D-dagen är kommen! Det var väldigt längesen, men strax innan 09.00 idag fick den lilla Minin återigen se dagsljus. Den var lite ljusskygg så jag fick putta ut den i etapper. Kort därefter kom Jimmy från CaMi Lack och förde upp bilen på transportfordonet. Långt tidigare hade jag märkt ut diverse bulor och skavanker på bilen, men Jimmy lär nog hitta betydligt fler, tro mig... han har så kallad ”Fingerspitzgefühl”.
Och när de rullade iväg med Minin på flaket så fick man fira "taklagsfest" med fika som morsan kom upp med strax innan avlämningen.
Efter lunch körde jag inom CaMi Lack och lämnade huven som inte fick plats i den tidigare vändan. Det blev en sista glimt av bilen i backspegeln innan jag styrde hemåt. Nu lär den preppas under ett par veckors tid. Under tiden har farsan fått låna en systemkamera så han lär nog köra inom lite då och då för att dokumentera spacklings- och slipningsarbetet.
Och på väg tillbaka hem så var jag bara tvungen att ta en avstickare – att provköra en liten slingrig väg i skogen som jag av misstag råkade köra för några år sedan. Den är ypperlig för att filma med drönare med roliga kurvtagningar mellan stenrösen, sjöar och skog som står ruggigt nära backspeglarna. Det finns nog ingen raksträcka som är längre än 20 meter – däremot tvära kast och gott om svängar, backar och krön. Jag har funnit bilens "Happy place".
På hemmafronten har jag fått fler tips om motorverkstäder i närheten som kan se över kamaxlarna. Lär kika upp dessa omgående!
Tills nästa gång... några bilder från denna milstolpe i MiniSwift-bygget!
• • • TRANSLATION • • •D-day has arrived! It's been a long time, but just before 09:00 today, the little Mini saw daylight once again. It was a bit camera-shy, so I had to push it out in stages. Shortly thereafter, Jimmy from CaMi Lack arrived and loaded the car onto the transport vehicle. Long before, I had marked various dents and imperfections on the car, but Jimmy will likely find many more, believe me... he has that "Fingerspitzgefühl."
And when they drove off with the Mini on the flatbed, we celebrated a "roof-raising party" with coffee that my mom brought up just before the handover.
After lunch, I stopped by CaMi Lack and dropped off the hood that didn't fit in the previous run. It was a final glimpse of the car in the rearview mirror before I headed home. Now, it will be prepped for a couple of weeks. Meanwhile, my dad borrowed a digital camera (DSLR), so he'll probably drop by now and then to document the filling and sanding work.
On the way back home, I just had to take a detour – to test drive a winding road in the woods that I accidentally discovered a few years ago. It's perfect for filming with a drone, with fun twists and turns between stone piles, lakes, and a forest that stands incredibly close to the side mirrors. There's probably no straight stretch longer than 20 meters – instead, plenty of sharp turns, inclines, and crests. I've found the car's "Happy place."
On the home front, I've received more tips about nearby engine workshops that can check the camshafts. I'll check out these immediately!
Until next time... some pictures from this milestone in the MiniSwift build!