4184
Sök

Saab 9-5 99a orkar inte dra runt startmotor trots bra batteri!

1 364 Inlägg
13 februari 2016
Trådstartare
#1
Har en saab 9-5 99a som ej startat med nyckel.... drar man runt nycklen så känns startmotorn trött precis som om batteriet är dåligt men det är det inte! Är det startmotorn då till 100% ? Borde inte gå runt alls i så fall? Går ju runt men väääälddigt segt ..


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
13 februari 2016
#2
Beangt skrev:
Har en saab 9-5 99a som ej startat med nyckel.... drar man runt nycklen så känns startmotorn trött precis som om batteriet är dåligt men det är det inte! Är det startmotorn då till 100% ? Borde inte gå runt alls i så fall? Går ju runt men väääälddigt segt ..

Kolla startmotorkolen, dom kan vara sopslut.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 364 Inlägg
13 februari 2016
Trådstartare
#3
Vettemannen skrev:
Beangt skrev:
Har en saab 9-5 99a som ej startat med nyckel.... drar man runt nycklen så känns startmotorn trött precis som om batteriet är dåligt men det är det inte! Är det startmotorn då till 100% ? Borde inte gå runt alls i så fall? Går ju runt men väääälddigt segt ..

Kolla startmotorkolen, dom kan vara sopslut.

/Benny

Okej ja får göra de! Men borde den inte va stendöd då eller bara klicka? Går ju runt men inte som den ska&#128514;


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
13 februari 2016
#4
Beangt skrev:
Vettemannen skrev:
Beangt skrev:
Har en saab 9-5 99a som ej startat med nyckel.... drar man runt nycklen så känns startmotorn trött precis som om batteriet är dåligt men det är det inte! Är det startmotorn då till 100% ? Borde inte gå runt alls i så fall? Går ju runt men väääälddigt segt ..

Kolla startmotorkolen, dom kan vara sopslut.

/Benny

Okej ja får göra de! Men borde den inte va stendöd då eller bara klicka? Går ju runt men inte som den ska&#128514;

Näe, inte säkert. Hade så på Vanen för många år sedan. Starten gick jäääävligt trögt, köpte nytt batteri men inte funkade det. Tog isär starten och kolen var nerslitna så att till och med skruvarna som håll kolen var nerslitna till hälften. Kolen låg knappt i mot kollektorn. Köpte ny start och visade bara nyckeln för bilen så startade den med en jävla fart. Så kolla du. Men givetvis kan det vara dålig kontakt också på kablar och kabelanslutningar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 364 Inlägg
13 februari 2016
Trådstartare
#5
Vettemannen skrev:
Beangt skrev:
Vettemannen skrev:

Kolla startmotorkolen, dom kan vara sopslut.

/Benny

Okej ja får göra de! Men borde den inte va stendöd då eller bara klicka? Går ju runt men inte som den ska&#128514;

Näe, inte säkert. Hade så på Vanen för många år sedan. Starten gick jäääävligt trögt, köpte nytt batteri men inte funkade det. Tog isär starten och kolen var nerslitna så att till och med skruvarna som håll kolen var nerslitna till hälften. Kolen låg knappt i mot kollektorn. Köpte ny start och visade bara nyckeln för bilen så startade den med en jävla fart. Så kolla du. Men givetvis kan det vara dålig kontakt också på kablar och kabelanslutningar.

/Benny

Okej då så! Ska testa med en annan startmotor tack!


