3149
Sök

Fordonsrelaterade skulder

20 Inlägg
11 april 2016
Trådstartare
Fråga om fordonsrelaterade skulder

* fordonsskatter
* trängselskatter
* felparkeringsavgifter
* infrastrukturavgifter.

Min fråga är, om kontrollavgifter ingår i felparkeringsavgifter (böter som har med privat parkeringsplats och göra), och böter från privata företag.

Som jag förstått är det
* Felparkeringsavgift - Felparkerat på stadens mark
* Kontrollavgift - Privat mark

För enligt transportstyrelsen så står det inget om kontrollavgift, utan enbart felparkeringsavgift, men sen blir man förvirrad igen när man läser det här

"Transportstyrelsen sköter administrationen av parkeringsanmärkningar som är utfärdade på kommunernas gator. Vi sköter däremot inte administrationen åt privata parkeringsbolag."

Så vad ingår egentligen i den "nya" lagen och vad ingår inte?
Vad mer ska man tänka på?

4 139 Inlägg
11 april 2016
Om jag förstår det hela i dagläget så får man ringa trasportstyrelsen på 077-114 15 16  och fråga om fordonsrelaterade skulder finnes

http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag … telefoner/

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

20 Inlägg
11 april 2016
Trådstartare
Jo precis, men det gäller endast felparkeringsanmärkningar.

Tänkte mer på kontrollavgifter, ifall dessa också ingår i den fordonsrelaterade skuld samlingen. Om ja, då betyder det att 0771 14 15 16 inte kan hjälpa i den frågan eftersom dom bara sköter administrationen för felparkering på kommunens gator.

Alltså får man då ringa runt till vartenda parkeringsbolag tills man har försäkrat sig om att bilen är skuldfri.

Självklart så kan man ju  ringa TPS för att få svar på frågorna, men det kanske hade vart bra om det skulle finnas här på forumet för den som behöver få svar på frågan efter kontorstid

20 Inlägg
12 april 2016
Trådstartare
Uppdatering.

Endast felparkeringsanmärkningar som sköts av kommunen eller trafikpolis ingår i den fordonsrelaterade skulden.

Alltså kontrollavgift från privata bolag som sköter privat parkering INGÅR EJ.

Alla parkeringsanmärkningar som ska betalas finns registrerade hos TPS.

Sök