2573
Sök

Batterilampan lyser - Volvo V70 2008

8 Inlägg
12 februari 2016
Trådstartare
#1
Tjena alla!

Har ett litet problem med min V70 2008. Batterilampan började lysa när jag skulle handla, kom sedan hem och mätte batteriet som låg på 11,4. Har därefter laddat batteriet så det ger 12,4. Lampan fortsatte att lysa, så mätte generatorn och de verkade inte som att den ladda. Har nu byt generator, laddat batteriet, men lampan lyser fortfarande. Kan det vara så att de är batteriet som skapar alla problem. Jag får fortfarande inte högre spänning från den nya generatorn..


Bättrade på din rubrik en aning.
Tänk på den nästa gång.

Med vänlig hälsning mod

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
12 februari 2016
#2
När motorn är igång så ska det vara minst 13,5 volt på tomgång..
Men som du beskriver det så verkar det som batteriet måste bytas..
Det var synd att du inte kollade här först då du kunde fått råd och tips innan du bytte generator..
Man måste kolla upp vad som är galet innan man köper för annars blir det onödigt dyrt..
Senast redigerat av tommen1 (12 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

8 Inlägg
12 februari 2016
Trådstartare
#3
Snackat med massa nu... kommer bara fram till batteriet, så ska ta och testa med någon bekants batteri!
Jo, men generatorn va kass i lagerna kände jag när jag plocka av den, så den va inte många månader från att behöva bytas, ändå snurrat 40'000 mil.

8 Inlägg
12 februari 2016
Trådstartare
#4
OKej, nur har jag testat med annat, fungerande batteri... Men problemet kvarstår... Några ideer någon?

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
12 februari 2016
#5
Du MÅSTE mäta vad  det visar över batteriets poler, ska vara minst 13,5 volt på tomgång..
Ger du sen lite gas så ska  den öka en bit över 14 volt och gör den inte det med ett bra batteri så är det fel på generatorn du bytte..
Senast redigerat av tommen1 (12 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

8 Inlägg
12 februari 2016
Trådstartare
#6
Polspänningen är på 12,3 när den är avtäng och 11,9 när motorn går på tomgång... Har dessvärre ingen som kan trycka på gasen för tillfället... Men tycker spänningen borde vara åtminstone 13 på tomgång... Måste väl vara generatorn igen.... fungerar det att ta av polaren från generatorn, starta motorn och sedan mäta över generatorn? Eller den behöver en förspänning för att bli magnetiserad?

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
12 februari 2016
#7
Man får inte ta av generatorn från batteriet när motorn är igång.
Dra i gaswiren så ökar du gasen.
Som du beskriver det så är generatorn kass för den lämnar minst 13,5 volt på tomgång.
Senast redigerat av tommen1 (12 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

8 Inlägg
12 februari 2016
Trådstartare
#8
Då måste det vara den jäkla generatorn ändå... Segt när man lagt tid på att byta en sak till något lika dåligt.. Får bli att åka till Mekonomen imorgon...

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
12 februari 2016
#9
En ny generator är dyr..
Varför inte fixa en från skroten?
Det kanske är så enkelt som att kolen är slut..
Kolla det först..
Senast redigerat av tommen1 (12 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

6 632 Inlägg
12 februari 2016
#10
tommen1 skrev:
En ny generator är dyr..
Varför inte fixa en från skroten?
Det kanske är så enkelt som att kolen är slut..
Kolla det först..

Fanns då inga lösa komponenter att köpa till generatorn för en 08as V70 sist jag kolla på Vida

Är det en 2.0 du har? Kan köpa generatorn för en Ford Mondeo 2.0 då smile

De/Dem

8 Inlägg
12 februari 2016
Trådstartare
#11
Ska plocka sönder den gamla och kolla... Hopps på kolet, annars blir det dyrt, speciellt om skroten inte har en.

8 Inlägg
12 februari 2016
Trådstartare
#12
Ska plocka sönder den gamla och kolla... Hopps på kolet, annars blir det dyrt, speciellt om skroten inte har en.

242 Inlägg
12 februari 2016
#13


Här har du felsökningstips steg för steg.


4 467 Inlägg
13 februari 2016
#14
"Dra i gaswiren så ökar du gasen."   finns ingen gaswire sen -99 på Volvo

8 Inlägg
13 februari 2016
Trådstartare
#15
Nä jag vet... Man får låna någons fot!

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
13 februari 2016
#16
Vafalls ingen gaswire?!
Vad har hänt med de moderna maskinerna egentligen..
Bilkonstruktörerna bara lever buse med oss felsökare och hemmareparatörer!
Jag tror jag behåller min gamla corolla tills jag sätter skorna..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

4 467 Inlägg
13 februari 2016
#17
sitter inte batt i motorrummet på en -08? då kan du ju lägga multimetern så att du ser den inneifrån bilen,när du gasar

4 467 Inlägg
13 februari 2016
#18
finns ju fan varken oljesticka till motor eller aut,lådan på nya bilar

4 822 Inlägg
15 februari 2016
#19
zzr94092 skrev:
sitter inte batt i motorrummet på en -08?

det beror på om det en V70N eller en V70II, V70N har batteriet bak medans V70II har batteriet fram.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

4 467 Inlägg
15 februari 2016
#20
en -08, är inte det en V70 II?,,V70N har en + pol i motorrummet


Sök