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
13 februari 2016
#6
Skriv gärna ett svar i denna tråd om hur det gick!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

391 Inlägg
13 februari 2016
#7
Enkelt test är också att sätta en startkabel mellan batteriets minus pol till motorn/växellådan , för att kolla så att inte jordflätan/kabeln är av)

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se

1 364 Inlägg
13 februari 2016
Trådstartare
#8
Japp skriver här när problemet e löst! Testade å sätta startkabel mellan gjord på batteri å kaross men ska testa å gjorda mellan batteri och motor också&#128522;


7 441 Inlägg
13 februari 2016
#9
Har råkat ut för att startmotorkolen kärvar så att fjädrarna bakom kolen inte orkar trycka fram kolen mot kollektorn.
Det räckte med att någon stötte med ett mindre spett på startmotorn samtidigt som man vrider tändlåsnyckeln till startmotorläge för att motorn skulle starta och sedan fungera ett tag i avvaktan på byte startmotor.
Bara ett tips.wink

1 364 Inlägg
14 februari 2016
Trådstartare
#10
torsen skrev:
Har råkat ut för att startmotorkolen kärvar så att fjädrarna bakom kolen inte orkar trycka fram kolen mot kollektorn.
Det räckte med att någon stötte med ett mindre spett på startmotorn samtidigt som man vrider tändlåsnyckeln till startmotorläge för att motorn skulle starta och sedan fungera ett tag i avvaktan på byte startmotor.
Bara ett tips.wink

Testade detta de första jag gjorde dock ingen förbättring!


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
14 februari 2016
#11
Hur säkert är det att batteriet är i toppskick?
Eftersom startmotorn går långsamt..
Är batteriet mätat med ca 12,6 volt?
Spring igång eländet och mäta föreslår jag.
Och då ska den ju visa runt 14 volt, annars laddar inte generatorn..
Senast redigerat av tommen1 (14 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

1 364 Inlägg
14 februari 2016
Trådstartare
#12
tommen1 skrev:
Hur säkert är det att batteriet är i toppskick?
Eftersom startmotorn går långsamt..
Är batteriet mätat med ca 12,6 volt?
Spring igång eländet och mäta föreslår jag.
Och då ska den ju visa runt 14 volt, annars laddar inte generatorn..

Testat 2 andra batteri från amdra bilar som brukas dagligen men samma problem så det är nog nått annat!


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
14 februari 2016
#13
Man kan springa igång bilen utan startmotor, går DET så är det ju såklart startmotorn..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

391 Inlägg
14 februari 2016
#14
Hoppas du provade att sätta en startkabel mellan batteri minuspol och direkt till motorn/växellåda

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
14 februari 2016
#15
Ska bli spännande att se resultatet..
Gissar på startmotorn dock..
Hoppas det är jordningen för det blir billigare än en startmotor..
Senast redigerat av tommen1 (14 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

1 364 Inlägg
14 februari 2016
Trådstartare
#16
MickeKr skrev:
Hoppas du provade att sätta en startkabel mellan batteri minuspol och direkt till motorn/växellåda

Såg ditt inlägg har inte hunnit testa detta än jobbat hela helgen!


391 Inlägg
14 februari 2016
#17
Beangt skrev:
MickeKr skrev:
Hoppas du provade att sätta en startkabel mellan batteri minuspol och direkt till motorn/växellåda

Såg ditt inlägg har inte hunnit testa detta än jobbat hela helgen!

Om jordkabeln är av eller dålig måste startströmmen hitta annan väg och då kanske genom en klen kabel som reducerar startströmmen och därmed också spänningen över startmotorn, ohms lag

Lycka till

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
14 februari 2016
#18
Om jordkabeln är av..
Tänkte du till där..?tongue
Eftersom han bytat 2 batterier så borde han upptäckt om jordflätan är som fnöske..
Senast redigerat av tommen1 (14 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

391 Inlägg
14 februari 2016
#19
tommen1 skrev:
Om jordkabeln är av..
Tänkte du till där..?tongue
Eftersom han bytat 2 batterier så borde han upptäckt om jordflätan är som fnöske..

Nä, det hade han inte gjort då den jag menar är mellan kaross och växellåda/motor och inte den uppe vid batteriet.
Det sitter två övergångar alltså en vid batteri och en nere vid växellådan

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
14 februari 2016
#20
2 anslutningar!
Då vinner nog jag gissningstävlingen, för bägge kan väl inte vara dåliga väl..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..


Sök