Hej!
Fick lite akuta bilproblem för några timmar sedan, och skulle behöva lite hjälp med felsökning / lokalisera vad som kan vara orsaken till problemen! Skall försöka förklara så simpelt men noggrant som möjligt.
All hjälp uppskattas enormt mycket - så Tusen tack redan nu!
»» Bilen - snabb fakta:
----------------------------------------------------------------
Bilmärke: Hyundai Tiburon (Coupé).
Årsmodell: 2003.
Motor: V6 - 2,7L (170hk).
Mätarställning: ~ 16.000
Växellåda: Manuell låda på 6 växlar.
»» Händelseförlopp:
----------------------------------------------------------------
Fick ta en snabb sväng till morsan under kvällen för att agera datasupport.
Sätter mig i bilen för att köra dit (ca 6km), och bilen fungerade perfekt i vanlig ordning under färden dit.
Men en halvtimma senare då jag ska hem, så hinner jag köra ut från parkeringen och kommer cirka 1km till en korsning - och då, från ingenstans, på den mest opassande plats man kan tänka sig dessutom, så bestämde sig bilen för att bråka med mig..
»» Problemet som uppstod / felbeskrivning:
----------------------------------------------------------------
Bilen började tappa krafter / slutade ge någon större reaktion på gaspedalen.
(Men självklart hann jag ju komma ut på vägen, mitt i korsningen dessutom, innan den började strejka helt - så om det finns en gud så är detta ett bevis på hur mycket han måste älskar mig ).
Hur som, växlade ner och försökte få nya krafter med 1:ans växel - men när jag lyfte på kopplingen så hörde man att motorn gick - men utan någon större påverkan på rullningen.. Väl mitt i korsningen, så började framvagnen att låsa sig när jag gasade (något framdäck, kunde dock inte placera om det var höger eller vänster)..
Så vid gaspådrag (då menar jag verkligen gaspådrag, rejält, för att få bilen att rulla..) så kom den någon meter innan något av framhjulen totallåste sig och tvärnitade hela framvagnen, och efter bara en liten stund så börjar de lukta bränt från motorn - fick burna nått så inihelvete för att ta mig till en säker plats vilket ledde till ett stort rökmoln, doftade bränd motor och thadaa - min dam som börjar jobbet kl 06:00 imorgon fick komma och hämta mig (vilket inte var så populärt )..
Vid tomgång så rullar motorn som skall, kollade fläktremmen samt hjulen utifall att något hade skärt sig - men de såg finfint ut, och motorn går kanon på tomgången fram tills dess att jag ska försöka rulla med bilen - gick inte ens bogsera bilen, den totallåser något framhjul - kopplingen tar extremt högt upp innan bilen börjar röra sig - men motorn blir då överansträngd, och man kan rulla nån halvmeter innan låsningen gör sig påmind..
»» Symtomen:
----------------------------------------------------------------
* Kopplingen
- Tar extremt högt upp innan bilen börjar röra sig, men enligt ljudet så verkar den ändå "ta" innan bilen börjar röra på sig.
* Kraftlös / knappt någon respons vid gaspådrag
- Bilen börjar röra sig först när man burnar med fullgas och kopplingen nästan är uppe helt.
* Något av framhjulen låser sig efter nån halvmeter
- När man väl burnar sig framåt, så går det perfekt under en halvmeters bilfärd - sen låser sig något framdäck som gör att bilen vägrar rulla framåt.
* Motorn luktar bränd olja / överansträngd / snälla kom och hjälp mig-doft vid gaspådrag!
- Ok, det gör alla bilar när man tvingar fram dom med en låsning i framhjulen, men den luktar verkligen bränd olja eller nått åt de hållet när man tvingat den att rulla nån meter / försökt få den att rulla...
Tomgången fungerar och agerar felfritt
- Låter man bilen bara stå och har motorn igång så går den som vanligt - inga symtomer alls under tomgången faktiskt!
»» Felsökning / Förslag och idéer på vart jag ska börja felsöka:
----------------------------------------------------------------
Jag är den där typen som ser logik i det mesta och lyckas lösa allt på egen hand med lite hjälp från omgivningen, och det är väl mest det jag är ute efter med denna tråden.. Vad kan det vara som gått åt helvete och får bilen att agera på detta märkliga sätt? Är det växellådan, kopplingen, eller kanske någon drivknut/drivaxel som ligger bakom problemen?
Tack för att du som läser tar dig tid att läsa, och alla svar som kan leda till någon form av lösning eller orsak uppskattas enormt mycket - så tusen tack på förhand!
