Lommen skrev:
Som påpekat är ljusbilden inte riktigt den samma. väldigt lika - absolut, men inte samma.
Sen är det då vidare inte heller lagligt (som påpekat och som var en av dina funderingar). Det då e-märkningen på en strålkastare bara gäller för det som ska sitta i (ex.vis H1 halogen). Sätter man i något annat upphör hela e-märkningen att gälla (därav att det -egentligen- inte är lagligt att xenonkonvertera helljuset heller).
Ja ok, då förstår jag, då handlar det ju om egentligen att besiktningsmannen inte börjar gräva i hur vida det är original xenon eller inte..antar att om det tydligt framgår att det är eftermarknadsxenon i en strålkastare som inte är xenon ifrån början så lär man få ombesiktning, hur denne nu ska veta exakt att den strålkastaren inte är avsedd för xenon kan man man ju undra dock...
Det är faktiskt inte så svårt som man kan tro.
E-märkningen består av ett "E" (doh) följt av en siffra (eller flera) exempelvis "(E4)".
Detta säger dock bara i vilket land märkningen är godkänd (inte för, utan i vilket land godkännandet har fåtts från början).
Det som är spännande är alla andra sifferkombinationer. Vi tar samma exempel;
A02 HR 00 DR 01 (E4) - bla bla bla bla - Det innebär att strålkastaren är godkänd både för halogen och gasurladdning (xenon). Då iofs inget man återfinner på en "huvudstrålkastare" utan ex.vis extraljus.
För huvudstrålkastare finns det dock liknande men klassas då "A" "B" osv, där varje bokstav säger vad den är godkänd för (Halogen, Glödtråd osv) och även, beroende på typ av strålkastare, hur starkt den ska lysa (då finns det fler klasser).
Så, en besiktningsgubbe som "kan sin sak" löser det ganska enkelt faktiskt. Vidare är det som så att -om- besiktningspersonalen är osäkra, kan de sätta en "två" och sen är det upp till dig (eller vem det nu drabbar) att bevisa att bilen faktiskt har xenon original. Det i sin tur löser man med en lista på originalutrustning ex.vis