3089
Sök

Led kit under bilen (neon)

15 Inlägg
24 februari 2016
Trådstartare
Hej! Ska köpa sånt där RGB 5050 med fjärrkontroll så man kan styra färger på leden och tänkte sätta den under bilen (som neon)

det är på 5m rulle så tänkte klippa och seriekoppla den så man får runt hela bilen.
Det är 12 V MEN det jag behöver hjälp med är tips och trix från andra som har gjort likadant.

Bilen ger ju ifrån sig runt 14-15 V när den är igång. Går det ändå att koppla till bilen eller behöver man en spänningsregulator emellan batteriet och leden?

Någon som har något tips på hur man får det att sitta (kommer bara att köras med under sommaren och vill man ska kunna ta bort de utan att förstöra hela bilen)

lämplig kabel att dra elen med? Antar att vanlig högtalarkabel 0.75 MM inte är de bästa att ha utanpå bilen

Kommer att sitta på en Buick från 1966 och onödiga kommentarer undanbedes!

Tack på förhand // Zezlot big_smile
Senast redigerat av Zezlot (24 februari 2016)

Forummoderator
26 322 Inlägg
24 februari 2016
Är det inte enklare - och kanske billigare i längden - att köpa - om du nu måste - ett kit som faktiskt är gjort för såväl utomhusbruk som för fordonsel?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

15 Inlägg
25 februari 2016
Trådstartare
Mack skrev:
Är det inte enklare - och kanske billigare i längden - att köpa - om du nu måste - ett kit som faktiskt är gjort för såväl utomhusbruk som för fordonsel?

är ju gjort för 12V och det är ju ALLA led så tror inte det är någon skillnad. Och leden är ju gjord för utomhusbruk, det är att få tag på rätt kabel som är bekymert smile

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
25 februari 2016
vi har 2st 5 meters rgb ledslingor i bilen för 12V bara koppla in så funkar det. vi har det dock inte under bilen men det ska väll inte göra någon skillnad sålänge den är vattentät smile

så ingen fara för att bilen laddar mer än 12

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
25 februari 2016
man får med eller om man får köpa med en kontakt ( 4 - pin) som man sätter in i ena sidan på slingan. finns färdigt uttag. sen på våra så kopplade man in 4 kablar från den kontakten in i ett "styrdon" så att säga som styr färgerna och tar emot dosans signal osv. sen den dosan i sin tur kopplar du bara in en gjord kabel från bilen samt en 12V kabel. antingen konstant ström så du kan starta slingan utan att starta bilen, eller koppla den på tänningen om du bara vill kunna ha slingan på i samband med att du har bilen igång smile

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
25 februari 2016
https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-3c27c1b38736224f4cf1c4bed8e24315.jpg

kass bild men du ser dosan uppe till höger längre in mot passagerarstolen smile är typ en standars grej till ledslingor när det ska kopplas i 12v

Du lär ha någon annan pryl om du ska kunna koppla den i väggen hemma då det oxå ska gå med en sån slinga, är väll någon omvandlare i den dosan då bara smile
Senast redigerat av Piratstikin (25 februari 2016)

15 Inlägg
25 februari 2016
Trådstartare
Hej och tack för alla svar! Då vet jag att jag inte behöver ha något som tar ner 14 volt till 12 utan at det bara är o koppla direkt!

Då återstår bara 2 frågor.
Hur kan man sätta de under karossen utan att de åker bort?
Och vad är en lämplig kabel att seriekoppla led belysningen med? Kommer koppa de 4 ledarna till varandra med 4 kablar eftersom det är 4 kontakter och sen dra in till kupen där det efter kontroll dosan blir vanlig + och -.

Men vet vad som är lämplig kabel då detta kommer att ligga under bilen. Känns som vanlig högtalar kabel kommer gå sönder för lätt.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
25 februari 2016
Ja själva monteringen så skulle iallafall jag köra med något bra lim samt kanske stripes eller liknande så den inte kan ramla ner om limmet släpper. Sen kabel historien skulle jag nog leta efter en "utomhuskabel" eller kanske tex dra kablarna i sånt där räfflat rör eller kanske bränsle slang. Bara täta med silikon i varje ända så ska kablarna ligga skyddade från vatten osv smile finns kanske någon bra kabel redan men, kan ju vara alternativa lösningar iallafall smile

15 Inlägg
25 februari 2016
Trådstartare
Piratstikin skrev:
Ja själva monteringen så skulle iallafall jag köra med något bra lim samt kanske stripes eller liknande så den inte kan ramla ner om limmet släpper. Sen kabel historien skulle jag nog leta efter en "utomhuskabel" eller kanske tex dra kablarna i sånt där räfflat rör eller kanske bränsle slang. Bara täta med silikon i varje ända så ska kablarna ligga skyddade från vatten osv smile finns kanske någon bra kabel redan men, kan ju vara alternativa lösningar iallafall smile

Sånt räfflat rör kommer  ju så lite b ut ^^ är ändå en bil för 200 000 så måste ju se seriöst ut ^^ det som de lutar åt nu är en vanlig  kabel med lite tjockare  plast runt  och dra en krympslang över ledstripsen och kabeln! Borde väll funka?  ^^

