Hej. Är det någon som har kunskap av Saabar och turbostyrning? Det är så att jag jag får ej bilen att ladda mer än 0.86 och det är på tok för lite enligt Maptun där jag chippat bilen, laddet ska ligga närmare 1.2-1.4 beroende på vad trionic säger. Det känns väldigt väl att det saknas drag i motorn, det är inte dedär speciella Saabtrycket.. har tävlat mot en 235hk 2007 och fick stryk men det var nära. Så något måste va fel då min programvara skall ligga runt 285hk. Här är en lista på saker jag bytt/testat:
Magnetventil Bypassventil Alla vakuumslangar utbytt till silikon Tändkassett Spjällhus Har testat de blå backventilerna(evap) Har bytt ut vevhusventen Nya stifft
Har även testat att rycka W-slangen så att turbon kan skena fritt, och det gjorde den. Då gick den som fasen.
Dela gärna med er av era erfarenheter om vad ni kan tro att det kan vara. Känns snart som man har kollat igenom allt. Med vänlig hälsn Niclas
Antar att du har en extern graderad ladd mätare, testa då o lossa kontakten till MV o se hur mycket turbon laddar då, den ska då ladda 0.45bar på GLT, kan annars vara så att WGn kärvar, eller att WG klockan inte orkar hålla trycket.
Mätte laddet med en tech 2. Inväntar en maptuner x som kommer troligtvis imorgon och med den ska man kunna kolla ladd nu oxå. Skall testa att rycka kontakten och se om det blir någon skillnad. Går det att smörja/motionera WG:N? Mvh
okej! nja det kan gå men för det mesta får man ta isär o slipa lite eller köra med stålborste, räcker oftast med o lossa DPn. Annars kan du fråga på facebook i gruppen STCS (saab turbo club of sweden) där har du mycket kunnigt folk
Okej. Tack för infon. Så om grundladdet nu är för lågt så är det troligen en kärvande WG? Kan även tillägga att på 4an och 5an då motorn belastas så kan man höra ett vissel. Typ som om det är någon läcka. Men jag hittar ju ingenting. Kan det vara WG:n som tjuvöppnar och därför bildas detta vissel och därefter uppnår jag klent laddtryck?
Tycker att den aldrig har haft ett rejält skjut. Det har ju absolut inte varit några orginala 260hk. Skall kolla om jag får tag i någon tryckutrustning så att jag kan provtrycka IC:n. Upptäckte att ena pinnbulten på grenröret till höger satt lite löst så den drog jag åt och lite bättre blev det. Kan ju kanske vara så illa att packningen har gått och det inte hjälpte helt o hållet att dra åt. Mvh Niclas
ja då låter det ju som en läcka känns det som! nu vet jag inte om man kan i tech2 läsa hur mycket programmet vill ha i luftmassa o hur mycket den får, men ring maptun o säg att du vill ha opensid när du endå fixar maptuner x!
ja kolla där runt grenröret osv, den saaben jag åkte läckte vid grenrör och turbo, fy satan vilken hästspark det blev när de bytte packningar därikring och skruvade åt ^^,
Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.
Det är inget större jobb för en som har gjort det många gånger. Största problemet är ju att det finns oftast en anledning till att packningen gått. Det är att troligtvis så är nån pinnbult av. Då blir det ju jobbigare.
Hej. Ingen bult är av. Däremot var jag tvungen att dra åt den längst till höger då den satt löst. Därav tror jag att packningen kan ha blivit blåst. Kollade även upp de andra om någon satt löst, utan resultat. På fredag skall jag lämna in bilen på provtryckning och rökkontroll. Så det lär nog visa sig om något inte står rätt till. Återkommer på fredag! Mvh Niclas
Hej. Inga läckage alls föruton en grå backventil som sitter mellan oljefälla och kobra(framför lmm) skall byta den imorgon. Maptun sade att jag hade för lite grundladd. Så nu undrar jag, vilket håll ska jag vrida stången för att höja lite? Mvh Niclas!
Den gråa ventilen är ingen backventil, det är ett filter. Så den behöver du inte bry dig om. Kortar du staget så ökar grundladdet, längre så minskar det. GLT skall vara 0.45bar
Hej. Okej. Vart lite skillnad men långt ifrån tillräckligt. Så skruvade tillbaka till original och tankade i ett nytt program från maptun med ökat ladd och de vart en jäkla skillnad men det saknades fortfarande en del ladd. Det känns ju som att något är fel eftersom deras steg 1+ som jag har funkar finfint på andra bilar och är välbeprövat. Kan de bara vara så enkelt att ingen bil är lik den andra? Men det låter ju ändå lite väl långsökt eftersom det saknades närmare 40-50hk.. luftmassemätarn kan de ju inte heller vara känns det som eftersom den begärde ca 1200 och det fick den. Vad tror ni kan vara fel? Med vänlig hälsning Niclas