Fick lite akuta bilproblem för några timmar sedan, och skulle behöva lite hjälp med felsökning / lokalisera vad som kan vara orsaken till problemen! Skall försöka förklara så simpelt men noggrant som möjligt.
All hjälp uppskattas enormt mycket - så Tusen tack redan nu!
»» Bilen - snabb fakta:
----------------------------------------------------------------
Bilmärke: Hyundai Tiburon (Coupé).
Årsmodell: 2003.
Motor: V6 - 2,7L (170hk).
Mätarställning: ~ 16.000
Växellåda: Manuell låda på 6 växlar.
»» Händelseförlopp:
----------------------------------------------------------------
Fick ta en snabb sväng till morsan under kvällen för att agera datasupport.
Sätter mig i bilen för att köra dit (ca 6km), och bilen fungerade perfekt i vanlig ordning under färden dit.
Men en halvtimma senare då jag ska hem, så hinner jag köra ut från parkeringen och kommer cirka 1km till en korsning - och då, från ingenstans, på den mest opassande plats man kan tänka sig dessutom, så bestämde sig bilen för att bråka med mig..
»» Problemet som uppstod / felbeskrivning:
----------------------------------------------------------------
Bilen började tappa krafter / slutade ge någon större reaktion på gaspedalen.
(Men självklart hann jag ju komma ut på vägen, mitt i korsningen dessutom, innan den började strejka helt - så om det finns en gud så är detta ett bevis på hur mycket han måste älskar mig ).
Hur som, växlade ner och försökte få nya krafter med 1:ans växel - men när jag lyfte på kopplingen så hörde man att motorn gick - men utan någon större påverkan på rullningen.. Väl mitt i korsningen, så började framvagnen att låsa sig när jag gasade (något framdäck, kunde dock inte placera om det var höger eller vänster)..
Så vid gaspådrag (då menar jag verkligen gaspådrag, rejält, för att få bilen att rulla..) så kom den någon meter innan något av framhjulen totallåste sig och tvärnitade hela framvagnen, och efter bara en liten stund så börjar de lukta bränt från motorn - fick burna nått så inihelvete för att ta mig till en säker plats vilket ledde till ett stort rökmoln, doftade bränd motor och thadaa - min dam som börjar jobbet kl 06:00 imorgon fick komma och hämta mig (vilket inte var så populärt )..
Vid tomgång så rullar motorn som skall, kollade fläktremmen samt hjulen utifall att något hade skärt sig - men de såg finfint ut, och motorn går kanon på tomgången fram tills dess att jag ska försöka rulla med bilen - gick inte ens bogsera bilen, den totallåser något framhjul - kopplingen tar extremt högt upp innan bilen börjar röra sig - men motorn blir då överansträngd, och man kan rulla nån halvmeter innan låsningen gör sig påmind..
»» Symtomen:
----------------------------------------------------------------
* Kopplingen
- Tar extremt högt upp innan bilen börjar röra sig, men enligt ljudet så verkar den ändå "ta" innan bilen börjar röra på sig.
* Kraftlös / knappt någon respons vid gaspådrag
- Bilen börjar röra sig först när man burnar med fullgas och kopplingen nästan är uppe helt.
* Något av framhjulen låser sig efter nån halvmeter
- När man väl burnar sig framåt, så går det perfekt under en halvmeters bilfärd - sen låser sig något framdäck som gör att bilen vägrar rulla framåt.
* Motorn luktar bränd olja / överansträngd / snälla kom och hjälp mig-doft vid gaspådrag!
- Ok, det gör alla bilar när man tvingar fram dom med en låsning i framhjulen, men den luktar verkligen bränd olja eller nått åt de hållet när man tvingat den att rulla nån meter / försökt få den att rulla...
Tomgången fungerar och agerar felfritt
- Låter man bilen bara stå och har motorn igång så går den som vanligt - inga symtomer alls under tomgången faktiskt!
»» Felsökning / Förslag och idéer på vart jag ska börja felsöka:
----------------------------------------------------------------
Jag är den där typen som ser logik i det mesta och lyckas lösa allt på egen hand med lite hjälp från omgivningen, och det är väl mest det jag är ute efter med denna tråden.. Vad kan det vara som gått åt helvete och får bilen att agera på detta märkliga sätt? Är det växellådan, kopplingen, eller kanske någon drivknut/drivaxel som ligger bakom problemen?
Tack för att du som läser tar dig tid att läsa, och alla svar som kan leda till någon form av lösning eller orsak uppskattas enormt mycket - så tusen tack på förhand!
0
0
0
0