2452
Sök

Saab 9-5 AERO 2007 med dåligt laddtryck.

89 Inlägg
4 juni 2016
#21
Vad för tändstift satte du i? I en 9-5a måste det sitta NGK annars kan det bli många konstiga fenomen med tändningen bla misständningar som i sin tur leder till lägre laddtryk.

Har du monterat ful xenon? Dvs eftermarknadskitt om så bort med det.
Drivdonet kan generera störningar i can-bus systemet som påverkat lite allt möjligt.

5 juni 2016
Trådstartare
#22
Hej.
Ngk bcpr7es-11 tror jag att dom heter. De som rekomenderas till saabarna.
Ingen ful xenon.
Jag vet att t7 styrsystemet är superkänsligt för saker o ting och kan ge alla möjliga fel av småsaker man inte visste. Det är som synd att den inte felkodar något heller..
Mvh Niclas


Saab älskare!
4 597 Inlägg
6 juni 2016
#23
känns precis som min bil, saknar ca 0.3 bar ladd.. har även ett skumt fel med att den inte adapterar till olika etanol halter, vet att det är 85 i pumpen men kan få 77% eller annat skit tongue pratade med maptun, o dom sa att det kan ju vara LMM, lambda sensor, EVAP, MV, osv... så det är ju bara o börja felsöka.. min ska ha ca 325hk men kör ju knappt ifrån en v40 med 250hk i motorn....


8 juni 2016
Trådstartare
#24
Okej. Ja för det är ju inte det rätta trycket i den o ja tycker inte att de blir jättestor skillnad på etanol och 98. Vad menas med adaptera? Är det att den inte känner av vad som finns i tanken, att den fortfarande tror att det är bensin fast de är etanol?
Mvh niclas!


Saab älskare!
4 597 Inlägg
8 juni 2016
#25
adaptionen måste vara rätt för att bilen ska veta hur den ska beté sig på den mängden etanol den har eller bensin. adapterar den sig till säg 60% e85 så går den ju inte lika bra som om den adapterar sig rätt till 85%, med osid ser man det vid start o efter tankning där det står second adapt o vad den har adapterat sig till.


8 juni 2016
Trådstartare
#26
Okej. Tack för infon! Kanske adaptionen som krånglar för mig oxå. För det borde ju rent teoretiskt sett kunna påverka bla laddtryck. Hör gärna av dig när du fått till det och vet vad felet/felen var. Dethär open sid, hur får man tag i den utrustningen?smile
Mvh niclas:)


Saab älskare!
4 597 Inlägg
9 juni 2016
#27
oja den påverkar! jag håller på lite då o då o ser vad jag hittar smile osid fixas via programmet, så ring maptun o säg att du vill ha osid till ditt befintliga program, o stå på dig om dom vill ta 500kr betalt! du ska få det gratis!


239 Inlägg
10 juni 2016
#28
inte för att vara sånn men varför ska man få det gratis? smile

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
10 juni 2016
#29
Support, har man köpt deras program o har köpt med Maptuner så lägger dom bara in den filen, det tar dom 10 sekunder o sen kan man synca Maptunern via datan smile dom vinner ju bara på att hjälpa då det inte kostar dom ett öre smile


239 Inlägg
11 juni 2016
#30
jahaa nu hajjade jag, jag tänkte ju inte på att han körde maptuns program ^^, så det var därför jag undrade smile open sid kan jag rekomendera annars, mycket rolig och fippla och titta på.

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.

21 juni 2016
Trådstartare
#32
Hej. Har skaffat open-sid nu.
Såg att den begärde runt 1200 men fick bara 1050 ungefär... så nåt vingel är det. Några bra ideer? Adaptionen på full tank blir 84% så på den biten verkar det riktigt!

Med vänlig hälsning
Senast redigerat av Thedodgechargerman (21 juni 2016)


1 705 Inlägg
21 juni 2016
#33
Var tankar ni etanol?
Det skiljer betydligt på olika kedjors etanol, jag körde ett tag på Preems eftersom jag har företagskort där men blev tvungen att sluta eftersom deras etanol var helt värdelös. Tankar numera på Statoil eller Ingo och alla problem är spårlöst borta.


21 juni 2016
Trådstartare
#34
Tankar på cirkle K och ingo!
Vet ni hur det är med dendär magnetventilen som styr själva bypassventilen, brukar den kunna ställa till med nersänkt laddtryck då den börjar bli kass?
Mvh


23 juni 2016
Trådstartare
#35
Uppdatering!

Har bytt LMM utan större resultat. Jo amul-värdet blev bättre.
Kollade även mitt grundladd och det låg på 0.34 typ.
Så jag skruvade upp på stången tills det nådde 0.45 och nu går bilen som ett skollat troll! Frågan är ju varför GLT var så lågt... aja bilen går bra och jag är nöjd:)
Mvh niclas


27 juni 2016
Trådstartare
#36
Hej. En update. Kollade upp mitt totala ladd och den ligger på 0.9-1.0bar på bensin. Ungefär samma på etanol. Det enda som återstår är grenrörspackningen som är billig att byta. Men är det någon som har en kort beskrivning på hur man byter den på enklaste sett?
Mvh Niclas


Saab älskare!
4 597 Inlägg
2 juli 2016
#37
åfan, så det verkade va GLT som var problemet alltså?

jadu enklaste sättet är o ta loss bara grenrör o DP o kobran, dock brukar pinnbultarna gå av, vissa av dom...


5 juli 2016
Trådstartare
#38
Okej! Jo det var på tok för lågt. Så skillnad vart det!



Sök