Tror du limet kommer funka  med tanke på att de år svårt o få 100 % rent? ^^ något bra lim o rekommendera?  smile

Avstängd
10 388 Inlägg
25 februari 2016
Zezlot skrev:
Piratstikin skrev:

Sånt räfflat rör kommer  ju så lite b ut ^^ är ändå en bil för 200 000 så måste ju se seriöst ut ^^ det som de lutar åt nu är en vanlig  kabel med lite tjockare  plast runt  och dra en krympslang över ledstripsen och kabeln! Borde väll funka?  ^^

Tror du limet kommer funka  med tanke på att de år svårt o få 100 % rent? ^^ något bra lim o rekommendera?  smile

Svart flexirör...hur kommer det synas menar du?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

15 Inlägg
25 februari 2016
Trådstartare
it_mutt skrev:
Zezlot skrev:
Piratstikin skrev:

Synas kommer  de ju inte göra för  det dras ju under bilen men kommer ju se lite b ut om man har typ bygg max grejer  under! smile vill ju gärna de ska se seriöst ut  om någon kollar ^^

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
25 februari 2016
Var det jag tänkte på oxå eftersom det är under så kan man ju ända dra allt seriöst. även om det ser snyggare ut med ren kabel. Men det finns säkert någon extratjock kabel för just utomhusbruk du kan köpa.

Limmet som finns på slingan kommer garranterat inte att hålla. så därav någon form av fastsättning tex stripes utifall det släpper. skulle nog limma med någon form av sättlim eller pl 400/600 det ska hålla, fast som sagt OM även det kanske skulle släppa så ramlar det ju inte ner om du har extra fästen.

Avstängd
10 388 Inlägg
25 februari 2016
Zezlot skrev:
it_mutt skrev:
Zezlot skrev:

Synas kommer  de ju inte göra för  det dras ju under bilen men kommer ju se lite b ut om man har typ bygg max grejer  under! smile vill ju gärna de ska se seriöst ut  om någon kollar ^^

Köper det, å andra sidan så är ju det du ska montera inte tänkt för att montera där. Ska det se helt seriöst ut så köper du för ändamålet anpassade grejer och inte något som ser ut att vara köpt på ebay för 43:- + frakt.

O Nej, du får givetvis sätta vad du vill, det bryr jag mig inte om, men att å ena sidan inte köpa för ändamålet anpassat och tycka det är ok, för att senare tycka att det ser b ut med "byggmaxgrejer" om någon kryper under bilen, låter som lite märkligt resonemang...enligt mig.

Nu är det dock inte jag som ska ha det så kör på smile

15 Inlägg
25 februari 2016
Trådstartare
it_mutt skrev:
Zezlot skrev:
it_mutt skrev:

Köper det, å andra sidan så är ju det du ska montera inte tänkt för att montera där. Ska det se helt seriöst ut så köper du för ändamålet anpassade grejer och inte något som ser ut att vara köpt på ebay för 43:- + frakt.

O Nej, du får givetvis sätta vad du vill, det bryr jag mig inte om, men att å ena sidan inte köpa för ändamålet anpassat och tycka det är ok, för att senare tycka att det ser b ut med "byggmaxgrejer" om någon kryper under bilen, låter som lite märkligt resonemang...enligt mig.

Nu är det dock inte jag som ska ha det så kör på smile

har kollat på bilstyling också men de mesta "kiten" så måste man borra hål i plåt osv för att fästa de. Och ser inte så olikt ut såvida man inte vill ha ledrör men känns väldigt otypligt och finns i stort sett inga för "jänkare" så deras sido belysning skulle lysa upp så lite av min sida att det hade sett dumt ut tror jag smile
Sen är dom ju även 1000 kr dyrare vilket också väger in såklart smile
gör man de seriöst så kommer det ju se ut som ett sånt kitt för finns ju såna kit som bara har remsa som jag köper fast med "borrhål" i remsan. Men vill som sagt inte skada plåten (vill de ska gå o ta bort smidigt om man lessnar på de).

Plast röret tycker jag bara ser B ut bara för man har ju ofta sånna i hus och om någon kollar under så vill man ju ändå de ska se "bilaktigt" ut.  inte som att man renoverar ett torp smile svårt o förklara men hoppas du förstår ^^

tackar för mindstormningen dock! big_smile

15 Inlägg
25 februari 2016
Trådstartare
https://www.netonnet.se/art/hemhushall/ … 070.12128/

Det är ett sånt jag tänkte köpa! smile o det är ju samma i stort sett bara att man själv kan bestämma vilken  färg man vill  ha osv med hjälp av kontroll  ^^ de mesta som bil styling säljer är ju såna på och av o en  färg och i praktiken är de väll samma skit? ^^

3 172 Inlägg
26 februari 2016
Hmmm detta är ju 220v och även endast för inomhus bruk? Hur tänkte du nu?

Avstängd
10 388 Inlägg
26 februari 2016
tobzter skrev:
Hmmm detta är ju 220v och även endast för inomhus bruk? Hur tänkte du nu?

Trafon ger väl mest troligen 12vdc.

Just specifikt den var dock bara för inomhusbruk

Sök