Hej!
Har inte haft så mycket tid kvar det senaste men har fått meckat några kvällar.
Sen senast har jag bytt lite p-ljus och blinkers bara. Sen har jag även fixat laddfelet!
Jag postade ett inlägg på Swedish Subaru Clubs facebook just för att få lite tips. Några sa att generatorn va kass, några sa att det kunde vara laddlampan då strömmen gick genom den etc. Istället för att bara börja handla grejer så bestämde jag mig för att felsöka lite!
Laddlampan lyste inte vilket jag tyckte var lite konstigt, inte ens när man vred på tändningen?
Först testade jag att att dra ur kontakten ut generatorn och startade bilen men ingen lampa lyste, lite konstigt. Kollade säkringarna och såg att en var bränd men den va till kupén, får kika på det också.
Detta kopplingsschemat var den en herre som postade i "SSC". Så lampan måste vara fungerande för att generatorn skall ladda.
Jag rev ur kombi instrumentet för att kolla så inte bara lampan va kass. Testade att byta plats på lite lampor som var likadana och kopplade in igen men alla lamporna var hela.
Mätte lite med multimetern fram och tillbaka men instrumentet verkade också helt.
Det var ström fram till generatorn och allt verkade som det skulle?
Jag bestämde mig för att ringa han som skruvade ihop det sista slangarna och fråga om lite tips. Så sa han "Är du säger på att generatorn får jord?". Och så slog det mig, satan va korkad jag är. Jag har ju lackat generatorn och den får ju jord via fästena och bort till jordpunkten på växellådan. Som man ser på bilden är lite färg borta, det är för jag satte en startkabel på generatorn och bort till jord och då funka allt som det skulle haha. Jaja, vi alla gör misstag. Så nu skruvade jag loss generatorn och slipade bort färg i fästet och vipps funkade det!
Sen som sagt var det en säkring som hade gått och jag misstänkte att det kunde vara till sterion eller liknande då jag slitit ut massa sladdar ut bilen. Men det mesta var bonnmeck ab som hade fixat.
Fick klippt bort sladden som varit till basen och skruvat ur den.
Ormbo!
Och till min förvåning, så när nästan alla kablar blottade, man har klippt dom lite långa och tryckt i dom.
Man har även lött ihop (Snyggt) utan att isolera kablarna, det är bra det.
Haha jag orkar inte. jag bestämde mig att skjuta upp detta och fixade endast de värsta kablarna. Detta får man göra om ordentligt någon gång
Här är nya lamporna som jag bytte
Nu funkar allt det i alla fall! Nu var det att ta sig an nästa problem, dock inga bilder. Sorry!
Men motorlampan lyser. Sen upplever jag även tomgången orolig och att den går väldigt fett vid kallstart. Första tanken, lamda eller lmm. Jag åkte upp till subaru och läste ur felkoden, LAMDASONDVÄRMNINGSKRETS (BANK 1 SENSOR 1).
Så något med förvärmingen är ju kass. Jäkligt konstigt i och med att lamdan är ny? Dessutom en Bosch.. Men, jag plockade ut den och kollade över den lilla skarvsboxen som man fick med, inga fel här. Kollade även kopplingsschemat och allt ser ut att vara rätt kopplat? Men, jag klippte av alla kablarna och började om. Jag skarvade kablarna med klämmor och satte krympslang på alla istället. Testade att koppla in den och lånade felsökningsdator och nolla felkoden. Startade och lampan var släckt! Gött tänkte jag! Sen tog det fem sekunder så tändes den igen...
Jag kollade och det var exakt samma felkod.. Jag tog isär kontakten uppe i motorrummet och den såg också fin ut. Sen mätte jag med tändningen på och förvärmingen visade 9v. Sen startade en polare samtidigt som jag mätte och då höjdes den till 12-13v. Signal kom fram samt jord.. Så lamdasonden är förmodligen trasig. Det blir att köpa en ny med original kontaktstycke så den bara är att plugga in istället för att skarva. Annars verkar allt att vara på banan!
To do:!
Byta lamdasond
Ställa ljuset
Släcka motorlampa
Besiktiga
Det tråkiga är att tidsbristen är för närvarande enorm! Jag och sambon har bestämt oss att köpa lägenhet så det tar en jäkla massa tid! Men förhoppningsvis skall jag hinna få en lamdasond tills nästa vecka så jag kan testa om det funkar.
Tack för idag! // Simon J