3344
Sök

Skifta mellan kristaller i ECU.

30 Inlägg
16 mars 2016
Trådstartare
Har en motorcykel (CBR600FS) med en ECU som inte blivit knäckt.

De piggyback-system som finns kan endast påverka bränsleblandningen, så om jag vill påverka tändkurva eller varvstopp är den enda möjligheten att överklocka ECUn. Detta gör man genom att byta kristallen som ger referensklocka till en ~5-10% snabbare.

Eftersom jag påverkar tändning skulle jag vilja kunna återställa till originalfrekvens på kristallen om man någon gång skulle behöva tanka sämre soppa.

Har ni några förslag på hur jag skulle gå till väga för att kunna skifta mellan två kristaller på ett pålitligt och säkert sätt? Vill alltså inte få problem av taskiga brytare, för långa kablar till kristallen eller att det kommer in fukt i ECUn.

Behöver inte kunna skifta i farten, räcker fint med att kunna stanna och slå av/på.

Här är en bild på ECUn med skyddsskummet borttaget:
http://i.imgur.com/lxompmS.jpg
Senast redigerat av Sniglom (16 mars 2016)

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
16 mars 2016
På min gamla bortslängda komradio där var kristallen bara nertryckt i 2 spår som liknade ett Y..
Kan du löda , så kan du fixa till det på det viset..
Lägger man sen på skummet så hålls den väl på plats av trycket..

Annars får man löda dit någon form av sockerbitar där man sticker ner anslutningarna i och sen använder skruvmejsel..
Hoppas du kan löda bara..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

30 Inlägg
16 mars 2016
Trådstartare
Jag kan löda, men vill försäkra mig om att jag gör ett bra jobb. Dvs, att jag inte förlänger kristallerna för långt.
Att jag använder en switch som är lämplig för utomhusbruk och att min lösning är pålitlig i längden.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
16 mars 2016
På min gamla bortslängda komradio där var kristallen bara nertryckt i 2 spår som liknade ett Y..
Kan du löda , så kan du fixa till det på det viset..
Lägger man sen på skummet så hålls den väl på plats av trycket..

Annars får man löda dit någon form av sockerbitar där man sticker ner anslutningarna i och sen använder skruvmejsel..
Hoppas du kan löda bara..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Sök