Hej !
Som ju alla vet så är ju ett växellådsbyte väldit dyrt om man inte kan reparera själv,
vilket jag inte kan. Därför ska jag så enkelt men utförligt som möjligt beskriva felet
och har jag tur så kan någon av er komma med tips och ledtrådar om vad felet
skulle kunna vara - Är tacksam ör alla tips och råd !
Det är en Mitsubihi Colt 2007 1,3 med Automatlåda ( 6 växlar) som har gått 16.000 mil.
För två månader sedan så började växel 6 hoppa ur under normal körning - Motorn bara "rusade",
växeln gick liksom inte i och det var samma sak som att jag gasade med friläget, bilen fick ingen
drivning på denna växel och jag fick stanna och starta om bilen. Den fungerade sedan fint i
50 mil till och sedan hände samma sak.
För 1 månad sedan började även växel nummer 5 hoppa ur med samma resultat. Dock som ovan gick
det att starta om och sedan fungerade allt normalt.
För 3 dagar sedan vid färd så hoppade växel 4 ur och hur jag än förökte så gick det inte att använda
vare sig växel 4,5 eller 6. Vid färd dagen efter så gick inte heller växel 3 eller 2 längre att få i vilket
nu lämnat mig med en bil som bara fungerar på växel 1.
Så felet har alltså gått från att den högsta växeln hoppade ut väldigt sällan till att nästan alla växlarna
inte alls går att få i. Jag vill betona att jag aldrig hört något skrapljud, vinande ljud eller haft något annat
problem med växellådan vare sig tidigare eller nu, utan "bara" det ovanstående. Vid något kort tillfälle
när jag skulle lägga i 2:ans växel så "hoppade" den direkt til 5:ans växel som inte hade drivning.
Ska också tillägga att jag tidigare - innan felet uppstod hade bilen på felsökning eftersom motorlampan
lyste och då hittade de följande felkoder :
P1825 Växellåda styrdon EEPROM och P0110 Insugningsluft temperaturgivare
Jag har ju sökt på nätet och de möjliga fel som de skrivit om är följande :
syncringarna helt slut
Växelförarlänkaget
Programvara som sköter syncroniseringen i växellådan
Vajrar från växelspaken till växellådan
Oljenivån i Växellådan
Fel i Växellådsstyrdon
Så - Vore tacksam om ni här kan ge er syn på följande frågor :
Vad tror ni att det är för fel baserat på ovanstående information och på er egen erfarenhet ?
Vad tycker ni att jag ska göra ?
Om jag måste byta växellåda - måste jag byta till en automat igen eller kan jag byta til en manuell ?
Vore oerhört tacksam för era synpunkter.
Mvh Biltjejen2016
Som ju alla vet så är ju ett växellådsbyte väldit dyrt om man inte kan reparera själv,
vilket jag inte kan. Därför ska jag så enkelt men utförligt som möjligt beskriva felet
och har jag tur så kan någon av er komma med tips och ledtrådar om vad felet
skulle kunna vara - Är tacksam ör alla tips och råd !
Det är en Mitsubihi Colt 2007 1,3 med Automatlåda ( 6 växlar) som har gått 16.000 mil.
För två månader sedan så började växel 6 hoppa ur under normal körning - Motorn bara "rusade",
växeln gick liksom inte i och det var samma sak som att jag gasade med friläget, bilen fick ingen
drivning på denna växel och jag fick stanna och starta om bilen. Den fungerade sedan fint i
50 mil till och sedan hände samma sak.
För 1 månad sedan började även växel nummer 5 hoppa ur med samma resultat. Dock som ovan gick
det att starta om och sedan fungerade allt normalt.
För 3 dagar sedan vid färd så hoppade växel 4 ur och hur jag än förökte så gick det inte att använda
vare sig växel 4,5 eller 6. Vid färd dagen efter så gick inte heller växel 3 eller 2 längre att få i vilket
nu lämnat mig med en bil som bara fungerar på växel 1.
Så felet har alltså gått från att den högsta växeln hoppade ut väldigt sällan till att nästan alla växlarna
inte alls går att få i. Jag vill betona att jag aldrig hört något skrapljud, vinande ljud eller haft något annat
problem med växellådan vare sig tidigare eller nu, utan "bara" det ovanstående. Vid något kort tillfälle
när jag skulle lägga i 2:ans växel så "hoppade" den direkt til 5:ans växel som inte hade drivning.
Ska också tillägga att jag tidigare - innan felet uppstod hade bilen på felsökning eftersom motorlampan
lyste och då hittade de följande felkoder :
P1825 Växellåda styrdon EEPROM och P0110 Insugningsluft temperaturgivare
Jag har ju sökt på nätet och de möjliga fel som de skrivit om är följande :
syncringarna helt slut
Växelförarlänkaget
Programvara som sköter syncroniseringen i växellådan
Vajrar från växelspaken till växellådan
Oljenivån i Växellådan
Fel i Växellådsstyrdon
Så - Vore tacksam om ni här kan ge er syn på följande frågor :
Vad tror ni att det är för fel baserat på ovanstående information och på er egen erfarenhet ?
Vad tycker ni att jag ska göra ?
Om jag måste byta växellåda - måste jag byta till en automat igen eller kan jag byta til en manuell ?
Vore oerhört tacksam för era synpunkter.
Mvh Biltjejen2016
0
0
0
0