4368
Sök

ÄR magnetventilen rätt kopplad?

1 354 Inlägg
11 mars 2016
#21
Jag tror inte du ska bry dig i det. Men om du är jätte orolig så är det en mappning som behöver göras men jag tror inte det är något att bry sig i. Men sista ordet är inte sagt någon annan har kanske ett bättre svar! smile

1 866 Inlägg
11 mars 2016
Trådstartare
#22
Mack855 skrev:
Jag tror inte du ska bry dig i det. Men om du är jätte orolig så är det en mappning som behöver göras men jag tror inte det är något att bry sig i. Men sista ordet är inte sagt någon annan har kanske ett bättre svar! smile

bry mig måste jag eftersom att bilen står stilla nu i garaget. Vågar inte använda den förren det e fixat.
Kan ju ej röra gaspedalen speciellt mycket längre innan bilen börjar smälla...
Kör man typ ecodriving så fungerar det :-(


1 354 Inlägg
12 mars 2016
#23
Men då är det nog att den går lite fett. Lyft på tändstiften och kolla hur dom mår så ser du hur blandningen är smile

22 Inlägg
12 mars 2016
#24
Men lugn. Var lite rädd om din motor nu! Du verkar ju inte ha en aning om vad du gör med den:(
Varför låter du inte de som optimerat motorn göra klart jobbet med nya ventilen på?
Har du ens kopplat ur antispinn o testat som skrevs tidigare? Mvh


1 866 Inlägg
12 mars 2016
Trådstartare
#25
jockemek skrev:
Men lugn. Var lite rädd om din motor nu! Du verkar ju inte ha en aning om vad du gör med den:(
Varför låter du inte de som optimerat motorn göra klart jobbet med nya ventilen på?
Har du ens kopplat ur antispinn o testat som skrevs tidigare? Mvh

har provat utan antispinn o det hjälper inget.


1 866 Inlägg
18 mars 2016
Trådstartare
#26
Problemet löst!
Det var tändspole nr 2 som också var kass! Dvs bytt spole 1 o 2 .
Verkstaden jag lämnade in bilen till hittade bara fel på spole nr 1 plus ett tändstift :-( Felet på den andra hittade jag o en polare.
Nu laddar den ca 1.0 Bar utan baksmällar.
Ända baksmällarna kommer nu vid höga varv på tomgång men detta har jag fått förklarat för mig att det beror på att jag kör med 3" raka rör från katalysatorn o bakåt, så det får jag leva med ;-)
Ska kolla imorgon om felkoden Omställningsventil kamaxel, felaktig signal, intermittent fortfarande dyker upp, har nämligen inte kollat efter jag bytt spole o den började gå fint :-)
Innan jag bytte spole provade jag med en polares VVT Ventil men fick samma felmeddelande då. Han hade en sådan liggandes som han inte visste om den var hel eller inte, så vi provade


1 Inlägg
20 december 2017
#27
RichiB skrev:
Fick min nya atm magnetventil idag.
Monterade den o med slangarna på exakt samma sätt som dem satt på gamla magnetventilen. Resultatet blev en besvikelse... Hade från början ca 0.3bar som mest o nu fick jag ca 0.4-0.5bar Smiley frown Bilen är en V70N 2.4T motoroptimerad och med 3" avgas o inkapslat sportfilter. borde ha ca 250HK i kärran. Så att något är fel med trycket Smiley frown ( färgerna finns ej kvar på slangarna, gul/röd/blå )
På autotechs hemsida finns följande beskrivning
1 = Blå (Insugsslang mellan luftfilter och turbo)
2 = Gul (Wastegate)
3 = Röd (Kompressorhus turbo)
Kollade på mina slangar och misstänker att 2 av dem satt fel Smiley frown
Nr 1 o 3 hade bytt plats!
Jag skiftade plats på dessa o provkörde.
Nu jäklar fick jag upp bar mätaren nästan på det röda hehe, ca 1-1,5 bar fick jag nu utan problem, dock lät det en del när jag pressade bilen, typ smällde från ljuddämparen ( pang pang pang jättefort, typ som en kulspruta hehe ) Är detta normalt/ok?
Kan slangarna vara fel nu kanske? eller är de rätt nu?
Bild 1 jag bifogar tycker jag är 2 = Gul (Wastegate)
Bild 2 jag bifogar tycker jag är 1 = Blå (Insugsslang mellan luftfilter och turbo), har jag fel?
Tänker jag rätt?

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hp … e=56E34AC2

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hp … e=56E228C3

Har samma problem med vilka slangar som ska sitta vart få dom inte är märkta med färger. Kopplade in precis som den gamla och nu lyser motorlampan. Ska prova att byta plats på 1 och 3.


Sök