Meaganeowner skrev:
Vid nybilsförsäljningen gäller inte RH - GARANTI ! (Runt hörnet).
Om firman som sålde bilen är rädd om sin renommé, så åtgärdas felet omedelbart. Ratten ska givetvis stå rakt när du kör på jämn o h plan väg. Eller mitt över mittlinjen då vägar oftast lutar något mot kanterna. Min bil är inte alls känslig för detta.
En blänkare i tidningen hjälper annars.
Du ska inte betala något, för att få felet åtgärdat.
Själv har jag fått sned ratt efter hjulinställning. Då skruvar man in styrleden, t ex ett varv på ena sidan och ut lika mycket på andra sidan. Blev det bättre så fortsätter jag tills jag är nöjd. Blev det sämre skruvar jag tillbaks, och fortsätter så att säga ett varv till på åka. Om man tar lika mycket på båda, fast den ena ut o h den andra in, så ä dras inte hjulinställningen.
Men! På en helt ny bil, kan det ju även vara fel på hjulinställningen. Typ transportskada, fel montage e t c. Och då kommer dina språk, sprillans, nya däck att slitas onormalt. Det kan fort.
Det lär du inte få ersättning för. Säljaren hävdar då att ev kört mot någon trottoarkant eller dylikt.
Och givetvis kan felet vara i bakvagnen.
Jag skulle inte ens lyfta bilen. Inget eget arbete, så länge den omfattas av garantiåtaganden.
Så tillbaks till säljaren! Hävda nybilsgaranti.
Annars är det tidningen som hjälper. Typ här säljs det bilar där företaget inte åtgärdar fel.
Biter rätt bra...