växellådan för att komma åt denna robot/Styrdon ?
Finns olika modeller, en del är monterade utanpå och andra inuti växellådan,
Skulle man rent praktiskt kunna montera bort en sådan från en likadan krockad bil
och köpa ett nytt (fast begagnat då) styrdon/Robot från en Bilskrot ?
Ja om man har kunskapen att demontera och montera på rätt vis, däremot kan utbytt detalj behöva giftas in. Jag vet ej  hur det är med den här specifika lådan.

Kan verkligen en aukoriserad verkstad lösa detta eller måste de
inte skicka iväg den till ett företag som Atech2 som tydligen är
specialicerade på renovering av dessa "robotar"/Styrdon ?
Dom byter förmodligen ut roboten till en ny, om det inte går att justera den, vilket det ofta gör.
Om de kan skicka iväg den till en annan firma som löser
det hela - Varför kan jag inte själv direkt skicka den till ett
sådant företag ?

Hoppas det inte blev för många frågor nu !

Och för att ändå fortsätta medans jag håller på - Om du
GISSAR baserat på din erfarenhet - Vilken tid brukar man
få lägga ned på detta ? Mellan tummen och pekfingret ?
Det kan jag inte gissa mig till då konstruktionen på den här bilen är för mig okänd. allt från två timmar och uppåt beroende på hur mycket som behöver demonteras.

För att avsluta - Vad tror du slutnotan för detta hamnar på ?
Inte en susning tyvärr. sad
TACK igen för den tid du lagt ner på att Hjälpa mig !

De Nada.
Tråkigt att det krånglar.

11 Inlägg
10 februari 2016
Trådstartare
#18
Tack för svaren !

Är det någon som helst mening att BÖRJA med att se om det finns
växellådsolja och i sådana fall få denna påfylld och bytt ?

Något annat man skulle kunna kolla ?

Är ju ganska desperat så därför frågar jag om det kan finnas typ 5%
chans att dt skulle kunna vara det som är felet ?

Mvh Biltjejen2016

11 Inlägg
11 februari 2016
Trådstartare
#19
Kom på en viktig detalj !

Idag kunde jag trots allt köra 300 meter och bilen betedde sig helt perfekt.
Är detta verkligen möjligt OM det nu är något allvarligt fel i Styrdonets
delar så att de är nednötta ?

Borde inte det visa sig omedelbart ?

Finns det någon annan Teori om vad det skulle kunna vara då
bilen verkar fungera ett kort tag efter det att den stått still ?

Skulle det kunna vara så att Styrdonet får in felaktig data från
någon givare så att den beter sig som den gör och släpper
växeln ?
Senast redigerat av Biltjejen2016 (11 februari 2016)

7 438 Inlägg
12 februari 2016
#20
Ursäkta en fråga.
Men går det inte att programmera om roboten?
Så som ibland måste göras med bl a Citroen C4 med robotiserad manuell växellåda.
roll


Sök