En helrenovering av lastbil och tanktrailer. Förvänta inga proffs verk, utan är en simpel hobby meckare. Gör det bästa jah kan utav de verktygen och tillgång jag har. Minne efter min far och förhoppningsvis kunna åka på lite... Visa mer
Blev lite skruvande idag, tog bland annat bort framstammen som va gjort i stålprofil. Vägde satan!! sen även kofångaren + plogfästena.
Sen har jag nog fel generator:) lite liten för orginalfästet:P
Samt att remmarna går emot varandra!
nåt som jag också inte får iordning på är följande. fick med en handskriven manual till kranen och tippen.
Slipade även ner alla fulla pinnsvetsar, såg också att jag behöver lägg i lite svets här och var för att få de bra. Innan det ska blästras.
Har lagt i en växel, sedan kraftuttaget. Pumpen och lilla kardanaxeln snurrar. men det händer inte ett jävla piss. varken på tipp eller kran! nån som vet va det kan vara för fel? Hydralolja finns!
Nån som vet om man kan lossa flaket utan att tippa det? för att komma åt och skruva loss tippkolvarna? för det sitter fästen i framkant och bakåt.
Sen tänkte jag ge mig på bakdelen, men insåg rätt fort att jag saknade den storleken på hyslor så det fick vänta. Men även här e nåt hemma meck!
Kranen. ursäkta om bilderna blir snedvända. Men nåt jävla fel på uppladdningen.
Nån som vet vart man kan få tag på såna här säkringshållare? eller likande
Sen vill jag också konvertera om elsystemet till växelström istället för likström. Av den enkla anledningen att vill kunna stå på tomgång med belsyning igång utan han drar ur batterierna.
Kan man köpa en växelströmsgenerator eller måste man konvertera en gammal original?
Säkrare o så har du större kontaktyta. O framförallt lättare att hitta säkringar ifall du råkar bränna nån ute på vägarna. Biltema o Mekonomen har garanterat avlånga säkringshållare
Hmm! Det går nog inte att konvertera till växelström, batterierna förhindrar det. Växelströms generatorn likriktar växelströmmen så det blir likström innan den lämnar generatorn, Så vad för generator du har spelar ingen roll förutom att vx-strömmarna är fasiken så mycket effektivare. Att inte tipp/kran funkar, har du kollat så att inte tipp-begränsaren har fastnat i begränsnings läget Och säkringarna......klart (enl,mig) du ska ha lika original 👍
har du undersökt varför inte kranen/tippen går? kollat över alla slangar? hyd.oljenivå? nått kraftutttag som måste vara på? pumpen kanske e kass? ventilpaketet kanske e trasigt?
Säkrare o så har du större kontaktyta. O framförallt lättare att hitta säkringar ifall du råkar bränna nån ute på vägarna. Biltema o Mekonomen har garanterat avlånga säkringshållare
visserligen, men dock är det inte original. Sen säljs det fortfarande stiftsäkringar:) men tackar för tipset ialafall:) kommer köra på original säkringar:)
Hmm! Det går nog inte att konvertera till växelström, batterierna förhindrar det. Växelströms generatorn likriktar växelströmmen så det blir likström innan den lämnar generatorn, Så vad för generator du har spelar ingen roll förutom att vx-strömmarna är fasiken så mycket effektivare. Att inte tipp/kran funkar, har du kollat så att inte tipp-begränsaren har fastnat i begränsnings läget Och säkringarna......klart (enl,mig) du ska ha lika original 👍
Jaa för batterierna behöver ju likström. Eller rättare sagt så e det likströmsbatterier.som du säger så spelar det ingen roll vad för generator jag har. För de kommer ut likström ialafall.. via laddregulator eller laddningsrelä. Då kan man lika bra försöka hitta original generator som ska sitta i det fästet. Påminer mig lite om en startmotor.
vi har provat de mesta och dra i spakar, pumpen och allt går men händer inget. Så e nåt enkelt fel nånstans som vi inte lokaliserat än. Men ska ta nån dag och titta på detta:)
Jo som du säger blir det original stiftsäkringar. Inte för det kommer synas ändå om men känns ändå bättre på någe vis:)
har du undersökt varför inte kranen/tippen går? kollat över alla slangar? hyd.oljenivå? nått kraftutttag som måste vara på? pumpen kanske e kass? ventilpaketet kanske e trasigt?
annars ja tyck du jobba på bra!
Du lägger ju i en växel, sen trycker du i kraftuttaget med en spak i golvet. sen släpper du kopplingen så går pumpen och även den lilla kardanaxeln.
Hydralolja har jag fullt av så det einte det som är fel:)
alla slangar har vi också kollat..så e nåt enkelt fel nånstans. e nån spak jävel som vi inte fått rätt ut. för pumpen åh allt går. Men ska luska lite i det där när de e dags att lyfta av flaket. ska lyfta av hytten först.
för måste ha igång tippen åtminstone för att få loss ringen runt tippkolven. så jag får loss flaket sen:) kommer inte åt nu när han i nerfällt läge!
man får tacka så mycket:) det går sakta men säkert!
Sen hade jag en buckla på sidoskärmen, la den sidan på en träbit, sen tog jag en hammare och banka lite försiktigt. blev bättre. men kan tyvärr inte få de bättre än såhär..så får lösa det med lite spackel senare.
Passar in en plåt..
Ni får ursäkta mina fula svetsar, men svårt åh svetsa när de inte e plåtrent. sen har jag inte lagt ner nåt större jobb på slipa ner svetsarna när de ändå inte kommer synas.
detta va innan jag svetsa på baksidan också
kapa bort en stor plåtbit där stänkläpparna har suttit..
Släppt i nederkant. Men det löser vi med lite svets:)
Plåt ditsatt och svetsat
Andra sidan av framskärmen, plåt urklippt.
Då plåten är 2 mm tjock e det väldigt svårt åh forma den. Men fick till de bra ändå. Är dock ojämnt på sina ställen, men det får jag jämna ut sen med lite spackel. Sen ska jag även borra ut hålen för fästerna till framlysena. men det kan jag göra inneifrån/baksidan:)
Tanken är nu då att jag lägga på 2 komp epoxyprimer, sedan lägga i lite glasfiberspackel på de små ställena där det behövs, sen avsluta med finspackel:) underisdan av skärmen blir det lägga en bra boddy.
Måste bara tillägga att jag snart har 100 st följare, riktigt roligt tycker ja! hoppas ni vill följa med hela vägen och att det givetvis blir fler. Tack för erat stöd och tips!