Här kommer massa bilder från 2013-2015.
Första motorn som köptes in, visade sig vara skrot..
Stake som gått varm, troligen fel monterad..
Fint lager
Gått rejält varmt
Veven var kass också
Ett stycke smutsigt motorrum
Ett något renare motorrum
Slutade med att jag sket i första motorn jag köpte in och hittade en bra 850 på blocket som det satt lite godis på som jag åkte och köpte i Mjölby.
Motorn påväg ur från 850in
Motorn ur
Motorn börjades plockas isär och fräschas till
Nytt 960 vattenrör inhandlat
Lackade lite skit
Inhandlades nya motorfästen från MK motorsport
Ett stycke insug klart för montering
Fick tag på S60R bromsar fram, lite skillnad mot rostiga original
Nya spindelleder från Biltema Rääjsing
Nya hjullager
Även nya styrstag
Bromsarna dit monterade
Nåågot tajt med 17"comet fälgar
Taaaajt
Låda på
Motor påväg i
På plats
Ny växellådsbalk från MK motorsport
Närbild på insug, också omsvetsat hos MK motorsport
Börjar likna något
Dax för pumpbyte, bytte alla rostiga klämmor mot rostfria
Org mot Walbro 255l
Köpte nipplar som gick på filtret så jag kan ha slang hela vägen
Blästrade och lackade även hållarn till filtret, ny klämma på det med.
Sen började jag lite med elen, beslutade mig att ha grejerna i handskfacket.
Fast i bilen, inte riktigt klart på bild. Men slutresultat blev ungefär densamma.
Köpte stålompsunna slangar från PC slang&maskiner i malmö, skickade efter mina gamla och bad han göra likadana fast något längre så det skulle passa med R bromsarna.
Monterat
Bytte även allt bak till nya grejer.
Hållarn till bromsslangen bak
Allt monterat och klart
Svetsade dit ett plattjärn mellan rambenen och började fundera var jag skulle ha oljekylet.
Plattjärn lackat och kyl på plats
Var på dunlop hiflex och pressade slang till mig och polarn för turbon
Och en nippel på det.
Köpte även en anslutning till Fuelrailen
Provisoriskt ditsatt
Mötte upp Markus (MK motorsport) på Elmia för att köpa en bakvagnsbrygga. Porrig som fan
Även fått monterat BC coils fram
Fixade lite mätare
Nu var det dax för uppstart
Hade lite problem när jag fick igång bilen, den gick bara på 2 cylindrar. Visade sig att jag hade kopplat efter fel instruktioner på JG boxen. Fixade det och den gick på alla 5.
Hade sedan problem med ett högfrekvent tjut vid tomgång, visade sig att det var en liiiten läcka vid gasspjället.
Första turen såg den ut så här
Riktigt gott att äntligen få köra den efter allt slit.
Ungefär nåt sånt här såg det ut sen
Bilen börjar komma ihop igen
Provkört lite med gamla STCC slicks
Lite halvgalet ET mått för att de ska funka bra att köra med..
Började med avgasröret, svetsade på en 3" muff så den gick på min downpipe så jag kunde regga.
Efter regg blev det 3" hela vägen
Hade äntligen fått reggat bilen(på en måndag) och körde lite race på fredagskväll. Slutade med bakaxelras
Slutade med att jag kände för riktiga grejer så beställde hem en torsendiff!
Hittar tyvärr inga bilder från monteringen.
Fick även köpt lite sitta still stolar billigt på blocket, Rörramstyp, vart godkända en gång i tiden men för gamla för det nu.
Även en sportratt köptes in
Efter allt detta hann jag med en bankörning med autotech sommaren 2015 och även lite bus hemma i Göteborg.
Nu håller jag på för fullt med nya motorn och väntar på delar. Kommer mer bilder från 2015/16 i nästa inlägg!